Avatar billede bagnavnet Nybegynder
29. juli 2006 - 15:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

html i firefox

Hej,

Jeg har problemer med at få firefox og safari browserne til at læse html tags. Når jeg vil se en helt almindelig html side:

<Html>
<head>
<title>
Test</<title>
</head>
<body>
<h1>JMin side</h1>
<p>Tekst</p>
</body>
</html>

Så viser browserne ovenstående inkl. html tagsne. Nogen der ved hvorfor? Skal de 2 browsere indstilles på en bestemt måde eller gør jeg noget forkert?

På forhånd tak
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
29. juli 2006 - 15:34 #1
dokumentet er selvfølgelig gemt som minside.htm
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. juli 2006 - 16:00 #2
Pröv at sätte en doc type på og ändre </<title> til </title>
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. juli 2006 - 16:01 #3
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/REC-html401/loose.dtd">
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
29. juli 2006 - 16:47 #4
Det her er hvad min browser viser når jeg prøver at åbne mit html doc:

!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/REC-html401/loose.dtd">

<Html>
<head>
<title>
Test</title>
</head>
<body>
<h1>Jacob</h1>
<p>Hvad skal der stå her</p>
</body>
</html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. juli 2006 - 17:26 #5
Ikke noget jeg har hørt før? Prøv at fjerne FF
og installere den igen ... husk at bruge den til mac...
http://www.mozilla.com/firefox/all.html lyder som fejl i installationen.
- Men det kan måske også være noget mac specifikt (har ingen mac)
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. juli 2006 - 17:28 #6
... ellers kan man måske instille en speciel håndtering for filtyper i mac også
- så .htm filer f.eks. håndteres som rå tekst fra operativ systemets side?
- prøv evt. lige at kalde den .html hvis det hjælper på problemet :/
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2006 - 17:50 #7
Hvis den viser alle tags som kode i stedet for at benytte dem, så er det fordi den på en eller anden måde har fået at vide, at indholdet er af typen text/plain

Gælder dit problem kun lokale filer eller har du også problemer med sider på nettet?
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
01. august 2006 - 10:42 #8
Jeg har forsøgt at kalde den .html også, men med samme resultat. Jeg tror ikke det er en firefox ting, da jeg har samme problem i min safari browser...underligt. Har kun problemet med lokale filer, sider på nettet fungerer helt fint. Jeg har også prøvet at skrive koden i både word og en alm. tekst editor, men med samme resultat?
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. august 2006 - 11:00 #9
[ ... ellers kan man måske instille en speciel håndtering for filtyper i mac også
- så .htm filer f.eks. håndteres som rå tekst fra operativ systemets side? ]
- Er der noget fil indstillings noget (i windows er der i en mappe: funktioner, mappeindstillinger, filtyper og der findes så forskellige indstillinger for filer ...) hvordan man finder det i Mac ved jeg ikke - men det tyder som sagt på forkert håndtering af filtyper når det er styresystemet der skal beslutte mime-typen. (den vælger tilsyneladende ikke text/html men nærmere text/plain som sandbox også anævner) - men som sagt ingen mac her så præcis løsning tør jeg ikke sige :/ (backup af filer og reinstall af styresystem eller installation af styresystem ovenpå eksisterende er så voldsomt - når det sikkert kan løse via. systemkonfiguration)
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. august 2006 - 11:05 #10
Prøv en
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
i html documentets head sektion?
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. august 2006 - 11:54 #11
[ Jeg tror ikke det er en firefox ting, da jeg har samme problem i min safari browser...underligt. ] Jeg tror også det har lidt med styresystemet at gøre, hvis ikke den bliver løst her i dhtml kategorien er det muligt at der er flere mac brugere her: http://www.eksperten.dk/spm/Styresystemer/Workstation/MacOS/ ... det har ikke noget med dhtml / html at gøre som sådan ... dit dokument burde virke som html ... (men prøv den meta)
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
01. august 2006 - 12:18 #12
Har forsøgt md meta og samme problem. Har stillet spørgsmålet i ovennævnte kategori
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. august 2006 - 12:21 #13
kast lige et svar selv  i denne tråd og accepter ...
- nødvendigt da to ens spørgsmål samtidig er ikke tilladt)
Spørgsmålet er flyttet til: http://www.eksperten.dk/spm/723496
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
01. august 2006 - 12:30 #14
ok. Tak for hjælpen alle