Avatar billede andersdp Nybegynder
25. juli 2006 - 17:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tæl forekomster i tabel 2

Fra tabellen "kunde", kender jeg køn (m eller k) og kundeid, med den viden vil jeg gerne finde antallet af forekomster i tabellen "reservation" hvor restype = 1.

Altså, hvor mange forekomster er der i "reservation" hvor restypr = 1, for hvert køn (baseret på kundeid)?

Har desværre ikke adgang til mere end MySQL 3.23.49
Avatar billede jtofte Nybegynder
25. juli 2006 - 17:21 #1
Select køn, count(*) from reservation left join kunde on reservation.kundeid = kunde.id where restypr = 1 group by køn

Jeg har ikke tjekket den, og jeg ved ikke om den kan kører på MySQL 3.23.49.
Avatar billede andersdp Nybegynder
25. juli 2006 - 17:28 #2
Køn findes ikke i reservation - kun kundeid samt type.

Så det er noget med at vælge alle kvinder fra kunde tabellen, og så tælle hvor mange gange deres kundeidér optræder i reservation hvor restype = 1
Avatar billede jtofte Nybegynder
25. juli 2006 - 17:51 #3
du burde og kunne lave
Select køn, count(*) from reservation left join kunde on reservation.kundeid = kunde.id where reservation.restypr = 1 group by kunde.køn

ellers skal du bruge
select count(*) from kunde, reservation where kunde.køn = 'k' and kunde.id = reservation.kundeid
Avatar billede jtofte Nybegynder
25. juli 2006 - 17:55 #4
hov der skal være
select count(*) from kunde, reservation where kunde.køn = 'k' and kunde.id = reservation.kundeid and reservation.restypr = 1
Avatar billede andersdp Nybegynder
25. juli 2006 - 18:18 #5
Jep, der var den!

Mange tak for hjælpen - smid et svar.
Avatar billede jtofte Nybegynder
25. juli 2006 - 18:19 #6
svar