Avatar billede spinfire Nybegynder
17. juli 2006 - 09:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Danske bogstaver i RSS feed - med PHP

Feedet virker ok, men nu vil jeg ændre titlen, så Firefox 1.5.0.4 ikke laver et kvadrat med et spørgsmålstegn i midten.

- IE laver følgende fejl:

The XML page cannot be displayed
Cannot view XML input using XSL style sheet. Please correct the error and then click the Refresh button, or try again later.

--------------------------------------------------------------------------------

An invalid character was found in text content. Error processing resource 'http://www.test.hagen-erhverv.dk/feed.php'. Lin...

<title>Hagen-Erhverv.dk - Din erhvervsm

-----------------------------------------------------------
NB: da det er under udvikling, vælger jeg kun 2 nyheder, og adressen der er i, ligger på min server der hjemme, - og ikke offentligt tilgængeligt.

feed.php > http://phpfi.com/132184

På forhånd tak
Anders Hansen
Avatar billede nielle Nybegynder
17. juli 2006 - 18:57 #1
Danske bogstaver skal være HTML-encoded:

æ -> &aelig;
Æ -> &AElig;

ø -> &oslash;
Ø -> &Oslash;

å -> &aring;
Å -> &Aring;
Avatar billede spinfire Nybegynder
17. juli 2006 - 19:19 #2
http://newz.dk/rss/ <- Der er æ, ø og å...

i min .htaccess:

<Files "feed.php">
AddCharset ISO-8859-1 .php
</Files>

XML tolkningsfejl: udefineret entitet adresse: http://www.test.hagen-erhverv.dk/feed.php linjenummer 4, kolonne 40:<title>Hagen-Erhverv.dk - Din erhvervsm&aelig;gler</title>
---------------------------------------^

Har ændret lidt i div. headers, :
feed.php > http://phpfi.com/132350

Er der andre måder, man kan "tvinge" brugeren til at tro at det er ISO-8859-1?

På forhånd tak
Anders Hansen
Avatar billede nielle Nybegynder
17. juli 2006 - 20:27 #3
Hmmm, jeg kan ikke umiddelbart komme på andre muligheder end dem som du allerede har afprøvet der. :^|
Avatar billede spinfire Nybegynder
17. juli 2006 - 20:29 #4
Ok, det er heller ikke det, der har den højeste prioritet lige for tiden ;) - men det kunne da være dejligt, at få det til at køre :D

Anders Hansen
Avatar billede nielle Nybegynder
17. juli 2006 - 20:33 #5
Har du prøvet med 17/07-2006 18:57:09? - det burde virke.
Avatar billede spinfire Nybegynder
18. juli 2006 - 09:45 #6
Jaa, har prøvet med det, det hjalp bare ikke :S - så siger den nemlig bare fejl med entititet - og jeg er sikker på at det er stavet rigtigt.
Avatar billede nielle Nybegynder
18. juli 2006 - 18:41 #7
Hmm, ja så må jeg desværre give op på den :^|
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2006 - 23:37 #8
Grunden til at "&aelig;" og de andre ikke virker, er at de ikke er definerede i XML - de eksisterer i (X)HTML - de eneste "named entities" der er definerede i XML er "&quot;", "&apos;", "&amp;", "&lt;" og "&gt;".

Der er sådan set kun een [korrekt] ting at gøre: Sørg for at levere det rigtigt i alle led; dvs. hvis du bruger "iso-8859-1", så gem i det format i din editor, og sørg for at serveren leverer dokumentet med det karaktersæt. Og giv også resultatet en <meta>, så browseren ved hvad den skal formode.

Problemet opstår tit fra editoren, da mange af de nyeste pr. default bruger UTF-8, og hvis din PHP fil og dit XSLT stylesheet ikke bruger det forventede format, er der ingen chance for at resultatet bliver det du ønsker.

Nåmen det var ihvertfald mine erfaringer - håber det evt. kan bruges :-)

/CS
Avatar billede spinfire Nybegynder
20. juli 2006 - 16:30 #9
http://phpfi.com/133451
^ Den virker :D - Bare ikke links (endnu)

Anders Hansen