Avatar billede hubertus Seniormester
19. juli 2006 - 11:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

slet skærm mens userform er på skærmen

Er det muligt at manipulere med skærmbilledet, således at når en bruger åbner en userform, så er skærmen bag uerformen blank - men indholdet intakt, således at når userformen lukkes, så har brugeren adgang til det regneark, som var aktivt da userformen blev aktiveret.

Generelt hvor kan jeg finde noget om mulighederne for at manipulere med den måde userformen opfører sig på skærmen?

mvh / Hubertus
Avatar billede excelent Ekspert
19. juli 2006 - 12:49 #1
fx.
ActiveSheet.Shapes.AddShape(msoShapeRectangle, 1#, 1#, 1000, 1000#).Select
Avatar billede tholjoh Nybegynder
19. juli 2006 - 13:30 #2
Du kan skjule Excel med Application.Visible = False
Avatar billede excelent Ekspert
19. juli 2006 - 13:40 #3
og den er dælme effektiv :-)
Avatar billede tholjoh Nybegynder
19. juli 2006 - 13:40 #4
Du kan også skjule alle vinduer på denne måde

Dim vindue as Window

For Each vindue in Application.Windows
  vindue.Visible = False
Next vindue

Og vise dem igen med

For Each vindue in Application.Windows
  vindue.Visible = True
Next vindue
Avatar billede tholjoh Nybegynder
19. juli 2006 - 13:41 #5
Ja, effektiv!!! Det er en god idé at huske at gøre den synlig igen... :-)
Avatar billede excelent Ekspert
19. juli 2006 - 13:41 #6
he he din bandit :-)
Avatar billede hubertus Seniormester
19. juli 2006 - 18:32 #7
Hejsa
I har ret i at Excel med Application.Visible = False er effektiv, så effektiv, at den ikke kan anvendes, da opgaven jo var at regnearket skal være intakt, således at man kan anvende indholdet i userformen. dvs. at regnearket skal være skjult, som f.eks. excelent viser det med rektanglen.
Har i andre gode forslag?
Avatar billede kabbak Professor
19. juli 2006 - 20:03 #8
I et modul, til at kalde din userform

Public Sub Vis_Userform()
Application.Visible = False
UserForm1.Show
End Sub

I Userform1's modul
Private Sub UserForm_Terminate()
Application.Visible = True
End Sub

Userformen  propertiers ,ShowModal skal stå til false
Avatar billede tholjoh Nybegynder
20. juli 2006 - 09:48 #9
Application.Visible = False bevarer skam regnearket intakt.
Idet du sætter Application.Visible = True kommer hele skidtet jo frem igen.

Men hvis du stadig vil kunne se Excel vil mit forslag stadig være at skjule vinduerne som beskrevet i min kommentar -> 19/07-2006 13:40:15
Avatar billede excelent Ekspert
20. juli 2006 - 13:20 #10
man kunne også lade userformen fylde hele skærmen
Avatar billede hubertus Seniormester
21. juli 2006 - 08:31 #11
Tholioh -> dit forslag virker fint nok indtil jeg skal bruge min kode til f.eks. at skrive de data som er indtastet i userformen tilbage i regnearket. Der kommer en fejl med tilbud om debug i den rutine der skriver data i arket.

Kabak -> dit forslag er det som kommer tættest på det jeg ønkser, blot ville jeg gerne have en hvid baggrund, f.eks. en alm. regnearksside uden linier og overskrifter. Har du / I et forslag til hvorledes det kan lade sig gøre?

Excelent -> kan man styre den baggrund der ligger bag userformen - f.eks. give den en baggrundsfarve?
Avatar billede hubertus Seniormester
21. juli 2006 - 09:37 #12
Kabak -> Private Sub UserForm_Terminate() - er det korrekt forstået at denne rutine eksekveres efter: unload userform? Kunne: Application.Visible = True ikke også placeres i rutinen der kalder userformen? (altså efter userform.show linien). Årsagen til spørgsmålet er at jeg skal have linien: Set userform = Nothing sat ind. Rutinen userform_terminate kunne jo være en mulighed.
Avatar billede excelent Ekspert
21. juli 2006 - 10:58 #13
Under Properties :
BackColor - skit farve
Picture - indsæt billede
High - indstil højde
Width - indstil bredde
Avatar billede hubertus Seniormester
10. juni 2012 - 08:07 #14
lukker