Avatar billede forceprogrammer Nybegynder
13. juli 2006 - 16:32 Der er 7 kommentarer

Brug af configManager i dotnet 2.0 hvordan?

Hej. Jeg arbejder med et dotnet 2.0 projekt, og vil lave en config fil til min windows applikation.
Jeg har lavet følgende Program.exe.config til min executable der hedder Program.exe

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<configuration>
    <AppSettings>
        <add key="mykey" value="myval" />
        <add key="mykey1" value="myval1" />
    </AppSettings>
</configuration>

Jeg prøver så i koden at hente værdien af mykey ud vha.
string sVal =System.Configuration.ConfigurationManager.AppSettings["mykey"];

Men sVal får bare værdien null, hvor den burde have fået værdien "myval".

Jeg fatter ikke helt hvad jeg gør galt. Kan nogle hjælpe mig?
NB! Det jeg vil bruge dette til er at kunne lægge min connectionsstring til databasen ude i config-filen.

Jeg håber på svar.
Med venlige hilsner
Forceprogrammer
Avatar billede csvendsen Nybegynder
13. juli 2006 - 17:54 #1
I VS.net 2002 og VB hentes værdien i app.config filen med:

Imports System.Configuration
Public Cn_g as string
Cn_g = ConfigurationSettings.AppSettings("CN_G")

Jeg ved dog ikke om det er ændret i VS-2005.
Avatar billede forceprogrammer Nybegynder
14. juli 2006 - 10:18 #2
Deter det, der er ConfigurationSettings deprecated og man skal bruge en ConfigurationManager istedet...Men der er bare stort set ikke noget dokumentation om emnet :(
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2006 - 02:11 #3
prøv:

    <AppSettings>
    </AppSettings>

->

    <appSettings>
    </appSettings>
Avatar billede csvendsen Nybegynder
15. juli 2006 - 12:12 #4
arne_v her ret:
Hvis jeg ændrer "appSettings" til "AppSettings" opstår der fejl ved debug.
Godt fanget -den lille forskel- Arne.
Avatar billede forceprogrammer Nybegynder
16. juli 2006 - 09:16 #5
Hej
Jeg fandt problemet.....Det viser sig at config filen skal hedde App.config, og ikke programnavn.exe.config som den ellers bliver lavet om til. Dvs. man kunne vel self. godt kalde config filen det selv og lægge den i bin. Men vs2005 finde selv ud af at gøre det hvis man bare kalder den App.config. Mange tak MS fordi i gad at skrive det klart og tydeligt(in case you cant tell i am beeing sarcastic)...

Når man tilføjer en config fil til sit projekt foreslår den selv at den skal hedde App.config, men når der rundt omkring på nettet står at den skal hedde programnavn.exe.config retter man sig jo self. efter det....Netop fordi at MS skriver absolut ingenting om det i sin dokumentation....Gad vide hvornår de lærer de

Det var lige lidt gylle der skulle ud....:)
Jeg vil dog give point alligevel til arne fordi han kom med et godt bud.
Så smid lige et svar Arne :)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2006 - 05:09 #6
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2006 - 00:02 #7
så mangler du bar at acceptere