Avatar billede danm Nybegynder
27. juli 2006 - 16:44 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Gruppering af dato (en sql fil)

Hej

Jeg skal have lavet en sql hvor jeg kan se hvor mange personer der har logget ind på de forskellige datoer.

Databasen har (forkortet ned) eksempelvis

logdato (både med dato og tidspunt), personalenummer

problemet er at jeg ikke kan gruppere under logdato da der så eksmpelvis er 1 på 21-04-2006 18:20 og 1 på 21-04-2006 18:21 istedet for 2 på 21-04-2006

så jeg skal have grupperet på datoen kun. Den sql fil jeg kunne finde på at lave var noget som:

select cast(logdato as date), count(personalenummer) from logind group by cast(logdato as date)

Men dette giver kun en error pga group by cast
Jeg har også prøvet at kalde cast(logdato as date) as dato, og derefter skrive group by dato, men dette giver blot unknown table dato..

Nogen der ved hvordan man kan lave sådan en sql?
Avatar billede kjulius Novice
30. juli 2006 - 02:13 #1
Hmm.. Jeg kan ikke påstå, at jeg kender Interbase, men mon ikke den mht. SQL er nogenlunde standard?
Din SQL ser for mig rigtig ud, så jeg ved ikke hvorfor den giver fejl, men hvis Interbase understøtter funktionen DATE kunne du jo prøve den i stedet for at CAST til date formatet. Det er en del af standard SQL, så mon ikke Interbase understøtter den funktion?

SELECT DATE(logdato), COUNT(*)
FROM logind
GROUP BY DATE(logdato)

Der sker i hvert fald ikke noget ved at prøve det, vel?
Avatar billede danm Nybegynder
07. februar 2007 - 23:13 #2
øv.. lukker