Avatar billede karl-klinke Nybegynder
26. juli 2006 - 11:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tutorial / Forum problem

Jeg har valgt at lave en side med tutorials ligesom et forum hvor der er en kategori for hver.. dette har jeg gjort under 1 tabel i databasen som hedder tutorials.. så har jeg sat cases på .. Så når man skriver en tutorial kan man vælge via en dropdown box .. hvilket emne den skal være under.. så der kun kommer de emner jeg vil have..  .. så kommer der en række i tabelen med tekst, overskrift OG HVILKET EMNE DEN SKAL VÆRE I.. så på forsiden viser den alle emner via en SELECT og while.. men så er problemet.. selvom 2 emner er det samme fx. PHP så laver den 2 emner med samme navn PHP og når man trykker kommer man ind til samme emne med samme posts .. jeg kan lave det om til rene links men så kan jeg ikke hive informationer ud af den fx. hvor mange posts osv der er i hvert emne.. Hvordan gør jeg så den kun viser 1 emne hvis 2 beskeder er blevet skrevet i samme ?

150point dudes :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. juli 2006 - 14:29 #1
Tror du skal vise en side, du snakker sort! :o)
Avatar billede karl-klinke Nybegynder
26. juli 2006 - 16:31 #2
Kan vel gøre det lidt mere enkelt.. jeg vil gerne finde ud af hvordan jeg skal lave kategorier til min tutorials sektion .. både mysql og php..
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. juli 2006 - 16:54 #3
Altså jeg ville lave en tabel til kategorier.
id = auto_increment
navn = varchar(50) (eller mere, navne som PHP, Visual Basic, JavaScript, osv...)
Avatar billede karl-klinke Nybegynder
26. juli 2006 - 17:06 #4
hvad gør jeg så når jeg skal inserte min tutorial ??

insert navn og overskrift i min tutorial tabel og så ksla jeg $kategori = $_REQUEST["kategori"]; også "INSERT INTO kategori where *HVAD* = '$kategori'")

og HVAD skal jeg inserte ind i kategori og hvordan skal jeg hive frem hvilke tutorials der er under hvilke kategori ?
Avatar billede karl-klinke Nybegynder
26. juli 2006 - 17:08 #5
når okay .. jeg skal inserte PHP ind i navn.. men okay .. hvordan hiver jeg så frem hvilke der har kategori PHP ? det som det vil gøre er jo kun at skrive i række navn under tabel kategori.. hvordan ved den så hvilken besked der hører til hvad ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. juli 2006 - 19:03 #6
Nu prøver jeg lige at forklare kort.
Du har en tabel kategori:
id - navn
1  - php
2  - visual basic
3  - javascript

tabel tutorial
id  - overskrift  - indhold  - kategori  - osv...
1  - Lær php    - <? .. ?> - 1
2  - Mere php    - <? .. ?> - 1
3  - Lær javasc. - <script> - 3

Sådan vil dine tabeller se ud når data er indsat.

Når du så skal indsætte en tutorial, så laver du en dropdown, hvor du trækker alle dine kategorier ud.
f.eks. :
$query = mysql_query('SELECT * FROM kategori ORDER BY navn');
echo '<select name="kategori">';
while($row = mysql_fetch_assoc($query)
{
echo '<option value="'.$row['id'].'">'.$row['navn'].'</option>';
}
echo '</select>';

Når når så en vil vælge alle tutorials fra php, så bruger du igen dropdown ovenfor, og laver så en søgning ala:

//$_POST['kategori'] = 1 = PHP kategori
SELECT * FROM tutorial WHERE kategori = $_POST['kategori']
Avatar billede karl-klinke Nybegynder
26. juli 2006 - 19:23 #7
Det kan jeg godt se ja...

Men hvordan får jeg en tutorial til at blive vist under en kategori ? hvordan skulle den vide hvilken kategori den hører under når der er 2 tabels ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. juli 2006 - 19:34 #8
De er forbundet via kategori ID 1 i tutorial
Avatar billede karl-klinke Nybegynder
26. juli 2006 - 19:58 #9
Det var ikke lige det jeg ledte efter.. fandt en hurtigt løsning noget lignende dit :) der fandt jeg bare ud af hvad jeg skulel outputte :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. juli 2006 - 20:05 #10
Du får lige et svar...
Hvis altså det var muligt..