Avatar billede tdafoobar Nybegynder
16. juli 2006 - 16:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

ASP.NET uden MSSQL = ubrugeligt?

Hejsa

Er asp.net virkelig en skid værd uden MS SQL-server ? Så vidt jeg kan se er alle smartere controls jo netop predesignet til dette.

Lige nu arbejder jeg f.eks. med at opbygge et brugersystem, hvor det er rimelig tydeligt, at de indbyggede controls ikke er en skid værd når man ikke bruge MS SQL server.

Nogle der har modstridende erfaringer ? Fordi jeg synes godt nok det er åndsvagt at bygge et udviklingsprog til en bestemt database, og et bestem program.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
16. juli 2006 - 16:32 #1
Du kan bruge hvilken som helst type database, XML, flad fil du vil.

Hvilken control oplever du problemer med?
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
16. juli 2006 - 16:36 #2
Lige nu ønsker jeg at gøre brug af de indbyggede Web.Security controls, men jeg kan nu finde dokumentation vedr. SQL-server og Visual Basic, så svært at tro andet er muligt.

Jeg skal have sat et brugersystem op på følgende premisser:

- 2 bruger roller (bruger og admin)
- Bestemte sider som kun admin kan tilgå
- Brugeren skal oprettelses i forbindelse med produktbestilling, dvs. i en codebehind med mange andre ting I.

Jeg bruger nemlig MySQL som database,og C# som sprog hvilket altså jeg ikke har kunne finde eksempler på brugt til noget som helst i asp.net online.
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
16. juli 2006 - 16:37 #3
(og nej, jeg bruger ikke visual studio, og jeg har ikke tænkt mig at bruge det.)
Avatar billede ali.k Nybegynder
16. juli 2006 - 16:47 #4
Hvis du hverken bruger MSSQL eller VS, kunne du ikke ligeså godt bruge PHP?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
16. juli 2006 - 16:57 #5
Du kan gøre det samme i C# som i VB.NET.
Har du link til det dokumentation du har læst med VB.NET og MSSQL?
Jeg forstår stadig ikke hvilke specifikke controller du ikke kan bruge.

ali.k, unødvendig bemærkning... ASP.NET har intet direkte med MSSQL og VS at gøre.
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
16. juli 2006 - 17:15 #6
Eksemple er der http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/060706-1.aspx

Jeg kan vel godt "bruge" controllerne, der er bare ingen tutorials/forklaringer på hvordan de skal bruges med andre databaser, og MSDN er ikke lige den store hjælp -_-

Og det var ikke en unødvendig bemærkning, jeg har før oplevet at få visual-studio-VIDEO-tutorials smidt i hovedet, altså... video tutorials til programmering, jeg ved ikke hvad der foregår oppe i hovedet på folk nu om dage.
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
16. juli 2006 - 17:18 #7
ups, faktisk var det mere del 2, http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/121405-1.aspx , jeg hentydede til.

Der er f.eks eksempler på predefineret admin systemer, som ser ud til KUN at være produceret til (MS)SQL server.
Avatar billede ali.k Nybegynder
16. juli 2006 - 17:24 #8
hmortensen> Det var nærmere din kommentar som var unødvendig, da du ikke er spørgere. Om ASP.NET direkte har noget med MSSQL og VS, skal jeg ikke kunne sige:)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
16. juli 2006 - 17:28 #9
Jeg har aldrig arbejdet med RoleProvider, som der beskrives i den artikel, men her er et link til en mySQL baseret.
http://www.codeproject.com/useritems/ASPNet_20.asp

Jeg ville dog personligt lave mit eget login system.
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
16. juli 2006 - 17:54 #10
"Hvis du hverken bruger MSSQL eller VS, kunne du ikke ligeså godt bruge PHP?"

Jo ? Men vi kunne jo også deklære asp.net for ubrugeligt så, da php fantes før det blev opfundet ?-) Lidt typisk .NET kode attitude, ligeså snart I bliver konfronteret med problemstillinger.

Og nu arbjeder jeg sjovt nok på en .NET projekt, så jeg vil gerne bruge C# og .NET :p Men også, jeg er sikker på alle jer småudviklere der koden i fritiden bruger 30k på VS, og 100k på MS SQL ikke ?-) (Ved godt der er *andre* versioner/priser, men dette er normen hvis du skulle bruge det som Microsoft gerne vil have du gør).
Avatar billede brian-johansen Nybegynder
16. juli 2006 - 18:08 #11
Hey,
Med hensyn til login controls og alle de andre db afhængige, så kan du bare tilføje en anden provider til dit projekt.så du kan under "Administrer Websted", så fortælle den hvilken DB det skal bruge.
Nedenfor er der et link så du kan bruge MySql provider:
http://www.codeproject.com/aspnet/MySQLMembershipProvider.asp

Link til oversigt over provider samt eksempler b.la. på Acces provider
http://msdn.microsoft.com/asp.net/downloads/providers/

Mvh Brian
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2006 - 18:12 #12
Fra artikelen du henviser til :

ASP.NET ships with two membership providers - SqlMembershipProvider and ActiveDirectoryMembershipProvider - and you can build your own, if needed.

Pointen her er hvis du har brug for en anden membership provider så skriver du den selv - du kan jo ikke forvente M$ skal leverer til eks. MySQL, PostgreSQL eller ligende.
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
16. juli 2006 - 18:14 #13
ja, men det var jo nødvendigt at kende tabelstructuren ;-)

Jeg kigger lige på guidene, mange tak. (Typisk thecodeproject, de er overhovedet ikke indexeret ordenligt på google, derfor jeg aldrig finde deres guides i en søgning.)
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
16. juli 2006 - 18:16 #14
btw. hvordan installere jeg så ASP.NET Website Administration Tool ? microsoft beskriver det jo som noget er er preinstalleret, sikkert fordi at Visual studio autoproducere det.
Avatar billede brian-johansen Nybegynder
16. juli 2006 - 18:46 #15
Det ved jeg ikke jeg bruger Visual Web Developer... Det er gratis, det virker og der er stort set alt inkluderet indklusiv Server.

mvh Brian
Avatar billede brian-johansen Nybegynder
16. juli 2006 - 18:48 #16
Med hensyn til tabel strukturen, hvis du tager VWD så er der jo også SQL Express 2005 med, der kan du få til at genere det og så kan du selv kopiere den over i en anden DB.

Jeg går udfra at man rundt på nettet kan finde databaser der er forberet til det ellers.

mvh Brian
Avatar billede md_craig Nybegynder
16. juli 2006 - 22:52 #17
"Hvis du hverken bruger MSSQL eller VS, kunne du ikke ligeså godt bruge PHP"

så MSSQL eller VS er de eneste gode grunde til at bruge ASP.NET?... Ikke for at være spydig, men lyder som en der ikke helt ved hvad ASP.NET og .NET er... Personligt har jeg både erfaring med ASP, ASP.NET og PHP samt Java Serverlets... og jeg vil til en hver tid vælge ASP.NET...

Som stort set alle andre efterhånden har sagt, så er de forskellige Data Base Providers som regel meget let udskiftelige, har selv benyttet MySQL meget i forbindelse med ASP.NET og alm. .NET applicationer... Mest det sidste dog... og personligt finder jeg det en fryd at skifte mellem databaser...

Men sagen er at hele provider patternet suplere interfaces mm til alle de nødvendige ting... MySQL har implementeret disse ting, så det skulle absolut være en mulighed... ellers er ODBC nok inkluderet, den er pænt database uafhængig.. ikke at foretrække IMO... men hvis ingen andre muligheder findes...
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2006 - 07:11 #18
"hvordan installere jeg så ASP.NET Website Administration Tool ?"

Det integrerer med IIS Admin plug-in i MMC (standard måden at administrerer IIS på) når du registrerer ASP.NET på IIS med aspnet_regiis.exe utility. Der kommer simpelthen et ekstra faneblad på site-property.

Og nej det har ikke noget med Studio at gøre - for engangsskyld.
Avatar billede snepnet Nybegynder
17. juli 2006 - 09:51 #19
For forståelse og udvikling af provider's under providermodellen
http://msdn.microsoft.com/asp.net/downloads/providers/
Der ligger en referenceimplementering til access til download (var oprindeligt med i betaprodukterne).

Her er også et godt entrypoint:
http://weblogs.asp.net/scottgu/archive/2006/04/13/442772.aspx
Bemærk at sourcekoden til de eksisterende shippede providers kan hentes derfra.

Mvh
Avatar billede arriva Nybegynder
22. juli 2006 - 01:26 #20
I mit firma arbejder vi i øjeblikket på en .net løsning som implementerer MySQL med InnoDB engine'n som alternativ til MSSQL. Løsningen tilbyder den performance og funktionalitet som der er behov for og muliggør en billig løsning (MySQL licence koster ca. fra 500€/år pr. server, og en W2K3 server web edition et par tusind). Jeg mener bestemt at .NET er interessant i forbindelse med andre databaser end MSSQL.

Hvad med at bruge formsauthentication og så skrive din egen authentication metode til den database løsning du nu vælger?
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
28. juli 2006 - 16:38 #21
Grunden til jeg ønskede at bruge noget indbygget var for at hurtigere få lavet et admin-system til brugeradministration, men jeg kan ikke få IIS på min winXP box til at tilføje nogen form for indbygget admin-system, så dropper bare tanken.

Jeg vælger at acceptere brian-johansens svar, da det var de mest brugbare artikler.

Tak til jer alle sammen :)