Avatar billede goldenshower Nybegynder
30. juli 2006 - 11:48 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

link i extern fil

hvordan kan jeg have en almindelig "button" som henter url'en fra en extern fil fx .txt eller .xml

altså så jeg kan ¿ndre en link (til externe html sider)
på flash knappen uden at åbne .fla filen

de links jeg vil åbne er almindelige html sider fx:
demo2.html, _blank
Avatar billede tribalroots Nybegynder
30. juli 2006 - 12:00 #1
Du opretter et txt dokument, heri definere du en variabel, i mit tilfælde har jeg kaldt min variabel "pils" og det samme navn har jeg givet mit text dokument "Pils". Dog har jeg skrevet dokumentet med stort P så man kan se forskel! =)
Du loader textdokumentet ind med flg. kode:

loadVariables("Pils.txt", "");

Og woala, så er variablen inde i din flash! Du kan så evt, display variablen ved at skabe et dynamisk tekstfeldt med variabelnavnet "pils".
Avatar billede tribalroots Nybegynder
30. juli 2006 - 12:08 #2
Et alternativ vil være en include fil, siden du blot vil lave noget link noget er det nok smartere i dit tilfælde:
Flash kan include actionscript filer; *.as
AS syntaxen til dette er:

#include "din-as-fil.as"

Du laver herefter blot et textdokument som du omdøber så det har fileextension .as
Heri kan du så skrive actionscript som var det i flash, og når du includer det vil flash afvikle det på samme vis som andre sprog afvikler include files!
Avatar billede goldenshower Nybegynder
30. juli 2006 - 23:44 #3
ja det lyder godt, ikke at jeg fatter ret meget af det dog...

#include "din-as-fil.as"
skal ligge på en "on relase" knap action?
(knappen er "usynlig" og kan i ¸vrigt IKKE v¿re dynamisk text)

on (release) {
  #include "din-as-fil.as" );
}

men det giver vist ikke meget mening?- eller hvad?

og så skulle .as filen hedde:
getUrl("whatever.html", "_blank");}

  ....gider du ikke forklare det så selv en flashtumpe som mig kan forstå det :-)
Avatar billede tribalroots Nybegynder
31. juli 2006 - 00:05 #4
Ok, har strikket en dummy sammen til dig:

http://www.tribalroots.org/eksternfil/externfil.rar

Som du kan se er URL'en i .as filen, som du kan åbne med flash eller ganske simpelt i notepad.
Inde i selve flashfilen inkluderer vi scriptfilen i selve framen, og i knappen indsætter vi ganske enkelt blot den variabel som definere adressen. (denne er som du kan se defineret i .as filen).
Avatar billede goldenshower Nybegynder
31. juli 2006 - 01:01 #5
på toppen det virker fint, og er jo egentligt logisk nok :-)

tak for det!

har jeg ret naar jeg tror den KUN virker online og ikke fra maskinen?

jeg har tilfojet 10 links til .as filen og det hele virker perfekt
men er der nogen graense for hvor mange man kan ligge i een fil
og maa man bruge tal (som kalde navn der hvor du kalder den for urltis)
fx:
on (release) {
  getURL(1,"_blank");
}
Avatar billede tribalroots Nybegynder
31. juli 2006 - 10:24 #6
Det er muligt at den kun virker enten inde fra flash (det gjorde den på min) eller online. mens den ikke kører som den skal hvis du bare launcher swf filen alene, flashplayeren som er forskellig fra flash-plugin'et i browserne er desværre lidt begrændset, så hvis du har probs, så test lige en extra gang online.

den jeg har kald urltis er en variabel og der følger nogle "regler", nogle fornuftige guidelines til navngivning af variabler.
Du kan reelt godt bare kalde dem 1, 2, 3...etc. Men hvis du på et tidspunkt skal udvide din flashpresentation, eller den måske allerede har flere variabler, kan det godt gå hen og blive rodet, så er det måske bedre at kalde dem ting som url_1, url_2...etc.
En anden ting ved variabler, du må IKKE have mellemrum i et variabelnavn, hvis navnet skal bestå af flere ord, tal eller lign, skal du enten skrive dem ud i en køre Eks: variabelnr22,  eller du kan bruger tegn, typsisk underscore til at sætte det sammen, hvilket også gør det nemmere at læse den Eks: variabel_nr_22
Avatar billede goldenshower Nybegynder
31. juli 2006 - 12:49 #7
ok toppen, tak for hj¿lpen :-)
Avatar billede tribalroots Nybegynder
31. juli 2006 - 13:00 #8
NP! :D