Avatar billede jakse79 Nybegynder
04. juli 2006 - 14:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sortering eller grupering af text felter.

Jeg har pt flg select statement

SELECT gruppe.GRUPPENAVN, mail.MAILADR
FROM gruppe INNER JOIN gruppeMail ON gruppe.ID_GRUPPE = gruppeMail.ID_GRUPPE INNER JOIN
mail ON gruppeMail.ID_MAIL = mail.ID_MAIL

Det er ialt tre tabeller hvor de 2 felter gruppenavn og mailadr er af typen text. Jeg ønsker at feltet gruppenavn skal være sorteret i alfabetisk rækkefølge.

Hvordan gør man det?
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2006 - 15:01 #1
SELECT gruppe.GRUPPENAVN, mail.MAILADR
FROM gruppe
  INNER JOIN gruppeMail ON gruppe.ID_GRUPPE = gruppeMail.ID_GRUPPE
  INNER JOIN mail ON gruppeMail.ID_MAIL = mail.ID_MAIL
ORDER BY gruppe.GRUPPENAVN
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2006 - 15:03 #2
Du kan så også skrive

SELECT gruppe.GRUPPENAVN, mail.MAILADR
FROM gruppe
  INNER JOIN gruppeMail ON gruppe.ID_GRUPPE = gruppeMail.ID_GRUPPE
  INNER JOIN mail ON gruppeMail.ID_MAIL = mail.ID_MAIL
ORDER BY gruppe.GRUPPENAVN ASC

Hvor ASC betyder ascending - altså stigende orden, men da det er standardvalget, er det frivilligt. Hvis du vil have i omvendt orden hedder det DESC

Og her kan du så også se, hvorfor det er smart at lade være med at bruge ordet "by" som feltnavn. Det er nemlig reserveret af SQL.
Avatar billede jakse79 Nybegynder
04. juli 2006 - 15:07 #3
Når jeg forsøger dette skriver den:
  "text data types cannot be used in ORDER BY clause"
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2006 - 15:13 #4
Er det egentlig ikke noget overkill at bruge typen text til de felter? Den er beregnet til tekster på over 8KB. Til små ord og den slags er char eller varchar meget bedre (og de kan nok sorteres efter).
Avatar billede teepee Nybegynder
04. juli 2006 - 15:13 #5
Er det ikke lige i pverkanten at benytte data typen text?
Prøv nvarchar i stedet.
Avatar billede jakse79 Nybegynder
04. juli 2006 - 15:19 #6
TAK TIL BEGGE.