Avatar billede mrbensen Nybegynder
18. juli 2006 - 12:31 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

File Encoding og problemer med danske tegn

Jeg har et program hvor jeg læser en .CSV fil og skriver den igen lettere modificeret.

Jeg har dog problemer med at æøå forsvinder. Jeg har prøvet at læse/skrive med alle encodings, men kan ikke rigtigt få dem til at blive.

jeg har prøvet at læse på følgende måder:

string[] strValueArray = File.ReadAllLines(_strFilePath, encoding.UTF8);

StreamReader _srReader = new StreamReader(new FileStream(_strFilePath, FileMode.Open, FileAccess.Read, FileShare.Read), Encoding.UTF8);

Jeg skriver på følgende måde:

StreamWriter _swWriter = new StreamWriter(new FileStream(_strFilePath, System.IO.FileMode.Create, FileAccess.ReadWrite, FileShare.Read), Encoding.UTF8);
Avatar billede dj_uncas Nybegynder
18. juli 2006 - 13:09 #1
Jeg har selv haft samme problem, og fik det løst ved at bruge Encoding.Default
Avatar billede mrbensen Nybegynder
18. juli 2006 - 13:48 #2
Jeg har prøvet med Encoding.Default - den fjerner også æ ø å.
Avatar billede dj_uncas Nybegynder
18. juli 2006 - 14:02 #3
Men hvornår bliver de fjernet? Forsvinder de når du læser filen ind, eller når du skriver den ud igen?
Avatar billede mrbensen Nybegynder
18. juli 2006 - 14:06 #4
De forsvinder når jeg læser den ind. Jeg ved ikke om det kan have noget med File.ReadAllLines at gøre...
Avatar billede dj_uncas Nybegynder
18. juli 2006 - 14:40 #5
Ikke udover at du også der bruger encoding - hvis du også har sat den til Encoding.Default burde den ikke være problemet...
Avatar billede mrbensen Nybegynder
18. juli 2006 - 15:06 #6
Det har jeg også prøvet :)

Men det virker hvis jeg bruger encoding.getEncoding("iso-8859-1")...

Jeg synes bare at det er sjovt at man ikke kan bruge utf8...
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2006 - 19:22 #7
hvorfor er det sjovt ?

hvis filen er i ISO-8859-1 saa virker UTF-8 selvfoeligelig ikke

jeg undrer mig mere over at Encoding.GetEncoding("iso-8859-1") virker men at
Encoding.Default ikke virker - de er ens (eller naesten ens)
Avatar billede mrbensen Nybegynder
20. juli 2006 - 14:29 #8
Er der så en måde hvorpå man kan se hvilken encoding filen er i, så man ved hvad man skal bruge?

Hvis der er en af jer der vil have point skal i lige oprette et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2006 - 14:44 #9
nej ikke 100% sikker

du kan læse filen og udfra indhold kan du lave et 95% gæt på encoding
Avatar billede mrbensen Nybegynder
20. juli 2006 - 15:34 #10
ok, tak for hjælpen.
Avatar billede mrbensen Nybegynder
31. august 2006 - 09:55 #11
lukning af tråden