Avatar billede web-girl Nybegynder
01. august 2006 - 17:34 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Formatere - hvordan?

Jeg er nødt til at formatere min pc, da jeg ikke længere har mulighed for at køre .exe filer, sikkert pga. noget virus. Jeg har ofte formateret men det plejer at være ved hjælp af den cd der fulgte med computeren da jeg købte den. Nu kan jeg selvsagt ikke længere køre .exe filer fra cd - så er mit spørgsmål:

Jeg kan formatere c-drevet ved at højreklikke på det under 'denne computer' og vælge 'formater'. Men kan jeg så efter formateringen bare genstarte computeren med WinXP skiven sat i og så installere derfra?

Jeg håber på et hurtigt svar, da det haster med at få den til at køre igen.

På forhånd tak!
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2006 - 17:37 #1
Du kan ikke formattere i XP ved at højreklikke på C drev og vælge formatter.
Du booter på  XP cd og formatterer den vej.
Avatar billede jacla Nybegynder
01. august 2006 - 17:41 #2
Du booter op med din XP CDrom husk at trykke på en tast når den spørger om du vil boote fra Cd'en. Et stykke hen i installationen får du så mulighed for at formatere dit C-drev til enten FAT 32 eller NTFS (NTFS er mere sikkert) Pc'en vil nederst på skærmen bede dig om at taste F for at formatere drevet (Husk at svare ja).

Ellers findes der et program der hedder partition Magic (Ikke gratis) som kan gøre det.

mvh

Jan

NB!
Avatar billede web-girl Nybegynder
01. august 2006 - 17:42 #3
Som sagt kan jeg ikke boote fra cd'en da jeg ikke kan køre .exe filer pga. virusen...
Avatar billede hcma Novice
01. august 2006 - 17:43 #4
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2006 - 17:45 #5
Hvis du har haft virus på dyret ville jeg starte med en gang KILLDISK http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede hcma Novice
01. august 2006 - 17:47 #6
hej helgec >>  har også lige anbefalet Killdisk til web-girl i et andet forum :o)
så jer er helt enig  :o)
Avatar billede jacla Nybegynder
01. august 2006 - 17:49 #7
kan du komme ind i fejlsikret tilstand, eller boote fra diskette til XP-cd?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2006 - 19:28 #8
Kommentar: web-girl

Tror der er noget du misforstår...
Cd skal sidde i maskinen ved koldstart af computer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2006 - 19:28 #9
P.s. hvis killdisk startes med en exe fil duer den heller ikke pga. virus...
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2006 - 19:48 #10
"P.s. hvis killdisk startes med en exe fil duer den heller ikke pga. virus..." Naturligvis duer KILLDISK - virus er relateret til Windows - killdisk har intet med windows at gøre den kører fra en boot-cd
Avatar billede jacla Nybegynder
01. august 2006 - 20:37 #11
hvis du søger på google under "killdisk info" kan du hente PDF ogPower Point ned om hvordan programmet virker (dos)

vh

jan
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2006 - 20:41 #12
"01/08-2006 20:37:16" jacla - Hvad er det du syntes der mangler i min guide, sig endelig til så vi kan få det rettet
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2006 - 20:43 #13
helgec> det var henvist til web-girl - for kan hun ikke boote på xp cdrom kan hun sandsynligvis heller ikke boote på en cdrom med killdisk...
Avatar billede web-girl Nybegynder
01. august 2006 - 21:45 #14
Jeg har fået løst problemet nu - løsningen fik jeg i et andet forum. Jeg skulle ændre i bios så den startede op i cdrom drevet og det hjalp med forklaringen at dos ikke bliver påvirket af virus.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2006 - 22:25 #15
Nu ved jeg ikke hvilket forum du har frekventeret, men hvis du læste kommentaren 01/08-2006 17:43:09 står der faktisk "Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice"
Avatar billede web-girl Nybegynder
01. august 2006 - 22:35 #16
helgec -> nej, jeg læste ikke hele vejledningen til ende, hvis det er det du mener. Jeg giver gladeligt points ud for at have fået løst problemet, så hcma er velkommen til at svare...
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2006 - 22:37 #17
Syntes jacla skal lave svar da han kom med svaret.

At BIOS ikke er sat op til at boote fra cdrom drev er noget man selv tjekker efter.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2006 - 22:38 #18
Og så er det meget dumt at spørge i flere forums ad gangen - det får os der hjælper os til at føle sig lidt "skidt på" i form af at hjælpen ikke er god nok...
Avatar billede web-girl Nybegynder
01. august 2006 - 22:38 #19
jacla -> smid et svar
Avatar billede web-girl Nybegynder
01. august 2006 - 22:40 #20
Det var bestemt ikke meningen - jeg var såmænd bare desperat for at få problemet løst men skal huske på det til næste gang jeg har brug for hjælp.
Avatar billede jacla Nybegynder
01. august 2006 - 22:41 #21
Ping et svar :)
Avatar billede hcma Novice
01. august 2006 - 22:43 #22
jacla kom med den korrekte løsning og vi andre supplerede bare, så jacla bør have pointene ;o)
web-girl >>  prøv at tage et kig i den vejledning jeg linkede til 01/08-2006 17:43:09
Avatar billede jacla Nybegynder
01. august 2006 - 22:48 #23
=> helgec Har ikke været inde på din Hjemmeside endnu, så kender ikke din guide.

Vh

Jan
Avatar billede hcma Novice
01. august 2006 - 22:54 #24
web-girl >>  helgec mente vejledningen på mit link  ;o)
Avatar billede jacla Nybegynder
01. august 2006 - 22:55 #25
Takker mange gange :)

vh

Jan
Avatar billede jacla Nybegynder
01. august 2006 - 23:04 #26
Sorry Men den site har jeg heller ikke været inde på endnu.

Vh

Jan