Avatar billede sonyboy Nybegynder
09. juli 2006 - 15:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Periodisk hyletone

Okey, nu er jeg på bar bund og må derfor spørge til hjælp.

Jeg har netop lige købt nyt motherboard, grafikkort og PSU - efter at have skiftet mit gamle ud med det nye så kommer der en periodiske hyletone.
Det er ikke til at sige hvornår og hvorfor den kommer og vigtigst af alt, hvor den kommer fra.

Tonen lyder lidt som en tinnitus tone, altså en meget høj og meget irriterende tone.

Jeg har forsøgt at pille alt fra; mine to SATA diske, CD-ROM drev, pillet grafikkort ud samt slået mine blæsere fra.
Tonen fremkommer stadig - det vil altså sige den kommer selvom det kun er PSU, motherboard og CPU der er sat til.

Jeg troede det var en blæser som var defekt, så jeg har prøver at tage den plastik pind som sidder i en kuglepen (altså den pind som har blækket i) og prøvet og stoppe alle blæsere - men uden held.

Jeg har forsøgt at splite maskinen fra hinanden og samle den igen, men uden held.

Det skal siges at PSU'en har jeg brugt sammen med det gamle motherbord og grafikkort, uden denne hyletone, så det er ikke den.

Tonen kommer ikke systematisk, og det er heller ikke fordi maskinen er varm - jeg har forsøgt at sætte min bordblæser ned ved siden af maskinen og blæse på fuld knald. Tonen kommer stadig.

Jeg har forsøgt at placere tonen, og det kunne lyde som om den kommer ovenover grafikkortet. Når jeg lytter efter, så hvis jeg lytter nedenunder grafikkortet kan det høres at den kommer ovenover og lytter jeg ved CPU'en så kommer det under CPU'en.

Jeg håber nogen har en idé til hvor denne tone kan komme fra eller hvordan jeg eventuelt kunne finde frem til den.

Mine hardware specs er som følger;
Motherboard: Asrock K8NF4G-SATA2
CPU: AMD Athlon64 3000+ (S754)
RAM: 2x512 MB PC3500 DDR Geil
HDD: 160GB SAMSUNG SATA og 120GB Samsung SATA
PSU: Q-Tec 650W Triple Fan
Kabinet: Thermaltake Xaser III V1000A
Avatar billede sonyboy Nybegynder
09. juli 2006 - 15:26 #1
Jeg glemte lige at skrive grafikkortet på:
Albatron NVIDIA GeForce 7900 GT
Avatar billede des_84 Nybegynder
09. juli 2006 - 17:01 #2
Hej sonyboy.

Det kan både være dit Bundkort, CPU eller strømforsyning efter hvad du skriver.
Selvom du brugte din strømforsyning i det andet kabinet kan det godt være at den har taget skade.
For at undersøge dette skal du lave en lus fra den grønne ledning på 12V stikket til en vilkårlig sort ledning på samme stik. (husk at pille PSU´en fra computeren når du tester.
Dette sætter PSU´en igang uden du behøver tænde for din pc, og du kan på denne måde teste om det er den der skulle pive.
Det er det eneste jeg kan hjælpe med.
HVis det ikke er den er der kun CPU´en og dit bundkort tilbage som der desvæære ikke lige er nogen smart måde at teste af på.
Avatar billede sonyboy Nybegynder
11. juli 2006 - 00:06 #3
Hej des_84,

Tak for dit svar.

Det har jeg forsøgt nu. Min maskine har stået i snart 4 timer, hvor kun strømforsyningen er tændt, og en lille IDE harddisk sat til (for at undgå at strømforsyningen ikke brænder af). Denne underlige tinnitus tone er ikke kommet endnu - men som jeg har skrevet er det en periodisk lyd, altså den kommer og går som den vil...

Det som var nyt, var PSU, bundkort og grafikkort - bundkort er købt ind til min AMD64, som den gamle socket - men mon det kan være CPU'en som bare ikke vil lege med mere? Eller måske RAM'ene?

Jeg må indrømme at jeg er godt og grundigt på bar bund, så jeg håber du eller andre kan komme med idéer.
Avatar billede sonyboy Nybegynder
18. august 2010 - 19:33 #4
Kan jeg lukke selv?