Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
01. august 2006 - 11:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

addslashes funktion i c++

Hej alle

Jeg har nogle strenge der skal indsættes i en MySQL database, denne del har jeg styr på, og den kan sagtens smide det hele i.

Men nogle af strengene indeholder også \ og lignende, som jo er escape karakterer. Dette være sig stier osv. Derfor vil jeg gerne vide om hvordan at jeg kan fx erstatte alle \ med \\ ?
Avatar billede panch Nybegynder
01. august 2006 - 11:23 #1
Hej,

Hvis du sender en streng "\\" opfattes den kun som "\" af den modtagende instans. Så ja det burde du kunne.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
01. august 2006 - 11:33 #2
ja det ved jeg ... men hvordan får jeg i C++ konverteret alle \ til \\ ?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2006 - 13:10 #3
de venlige folk hos MySQL har lavet en funktion til det !

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/mysql-real-escape-string.html
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
01. august 2006 - 13:13 #4
takker arne... det tror jeg lige jeg vil kigge på ... hvis jeg da kan få det til at virke!
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2006 - 13:19 #5
jeg antager at du bruger MySQL C API eller en C++ wrapper omkring det
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
01. august 2006 - 13:34 #6
hmm... Jeg gør følgende

opretter:

  MYSQL *handle;
  MYSQL_RES *result;
  MYSQL_ROW row;

tilslutter:

  handle= mysql_init(NULL);
  if(handle == NULL)
  {
    printf("MySQL error: %s", mysql_error(handle));
    exit(1);
  }
  if(!mysql_real_connect(handle, AutoBuild.DbAddress, AutoBuild.DbUser, AutoBuild.DbPass, AutoBuild.DbName, 0, NULL, 0))
  {
    printf("MySQL error: %s", mysql_error(handle));
    exit(1);
  }

Udfører handlinger:

  ......

  if(!mysql_query(handle, Select)) // Select er en CString det samme bruges til insert

  ......

Lukker forbindelsen:

  mysql_close(handle);
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2006 - 14:13 #7
yes - så skulle MySQL real escape string ligge lige til højrebenet
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
01. august 2006 - 14:47 #8
takker prøver det af
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
01. august 2006 - 15:59 #9
det virker... havde dog kigget på den, men andre så ud til at have så mange problemer (se linket) ... Derfor jeg lige spurgte her ... undskyld...

men Arne_v ... du kan få de points... !
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2006 - 16:25 #10
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2006 - 16:35 #11
jeg kiggede lidt paa de kommentarer - typisk blogging:
  en havde et link problem i 2003
  flere mente at funktions signature burde andres
  flere mente at deres egen kode var meget bedre

ikke noget som afskraekker mig

og funktionen virker !

den bliver kaldt en million gange i time worldwide

ikke fra C++ men fra PHP

http://us3.php.net/manual/en/function.mysql-real-escape-string.php

citat:

This function must always (with few exceptions) be used to make data safe before sending a query to MySQL.

[og det er ret nemt at gaette hvilken C funktion den PHP funktion kalder]
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
01. august 2006 - 17:11 #12
Tak igen ... jeg ved det... det burde jeg også have tænkt selv... men sidder vist og kager lidt i det her i varmen ... men hva... det virker... og den laver ikke fejl mere... :) takker!