Avatar billede pchl1990 Nybegynder
21. juli 2006 - 22:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kan man gøre filer midre ved at zippe dem

Hvordan kan det være at man kan gøre filer mindre, ved at Zippe dem?
Har gået og tænkt over det i lang tid, det den fjærner i filen må den jo skrive et andet sted..? er der nogen der kan give mig et godt svar på hvorfor man kan gøre filer mindre....?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2006 - 22:29 #1
Man gemmer den samme information paa en maade som bruger mindre plads.

Kernen i ZIP algoritmen er at gemme gentagelser kompakt ved at gemme
antal tegn der er en gentagelse og hvor langt man skal tilbage i teksten.
Paa den maade kan man gemme en lang tekst streng som 2 tal.

Det er teoretisk umuligt at lave en komprimering som kan komprimere alt. Nogle
input vil blive mindre nogle input vil blive stoerre.

Men der er saa mange gentagelser i al normal tekst, at ZIP saa godt som altid giver
en paen komprimering.
Avatar billede azrael Nybegynder
21. juli 2006 - 22:45 #2
Arne har allerede beskrevet det på en god måde, men jeg kan da lige komme med et groft eksempel. Tænk dig, at du har en tekstfil, hvor f.eks. bogstavet 'a' kommer 20 gange efter hinanden ('aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa'). Det som programmer, som ZIP så gør er at de skifter de 20x 'a' ud med 20 og 'a'. Straks har man sparet en hel del bytes.

Ovenstående eksempel er selvfølgelig meget forenklet, men det anskueliggør alligevel hvordan filer kan "koges" ned. Særligt ASCII tekstfiler kan koges godt ned. Man taler typisk om en 2:1 kompressionsrate.

Det giver for øvrigt som regel ikke ret meget at komprimere filer to gange, selvom (få) undtagelser kan forekomme.

Hilsen,
Marc
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
21. juli 2006 - 22:46 #3
Ahh ok, takker, hvis du vil have lidt point så smid lige et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2006 - 03:22 #4
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

vil nu i ZIP snarere blive

aaa33445555
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2006 - 03:22 #5
svar fra mig