Avatar billede tpsx Nybegynder
06. juli 2006 - 11:52 Der er 20 kommentarer

Kurser i Delphi

Hej,

Jeg leder efter kurser i Delphi, men jeg syntes ikke rigtig at jeg kan finde noget. Indtil videre har jeg kun fundet et ved 4D Konsulenterne.

Er der nogen der kender noget til nogle andre steder?

På forhånd tak.
Avatar billede tauron Nybegynder
06. juli 2006 - 11:55 #1
www.about.com har mange gode tips og egentlige kurser i Delphi - altså pr. internet.
Avatar billede tauron Nybegynder
06. juli 2006 - 11:58 #2
http://delphi.about.com - går direkte til delphi sektionen
Avatar billede tpsx Nybegynder
06. juli 2006 - 12:04 #3
Okay tak, men det er nu danske "klassiske" kurser jeg leder efter.
Avatar billede martinlind Nybegynder
06. juli 2006 - 13:05 #4
IDG :)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2006 - 03:05 #5
Det er stort set ikke til at finde Delphi kurser idag ...

Selvstudie.

Eller hvis I er flere så prøv og kontakt en af de kendte som f.eks. DTI eller
SuperUsers og hør om de kan lave et kursus.
Avatar billede tpsx Nybegynder
10. juli 2006 - 08:25 #6
No luck.

Smid et svar allesammen.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2006 - 13:06 #7
ok
Avatar billede martinlind Nybegynder
10. juli 2006 - 13:38 #8
Hmm, mener nu ikke det er så lang tid siden jg så hos IDG og DTI
Avatar billede hrc Mester
23. juli 2006 - 02:01 #9
Hvad vil du med et "rigtigt" kursus? Du må ikke tro at et kursus eller to gør dig til en god programmør i noget programmeringssprog. Er det for at pynte på dit CV eller er det fordi du ikke tror du kan sætte dig op til at læse de 2-3 gode bøger der findes som introduktion til Delphi?

Delphi er bl.a Object Pascal som er en syntaks du skal lære. Resten er en indkapsling af Microsofts WIN32 API. Her kan du læse al den kode der bruges dertil (her lærer du mest).

... men så kommer vi til .NET! Delphi 2006 har Object Pascal, C#, ASP.NET og vistnok også C++. Du kan bare vælge det du vil arbejde i. Det gode ved .NET er bl.a. at det er ligegyldigt hvilket sprog man har lavet det i; de forskellige pakker (assemblies) snakker sammen. Her kan en hvilken som helst .NET bog bruges - dette afspejles også i dokumentationen der er en Microsofts egen.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juli 2006 - 02:59 #10
Der er faktisk folk som lærer bedre med en levende lærer end ved selvstudie af bog
Avatar billede hrc Mester
24. juli 2006 - 09:54 #11
arne_v: Det er da meget muligt, men hvordan lærte du egentligt Delphi? Set i lyset af, at der kun er få kurser udbudt, så bør det ikke afskrække tpsx, at han sandsynligvis bliver nødt til at åbne en bog for at lære sig Delphi.

Er der problemer så har han jo Eksperten.
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. juli 2006 - 10:38 #12
må tildels gi' hrc ret :)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2006 - 13:21 #13
jeg har aldrig lært Delphi

jeg lærte VAX Pascal sidst i 80'erne !

:-)

hvis man allerede har en bred programmerings erfaring, så er det ikke svært
at lære et nyt programmerings sprog via selvstudie

men er det ens første programmerings sprog, så kan det godt være lidt hårdt

der er imidlertid nok ikke nogen valgmuligheder i dette tilfælde

og så er problemstillingen jo reduceret til: hvad er en god bog til
selvstudium
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. juli 2006 - 13:29 #14
lær delphi, et IDG hæfte til en billig penge :)
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. juli 2006 - 13:30 #15
der er faktisk også et par danske bøger du kan låne
Avatar billede hrc Mester
24. juli 2006 - 15:10 #16
arne_v: Hvis man skal lære sig at programmere så tror jeg nok at Pascal er det helt rette at gå efter (da Oberon aldrig blev til noget). Vigtigst er, at det er type-stringent og gennemtænkt. På den måde synes jeg at Delphi-compileren har en opdragende effekt - man undgår sløsede programmører sådan som C++ eller VB kan udklække dem (for nu at kigge i begge ender af skalaen).

Delphi har aldrig haft VB's unoder med om variablerne er oprettet "on-the-fly" eller i C++ hvor man kæmper med store og små bogstaver. Der er sikkert nogen der sværger til et case-sensitivt sprog, men det er ikke noget for nybegyndere (hermed exit Java)!

Fornuftige alternativer er nok Java eller C#, men jeg synes ikke udviklingsplatformene er gode nok.

På det seneste er Delphi-sproget blevet så udbygget at man også kan tillægge sig unoder der, men det er skyldes at Delphi er ved at udvikle sig til en kameleon som tilpasser sig de nyeste platforme, her .NET.

... men det ved du sikkert alt sammen, Arne. Det er mere for at nå det brede forum med mine lærde ord ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2006 - 16:31 #17
Hverken Modula-2 eller Oberon er slaaet igennem.

Mest udbredte sprog i "familien" udover Delphi er nok Ada.

Pascal var i mange aar det foretrukne sprog til undervisning p.g.a.:
  * staerkt type check (staerkere end C/C++)
  * sikrere pointere end C/C++
  * en tradition for lange beskrivende navne og let laeselig kode modsat C/C++
    som altid har fokuseret paa effektiv kode

Java og C# har saa loest 2.5 ud af de 3 problemer ved C/C++ (det foerste er
kun loest ved ikke at tillade vilkaarlige typer) og har vel overtaget
undervisnings markedet.

Jeg kan ikke se hvad Delphi IDE har som VS.NET eller Eclipse ikke har.

Nu har Delphi og foer den Turbo Pascal vel altid haft nogle muligheder
som Wirth aldrig ville have godkendt.
Avatar billede hrc Mester
25. juli 2006 - 20:18 #18
arne_v: Rigtig nok kan Eclipse det meste. Men det kræver gennemlæsning i størrelsordenen "murstensroman", at sætte den ordentligt op (ligesom BRIEF).

At VS.NET efterhånden har kopieret alle de smarte ting fra Delphi finder jeg lettere amoralsk. Sammen med .NET blev VB endelig objektorienteret (men det har sgu også taget sin tid). Syntaksen er efterhånden helt Pascalsk. Jeg synes stadig VB-IDE'et er noget værre noget i sammenligning med Borland.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. september 2006 - 16:59 #19
jeg kan godt tilslutte mig hrc's holdning; da jeg som 7-årig begyndte at snuse til programmering, startede jeg med C og VB men efter som at det har en mærkelig og ikke-gennemtængt terminologi lærte jeg det aldrig. men efter et lille havlt års tid presenterede en af mine storebros venner mig for delphi (mener det var versin 2). og så kom der ellers fart over feltet. bare det koncept med at man bruger komponenter til knapper, indtastningsfelter osv, fandt jeg genialt opbygget. koden var også ren og meget let at forstå.

ind til vidre er jeg ikke støt på noget delphi ikke kan i forhold til andre sprog.

jeg kan heller ikke forstå hvorfor når folk snakker om OOP sprog så nævner de altid  C++, Java og C#. jeg syntes det er synd at de glemmer delphi da det har (efter min mening) en meget stærkere OOP struktur end andre sprog.

KONKLUSION: delphi er et rigtigt godt som begyndersprog, for efter hånden jo mere man arbejder med det des mere kraftfuldt bliver det.

Gode bøger:
Arne Tolstrup Madsen, Kjeld Reese, Inger Mønsted - Programkonstruktion Med Delphi //god hurtig gennemgang af delphi, mere for de let øvede

Per Amdal Steffensen - Delphi Programmering //rigtig god bog for begyndere, her gennemgås alt det basale af delphi. kan varmt anbefales til opstart

Marco Cantu - Mastering Delphi 7 //på engelsk. for de mere øvede, er en moppedreng på 1041 sider, men efter læsning er du blevet en hel del klogere på de mere "hard-core" delphi rutiner.

/psycosoft-funware :)
Avatar billede martinlind Nybegynder
09. september 2006 - 14:21 #20
Inden i kaster jer ud i alt for meget snak frem og tilbage, så tænk på hvordan de er blevet til, alle de sprog, sæt Jer tilbage i stolen og nyd at være dansker !!!, ALLE sammen ( ja Java et jo yt, så det tæller ikke med ) er udtænkt/lavet af to danskere, turbo og delphi, plus C# er jo laver af Anders og C++ det var vist nok en der hed Bjarne, de var i hvertfald begge danskere og VS.Net's lighed med Delphi er nok ikke så mærkelig, hvis du en gang har lavet noget genialt så udvikler man da vidre på det, ellers ville han da være dum :) ( og ja lidt forrædder blev han vel, men hvem kan sige nej til sådan et tilbud )