Avatar billede koch Nybegynder
06. juli 2006 - 01:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Indhold på side rykkes afhængig af mængden af tekst! margin auto

Jeg har et problem i firefox. Jeg har følgende i test.css

#test {
    width:500px;
    margin:0px auto;
    text-align:left;
    padding:15px;
    border:1px dashed #333;
    background-color:#eee;
    }

og i en test.php har jeg følgende

    <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
        <html>
            <head>
                <title>
                    test
                </title>
                <meta http-equiv="content-type" content="text/html; Charset=iso-8859-1" />
                <link rel="stylesheet" type="text/css" href="test.css" />
            </head>
<body>
<div id = "test">
        <h4>Indhold</h4>
        <a href = "?pg=forside">forside</a>
        <a href = "?pg=tilbud">tilbud</a>
        <br />

    <?php
        $pg = (isset($_GET['pg'])) ? $_GET['pg'] : "forside";
        //filnavn kaldes med lowercase karakterer
        $pg_lcase = strtolower($pg);

        $center_content_file = "$pg_lcase.php";
        if(file_exists($center_content_file)){
            include("$pg_lcase.php");
        }
    ?>
</div>
</body>

og så har jeg naturligvis de to filer forside.php og tilbud.php.

I en af filerne (lad os sige forside.php) er der tekst som kan være på skærmen uden at der kan scrolles. I den anden fil er der masser af tekst således der skal scrolles. Når man klikker skiftevis på forside og tilbud linket, så ses det at indholdet rykkes!

Hvad skyldes dette?

på forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. juli 2006 - 02:14 #1
Læg mærke til at IE altid har scrolleren verticalt (medmindre man kører css: html{overflow:auto;} f.eks.) ... Firefox viser eller skjuler scrolleren afhængig af behovet ... det er ikke gyldig css men løsningen er dette i css:

html{overflow-y:scroll;}

eksempel:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
html{overflow-y:scroll;}
</style>

</head><body>
<div style="width:770px;border:1px solid #000;height:300px;margin:0px auto;">Test div</div>
</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. juli 2006 - 02:15 #2
Eller denne / noget i denne stil:
(gyldig css ... men ikke så køn)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
html,body{padding:0px;margin:0px;height:100%;}
body{padding-bottom:1px;}
</style>

</head><body>
<div style="width:770px;border:1px solid #000;height:300px;margin:0px auto;">Test div</div>
</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. juli 2006 - 02:15 #3
Godt nok?
Avatar billede koch Nybegynder
06. juli 2006 - 09:26 #4
Jep, helt sikkert. Tak for hjælpen. Jeg anvender sidste løsning tror jeg... Du lægger bare et svar.
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. juli 2006 - 09:57 #5
ok :o)
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. juli 2006 - 10:42 #6
- og tak for point :o)