Avatar billede bnau Nybegynder
30. juli 2006 - 18:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvilket grafikkort?

Jeg vil i gang med at spille Oblivion, men opdager til min gru at min maskine ikke kan køre det uden at hoste og harke. Jeg får en FPS på ca. 0,2, også selv om jeg kører 640x480 og slår alt grafik-lir fra :-(

Problemerne opstår først når 3D-grafikken sætter ind (fx virker cinematic-sekvenserne og menuerne fint nok), så jeg går ud fra at det er mit grafikkort den er gal med. Det er et GForce FX 5700LE - godt nok ikke state of the art, men jeg havde da troet at det godt kunne køre spillet i nogenlunde kvalitet.

Derudover kører jeg med en Pentium IV 3.20 GHz og 1024 RAM - det burde være fint nok, ikke?

Anyway, mine spørgsmål er:

Kan det virkelig passe at mit grafikkort stinker så meget at jeg slet ikke kan køre spillet uden major lag?
Hvilke grafikkort vil I anbefale til hhv. en bare nogenlunde præstation og en rigtig god spiloplevelse?
Spiller det nogen rolle hvilket motherboard jeg har, eller kan jeg trygt købe et hvilket som helst grafikkort?
Avatar billede allanfo Praktikant
30. juli 2006 - 19:25 #1
Med hensyn til valg af nyt grafikkort, skal du jo først og fremmest finde ud af, hvilken type sokkel det skal sidde i. Der er 2 typer: Den gamle AGP-standard, og den nye PCI-Express. Hvilket bundkort har du (Hvad hedder det helt præcist)?
Avatar billede allanfo Praktikant
30. juli 2006 - 19:28 #2
Iøvrigt lyder det som om der er noget galt med din installation. Prøv lige at højreklikke på "Denne Computer", vælg "Egenskaber", vælg fanebladet "Hardware", og derefter tryk på knappen "Enhedshåndtering".

Er der nogle røde eller gule markeringer på noget i det vindue der åbner sig? Hvis der er, tyder det på at du mangler nogle drivere.
Avatar billede bnau Nybegynder
30. juli 2006 - 19:29 #3
Ahem... hvordan finder jeg ud af det? :-)
Avatar billede bnau Nybegynder
30. juli 2006 - 19:30 #4
allanfo -> Nope, alle drivere virker som de skal.
Det må være grafikkortet der bare er max-crappy. Jeg kan se at det lige præcis står på listen over kort som spillet understøtter, men de anbefaler mindst GeForce 6800 eller bedre.
Avatar billede bnau Nybegynder
30. juli 2006 - 19:32 #5
Men hvordan finder jeg ud af hvad motherboardet hedder? Kan jeg se det under Enhedshåndtering?
Avatar billede allanfo Praktikant
30. juli 2006 - 19:43 #6
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
30. juli 2006 - 19:43 #7
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
30. juli 2006 - 19:44 #8
;-)
30. juli 2006 - 19:45 #9
Avatar billede bnau Nybegynder
30. juli 2006 - 19:51 #10
Tak for det. Her er info om mit mobo.

Der står at der er 5 PCI udvidelsessokler, er det det jeg skal bruge?

--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003-2005 Lavalys, Inc. ]------------------------------------------------------------

    Version                                          EVEREST v2.20.405/dk
    Hjemmeside                                        http://www.lavalys.com/
    Rapport Type                                      Hurtig rapport
    PC                                                BNOW
    Generator                                        Daniel
    Operativ System                                  Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail)
    Dato                                              2006-07-30
    Tid                                              19:49

--------[ Motherboard ]-------------------------------------------------------------------------------------------------

    Motherboard Egenskaber:
      Motherboard ID                                    62-P150-001368-00101111-040201-VIA$P4VT8150_P4VT8+ BIOS P1.50
      Motherboard Navn                                  ASRock P4VT8+

    Front Side Bus Egenskaber:
      Bus Type                                          Intel NetBurst
      Bus Bredde                                        64 bit
      Virkelig Hastighed                                197 MHz (QDR)
      Effektiv Hastighed                                788 MHz
      Båndbredde                                        6304 MB/s

    Egenskaber for Hukommelses Bus:
      Bus Type                                          DDR SDRAM
      Bus Bredde                                        64 bit
      Virkelig Hastighed                                131 MHz (DDR)
      Effektiv Hastighed                                263 MHz
      Båndbredde                                        2101 MB/s

    Egenskaber for Chipset Bus:
      Bus Type                                          VIA V-Link
      Bus Bredde                                        8 bit
      Virkelig Hastighed                                66 MHz (QDR)
      Effektiv Hastighed                                263 MHz
      Båndbredde                                        263 MB/s

    Motherboard Fysisk Information:
      CPU Sokler                                        1 Socket 478
      Udvidelses Sokler                                5 PCI, 1 AGP
      RAM Sokler                                        3 DDR DIMM
      Integrerede Enheder                              Audio, LAN
      Form Faktor                                      ATX
      Motherboard Størrelse                            190 mm x 300 mm
      Motherboard Chipset                              PT800
      Ekstra Kendetegn                                  Hybrid Booster

    Motherboard Producent:
      Producent                                        ASRock Inc.
      Produkt Information                              http://www.asrock.com/product/index.htm
      Hent BIOS software                                http://www.asrock.com/support/index_BIOS.htm
Avatar billede bnau Nybegynder
30. juli 2006 - 19:55 #11
Har i mellemtiden set på dette, er det et godt køb? Og kan mit motherboard sluge det?
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=214961
Avatar billede allanfo Praktikant
30. juli 2006 - 20:07 #12
Motherboard Fysisk Information:
      CPU Sokler                                        1 Socket 478
      Udvidelses Sokler                                5 PCI, 1 AGP
      RAM Sokler                                        3 DDR DIMM
      Integrerede Enheder                              Audio, LAN

Heri er den information du skal bruge. Det bundkort understøtter KUN AGP-grafikkort. PCI og PCI-Express er 2 vidt forskellige ting.

Det grafikkort du linker til kan altså ikke bruges til noget. Ydermere ser det ud til, at den ram du har i din PC er af den forkerte type. Bundkort og CPU understøtter 400 MHz bus, mens rammen kun understøtter 266 MHz. Hvis du skifter din ram til DDR400, vil du få en væsentlig hastighedsforbedring.

Du vil sikkert få en stor forbedring ud af et 6800GT, alt afhænging af hvor mange penge du vil bruge. Her er et link til et kort, som koster ca. det samme, som det du foreslog:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=182824
Avatar billede bnau Nybegynder
30. juli 2006 - 20:12 #13
Ok - jeg må se hvad jeg kan finde ud af. Tusind tak for hjælpen, og for tippet om RAM.
Smid et svar for point :-)
Avatar billede allanfo Praktikant
31. juli 2006 - 03:06 #14
Bare det virker . . .