Avatar billede zaar Nybegynder
11. juli 2006 - 08:43 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Relay af hosted hjemmeside

Hejsa Eksperter,

Jeg har lagt et forum fra snitz op på min hjemmeside som jeg selv hoster på min server. Jeg hoster ligeledes selv min exchange server.

Dette forum har jeg sat op, sådan at brugere skal validere deres email inden de kan blive godkendt som brugere af forumet. Denne funktion kræver at forumet kan sende mails ud i verdenen via min exchange server, men dette kan ikke pt. lade sig gøre.

Jeg har lidt på fornemmelsen at det har noget med relay at gøre, men er ikke lige helt med på hvordan jeg sætter exchange smtp protokollen op, sådan at min hjemmeside har lov til at sende mails.

Håber der er nogen der kan svare på dette?
Avatar billede karser Nybegynder
11. juli 2006 - 08:59 #1
Du skal ind i Exchange System Manager og ind under Protocols... Under Default Virtual SMTP server vælges Properties... Her kan du under fanen Access og klikke på knappen Relay... Herunder skal du sætte op, hvilke serveren (IP adresser) der kan få lov at relaye gennem din Exchange Server. Du kan enten lave en Allow, eller en Deny liste.
Avatar billede zaar Nybegynder
11. juli 2006 - 09:35 #2
ok,
Hvilken IP adresse skal jeg anvende her?
Den IP min server har på netværket, eller WAN IP.

Syntes også jeg har set et sted, at man skal anvende 127.0.0.1, men den forstår jeg ikke lige helt.
Avatar billede karser Nybegynder
11. juli 2006 - 09:45 #3
Den IP hvorfra SMTP trafikken kommer fra... Hvilken IP adresse får du, hvis du pinger serveren fra din Exchange Server?
Avatar billede karser Nybegynder
11. juli 2006 - 09:46 #4
...så er det den, som du skal bruge!
Avatar billede zaar Nybegynder
11. juli 2006 - 12:10 #5
Ok, har anvendet 192.168.0.5 til at lave relay med, da det er IP'en jeg får når jeg pinger min mail server fra exchange serven ved at bruge dens interne navn. (server.home.local)

Hvis jeg pinger mail.mitdomæne.dk, får jeg jo serverens WAN IP
Avatar billede zaar Nybegynder
11. juli 2006 - 12:10 #6
Dog virker mit forum mail system stadig ikke :-(
Avatar billede karser Nybegynder
11. juli 2006 - 12:19 #7
Ja, men det er jo ikke mail serverens IP du skal sætte ind, men derimod din "forum-server" der skal tilføjes. Læg iøvrigt lige mærke til, om der står Allow the following eller Deny the following!
Avatar billede zaar Nybegynder
11. juli 2006 - 12:26 #8
umn..det hele kører jo på samme maskine.
Så "forum-server" og "mail-server" IP er vel den samme, eller er jeg helt galt på den?
Avatar billede karser Nybegynder
11. juli 2006 - 12:31 #9
okay! Det var jeg jo ikke lige klar over! ;o)

Så burde der heller ikke være problemer med at relay'e gennem din Exchange Server...

Hvilke parametre har du sat (eller mulighed for at sætte) i forum'et?
Avatar billede zaar Nybegynder
11. juli 2006 - 12:42 #10
Til Snitz forum er der følgende .asp opsætning for at anvende mail funktionen:

-------------------------------------------------------------------------------------
    case "cdosys"
            Set iConf = Server.CreateObject ("CDO.Configuration")
            Set Flds = iConf.Fields

            'Set and update fields properties
            Flds("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusing") = 2 'cdoSendUsingPort
            Flds("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserver") = strMailServer
        'Flds("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpauthenticate") = cdoBasic
        'Flds("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusername") = "username"
        'Flds("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendpassword") = "password"
            Flds.Update

            Set objNewMail = Server.CreateObject("CDO.Message")
            Set objNewMail.Configuration = iConf

            'Format and send message
            Err.Clear

        objNewMail.To = strRecipients
        objNewMail.From = strSender
        objNewMail.Subject = strSubject
        objNewMail.TextBody = strMessage
            On Error Resume Next
        objNewMail.Send
        If Err <> 0 Then
            Err_Msg = Err_Msg & "<li>Your request was not sent due to the following error: " & Err.Description & "</li>"
        End if
-------------------------------------------------------------------------------------

Ud over dette script, definerer man i admin siden af forumet, hvilken mail server man vil anvende, og her har jeg indtastet "mail.mitdomæne.dk"

Jeg har forsøgt mig med alle mulige tænkelige indstillinger for dette script, men jeg kan ikke få det til at virke.

Det skal også lige siges at:
For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver porten) blokeret i TDC's router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind, og dette gøres som følger:

mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Ovenstående har jeg opsat via www.gratisdns.dk og min mailserver virker som den skal. Jeg er i stand til både at sende, samt modtage eksterne mails på den.

- Måske jeg skal oprette en tråd i ASP forum for at komme videre?
Avatar billede karser Nybegynder
11. juli 2006 - 14:08 #11
Hvis du kan angive en afsender adresse i Forum-opsætningen, skal du huske a angive en adresse i dit eget domæne, som afsender!
Avatar billede zaar Nybegynder
11. juli 2006 - 14:43 #12
Der er ikke decideret en afsender adresse, men jeg går ud fra at den anvender min administrators email til dette. I dette tilfælde er denne email: webmaster@mitdomæne.dk
Avatar billede karser Nybegynder
11. juli 2006 - 14:55 #13
Jeg har svært ved at hjælpe mere, da jeg ikke kender det anvendte Forum....

Men jeg ville kigge på SMTP authentication også (Sættes samme sted som Relay)

Evt. også kigge på ændringer omkring hvilken IP adresse/hostname du har angivet (Offentlig eller Privat) som mail server i forummet...

- Karser
Avatar billede zaar Nybegynder
12. juli 2006 - 08:38 #14
Jeg fandt selv frem til problemet:

Det var en IIS setting der ikke var som den skulle være.
For at IIS kan afsende mails, skal man under default web site, ændre application pool fra i mit tilfælde defaultapplication, til Exchangeapplication.

Så spiller det! Forum kan nu afsende mails gennem minexchange server.
Avatar billede karser Nybegynder
12. juli 2006 - 09:02 #15
Tillykke! ;o)
Avatar billede zaar Nybegynder
12. juli 2006 - 09:19 #16
Takker :p