Avatar billede djtj Novice
05. juli 2006 - 11:57 Der er 3 kommentarer

Oprette i registeringsdatabasen.

Jeg har brug for hjælp til en problem stilling vedr. et script jeg ikke selv kan gennemskue
Det drejer sig om at jeg har behov for at oprette en Nøgle i registreringsdatabasen, i HKCU. Scriptet afvikles vha. WSH på en Windows XP.

Problemet er at denne nøgle skal kunne ses af alle brugere af computeren. Når denne nøgle oprettes, sker det med rettigheder så kun lokal administratorer og den bruger som har oprettet nøglen kan se den. Når så en anden bruger logger på den samme computer og ikke er lokal administrator - ja - så kan vedkommende IKKE se nøgle i HCKU.

Det er ikke en løsning at gøre alle brugere til lokaladministartorer.

Min plan var at tilføjet filen i det startup script som afvikles når computeren starter Og her sætte rettigheder, så alle domain users kan se filen.
Jeg får imidlertid også en fejl når jeg forsøger at genere den nye nøgle (Security) i HCKU. De kommandoer jeg har forsøgt benyttet er:

Dim oShell
Set oShell = CreateObject("Wscript.Shell")

oShell.RegWrite "HKCU\Software\Policies\Microsoft\Security", "None", "REG_SZ"
oShell.Regwrite "HKCU\Software\Policies\Microsoft\Security\CheckAdminSettings", "00000001", "REG_DWORD"
'Sikkerhedsindstilling i Outlook - Check for OutLookSecuritySettings i Public folders

Jeg håber virkelig at nogen har energi til at hjælpe her i varmen ;-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. juli 2006 - 12:15 #1
Problemet er at HKCU er brugerspecifik. Når du logger på med forskellige brugere, så er indholdet af HKCU helt anderledes. Indholdet af HKCU bestemmes af indholdet af denne fil:
\Documents and Settings\{brugernavn}\NTUSER.dat

Hvis du vil se indholdet af en anden brugers HKCU, kan du gå ned i HKU-nøglen, og så finde den tilsvarende nøgle:
HKEY_USERS\S-1-*-**-*********-*********-*********-****

Hvis du vil vide lidt mere om registreringsdatabasens opbygning, kan du evt. læse denne artikel, som jeg har skrevet om emnet (den koster dog 5p):
http://www.eksperten.dk/artikler/930
Avatar billede djtj Novice
08. juli 2006 - 17:34 #2
Tak for info. Info om hvordan registrerings databasen er opbygget løser bare ikke rigtigt mit problem.

For sagen er jo den at jeg godt kan oprette nøglen som administrator - og dernæst sætte rettigheder på som gør at alle domain users må se den. Så virker det - det er sådan set "bare" den samme handling jeg vil have scriptet mig ud af.
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. juli 2006 - 13:15 #3
Ok. Jeg havde nok misforstået dit problem så. Jeg mener ikke der er indbygget nogen kommando i vbscript, der kan gøre dette. I teorien kan du jo køre regini.exe fra dit script:
http://support.microsoft.com/kb/q245031/

...men den har jeg ikke gode erfaringer med. Jeg synes ikke rigtig den gør nogen forskel. Alternativt kan du downloade regdacl, som jeg nævner i min artikel, og så køre den fra dit script:
http://www.heysoft.de/nt/reg/ep-regd.htm

På dette link, er der også nogle andre forslag, men dem kender jeg ikke, så jeg kan ikke vurdere deres værdi:
http://www.codecomments.com/archive305-2004-7-247102.html