Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
20. juli 2006 - 14:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skift fra outlook til outlook express - hvordan?

Hej eksperter.

Jeg mangler en løsning på et problem. Jeg har i vb.net lavet et program, hvor jeg kan få programmet til at åbne outlook, og indskrive adresserne, så det for mig bare er at skrive emne og indhold, og så sende mailen. Det virker fint, men da dette er et program som skal ud til en hel fodboldklub, vil jeg gerne have muligheden for at anvende outlook express i stedet for outlook.
Hvordan kan jeg omskrive nedenstående kode så den åbner outlook express i stedet for outlook?

Dim oOutlook As New Outlook.Application
Dim oMailitem As Outlook.MailItem
oMailitem = oOutlook.CreateItem(Outlook.OlItemType.olMailItem)
oMailitem.To = sendtil
oMailitem.Subject = ""
oMailitem.Display()

Alle inputs er velkomne. På forhånd tak.

venlig hilsen
Jesper
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
20. juli 2006 - 14:08 #1
Helt perfekt vil det være, hvis den automatisk tager det foretrukne emailprogram på computeren
Avatar billede nielle Nybegynder
20. juli 2006 - 20:07 #2
Det er nu ikke specielt bedre at bassere sin løsning på Outlook Express frem for Outlook.

Hvis du ellers kan få folk til at indtaste adressen på den SMTP server de bruger, så kan du faktisk få dit eget program til at sende mailen direkte.
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
20. juli 2006 - 22:41 #3
Jeps, men det er ikke lige den løsning jeg er ude efter. Har før i andre programmer brugt JMail, og det har virket fint. Vælger ikke løsningen fordi det er bedre at bruge outlook express frem for outlook, men fordi det måske ikke er alle der har outlook tilgængelig....

Tak for inputtet i øvrigt...
Avatar billede nielle Nybegynder
21. juli 2006 - 06:51 #4
Der er en fundamental forskel på en app som bruger JMail frem for en som bruger Outlook. Alene det faktum at den først køre på serveren og den anden skal køre på klienten...

Desvære kan jeg ikke lige hjælpe med det konkrete problem. Men jeg klan da fortælle at der er ikke nogen garenti for at filk faktisk har OE på deres Windows (og så snakker vi slet ikke om dem som måtte have Linux elle Mac - men det er jo en helt nden sag ;^)
Avatar billede nielle Nybegynder
21. juli 2006 - 08:46 #5
Jeg undrede mig lidt over hvorfor at du bragte JMail ind i sagen. JMail sender jo mailen fra serveren, mens det at du leder efter er en måde at sende mailen fra klienten (og du har så endda fastlagt dig på at det skal være via Outlook Express). Jeg kan godt se at mit løsnings forslag kunne fortolkes som at det netop var noget med serverside mail, men det er det faktisk ikke: Jeg snakker om at sende mailen fra klienten, og ved at bruge dine brugeres egne SMTP servere (dem som de alligevel skal bruge hvis mailen skal sendes via OE).

Bare lige for at vise hvor nemt det er at maile via .NET så er her en tilpasning af noget jeg lavede i en anden sammenhæng. Det er godt nok i C#, men jeg håber på at du stadig kan læse det?

using System;
using System.Net.Mail;

namespace e721517
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            string to = "nielle@eksperten.dk";
            string from = "jesperthomsen1980@eksperten.dk";
            string subject = "Mailens titel";
            string body = "Mailens body";

            MailMessage mailMessage = new MailMessage(from, to, subject, body);

            SmtpClient mailClient = new SmtpClient("smtp.mail.yahoo.com"); // Bare et eksempel på en SMTP-server - brug brugerens her.
            // mailClient.Credentials = new System.Net.NetworkCredential("dit login navn", "dit password");

            mailClient.Send(mailMessage);
        }

PS: Godt nok er der sikkert mange som har OE på deres maskine, men for de brugere som har Outlook så er den sikkert slet ikke konfigureret. Disse brugere skal derfor igennem en konfigurering under alle omstændigheder og det kunne jo lige så godt være i form af at de indtastede deres SMTP i dit program. Så er der de brugere der, som mig, bruger en helt anden mailklient f.eks. Eudora eller Pegasus eller en helt tredje.
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
22. juli 2006 - 13:15 #6
Tror lige jeg vil overveje at code det ind i programmet, så der ikke gøres brug af outlook express. Vil lige tage en snak med ham jeg laver det til, og høre hvad han mener. Du har givet nogle gode inputs, så smid et svar, og så får du pointene. Tak for hjælpen...
Avatar billede nielle Nybegynder
22. juli 2006 - 20:01 #7
Svar :^)