Avatar billede runekeldsen Nybegynder
09. juli 2006 - 17:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skrive "Vent mens der søges" i et html flet mens der søges

Kære Eksperter,

Jeg har et felt på en html side som brugen kan skrive et cpr nr. i og når så brugeren forlader feltet så søges der i en ekstern database for at finde personen med det pågældende cpr nr.

Søgningen kan tage op til 10 sekunder og jeg ville derfor gerne hvis der i det felt hvor cprnr. blev indtastet kunne stå "Vent mens der søges..." så brugeren kan se at der søges.

Hvis jeg i min javascript funktion i starten skriver til html tekst feltet så skriver den alligevel først når søgning er færdig og så hjælper det jo ikke meget.

Kan jeg gøre noget så den først skriver til feltet og så foretager søgningen efterfølgende?
Avatar billede jonashn Nybegynder
10. juli 2006 - 08:02 #1
Jamen er det ikke upraktisk at brugeren ikke kan se hvad han indtaster?
Avatar billede soes Nybegynder
10. juli 2006 - 22:20 #2
husker du at bruge et async. ajax kald i din søging? Hvis der er tale om et sync. kald vil dit javascript være "låst" indtil at der kommer et svar tilbage.
Avatar billede runekeldsen Nybegynder
11. juli 2006 - 09:24 #3
Jeg tror lige præcis at det er et async ajax kald jeg har brug for. Jeg vil prøve at læse lidt om det på nettet og se om det kan bruges. Tak ind til videre
Avatar billede runekeldsen Nybegynder
20. juli 2006 - 10:27 #4
Jeg har kigget lidt på async ajax men har brug for lidt hjælp. Jeg har et eksempel hvor jeg skal skrive til et felt som ligger på document.all.felt.value.

Kode eksempel.
function doSearch(){
document.all.felt.value = "Vent mens der søges..."

//Søgning i SQL server som kan tage op til 10 sekunder.
....
}

Hvordan kunne dette gøres ved brug af async. ajax kald?
Avatar billede runekeldsen Nybegynder
20. juli 2006 - 10:28 #5
Efter søgning er fuldført skrives resultatet til document.all.felt.value.
Avatar billede soes Nybegynder
20. juli 2006 - 13:38 #6
jeg har lavet noget async. ajax kald og fået det til at fungere. Vil lige se om jeg kan gravet det frem når jeg engang får fri.

Hvilket gerne må være snart, det er jo stegende hedt i dag.
Avatar billede soes Nybegynder
21. juli 2006 - 11:16 #7
Det er ikke altid at alt går som planlagt så jeg fik ikke lige tid i går til at se på Ajax. Prøv lige at tage et kig på denne side. Den er meget simpel og burde være lige til at rette til.

URL: http://www.w3schools.com/ajax/ajax_source.asp

xmlHttp.open("GET",url,true) her bliver der fortalt at det er et async. kald der skal foretages, med ,true

funktionen stateChanged er den metode der bliver kaldt når der sker et callback fra xmlHttp objectet, og det er i denne funktion du skal rette din input boks til så den viser det korrekte indhold når den er færdig.

Du skal være opmærksom på at det ikke er muligt at kalde på tværs af et domæne pga. sikkerhed. Dette er noget man kan ændre i sin browser indstilling, men er ikke en løsning jeg vil anbefale.
Avatar billede runekeldsen Nybegynder
02. august 2006 - 08:40 #8
Mange tak for hjælpen Soes. Hvis du lige smider et svar så skal jeg points.
Avatar billede soes Nybegynder
02. august 2006 - 11:10 #9
du får lige et svar