Avatar billede mpj_86 Nybegynder
01. juli 2006 - 21:00 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valuta script?

Hej

Jeg har fundet dette Valuta Script: http://www.s2a.dk/source_show.asp?id=1590

Men jeg kan ikke få det til at virke, den viser kun helt hvid side?

http://www.hot-cars.dk/valuta.php
Kode: http://www.hot-cars.dk/valuta.phps
Avatar billede larsroan Nybegynder
01. juli 2006 - 22:35 #1
Ta en tit på min side med dagens valuta frå ECB;
http://home.no.net/laroald/currency2.php
Filen erates.xml bør du legge i samme mappe og åpne for skriving til og fra.
Filen erates.xml er vedlagt helt til slutt.

Her er scriptet:
<html>
<head>
<title>The European Central Bank - Current Exchange Rate </title>
</head>
<body>
<h2><CENTER>Siste valutakurser på kinesisk Yuan og US$</CENTER></h2>
Her har Roald Trading henta dei siste kursene frå The European Central Bank; <a href="http://www.ecb.int/stats/exchange/eurofxref/html/index.en.html">ECB</a>.  Desse kursene vert oppdatert dagleg kl 14.15, norsk tid.<br><br>
<?php
#Kilde-kode: http://ireland.wellho.net/solutions/php-using-current-exchange-rates-on-a-web-page.html?setfontgroup=3
$now = time();
$cache = "erates.xml";
$exchrate[EUR] = 1.00;
$amount = 100;
if (($interval = $now - filemtime($cache)) > 3600 * 2) {
$stuff = file("http://www.ecb.int/stats/eurofxref/eurofxref-daily.xml");
$trace = "Cache REFRESHED after $interval seconds";
$fh = fopen($cache,"w");
foreach ($stuff as $line) {
fputs($fh,$line);
}
} else {
$stuff = file($cache);
$trace = "Cached information reused aged $interval seconds";
}
$names = array (USD => "US Dollar",
        JPY => "Japanske Yen",
        DKK => "Danske Kroner",
        GBP => "Pund Sterling",
        SEK => "Svenske Kroner",
        CHF => "Sveitske Franch",
        ISK => "Islandske kroner",
        NOK => "Norske kroner",
        BGN => "Bulgarske Lev",
        CYP => "Kypriske Pund",
        CZK => "Tsjekkiske Koruna",
        EEK => "Estiske Kroon",
        HUF => "Ungarske Forint",
        LTL => "Lhitauiske Litas",
        LVL => "Latviske Lats",
        MTL => "Maltiske Lira",
        PLN => "Polske Zloty",
        ROL => "Romanske Leu",
        SIT => "Slovenske Tolar",
        SKK => "Slovakiske Koruna",
        TRL => "Gamal Tyrkiske Lira",
        #TRY => "New Turkish Lira",
        AUD => "Australske Dollar",
        CAD => "Kanadiske Dollar",
        HKD => "Hong Kong Dollar",
        NZD => "New Zealand Dollar",
        SGD => "Singapore Dollar",
        KRW => "Sør Koreanske Won",
        EUR => "Euro",
        CNY => "Kinesiske Yuan",
        ZAR => "Sør Afrikanske Rand");

$mnd = array ("01" => " januar ",
"02" => " februar ",
"03" => " mars ",
"04" => " april ",
"05" => " mai ",
"06" => " juni ",
"07" => " juli",
"08" => " august ",
"09" => " september ",
"10" => " oktober ",
"11" => " november ",
"12" => " desember");

$kortdato = array ("00" => 0,
"01" => 1,
"02" => 2,
"03" => 3,
"04" => 4,
"05" => 5,
"06" => 6,
"07" => 7,
"08" => 8,
"09" => 9);

$dag = array ("0" => " søndag ",
"1" => " mandag ",
"2" => " tirsdag ",
"3" => " onsdag ",
"4" => " torsdag ",
"5" => " fredag ",
"6" => " laurdag ");

# Extract data from page - conversion rates between each currency and the Euro
foreach ($stuff as $line) {
ereg("currency='([[:alpha:]]+)'",$line,$gota);
if (ereg("rate='([[:graph:]]+)'",$line,$gotb)) { $exchrate[$gota[1]] = $gotb[1]; } }

$today = date("j");
$day = date("w"); #søndag er dag nr null;0
#$day = 6;

foreach ($stuff as $line) {
ereg("time='([0-9]{4})-([0-9]{1,2})-([0-9]{1,2})'", $line,$regs);

#løkke for å fjerne null for dato 1.-9.
if ($regs[3] < 10) { $dato = "{$kortdato[$regs[3]]}. {$mnd[$regs[2]]} $regs[1]"; }
else {$dato = "$regs[3]. {$mnd[$regs[2]]} $regs[1]"; }

if ($today==$regs[3]) { $samme = "for i dag  "; $ukedag=($dag[$day]); }
    # med 1 dags diff:
elseif (($today==($regs[3]+1)) && $day > 0) {  $samme= "frå i går"; $ukedag=($dag[$day-1]);}
elseif (($today==($regs[3]+1)) && $day== 0) {  $samme= "frå i går"; $ukedag=($dag[6]);}  # kun sødager
    # med 2 dagers diff:
elseif (($today==($regs[3]+2)) && $day== 0) {  $samme= "frå i forgårs"; $ukedag=($dag[5]);} # kun sødager
elseif (($today==($regs[3]+2)) && $day== 1) {  $samme= "frå før helga"; $ukedag=($dag[6]);} # gjeld kun mandager - kurser frå laurdag
elseif (($today==($regs[3]+2)) && $day > 1) {  $samme= "frå i forgårs"; $ukedag=($dag[$day-2]);} # tirsdag til laurdag
    # med 3 dagers diff:
elseif (($today==($regs[3]+3)) && $day== 1) {  $samme= "frå før helga"; $ukedag=($dag[5]);} # gjeld kun mandager - kurser frå fredag
    # ellers dropper eg teksten "idag, igår i forgårs..."
else {$samme="for "; $ukedag=($dag[$day]); } }

# Sample output - a table showing an amount converted to Euros, Pounds and Dollars
#$today = date("j");
print ("<center><b>Verdi på kinesisk Yuan, Euro og US Dollar<br>Kurser $samme, $ukedag $dato:<br><br></b></center>");
?>
<center><table cellpadding=5 BORDERCOLOR="#2323B6" ALIGN="CENTER" BGCOLOR="#B6B6F1"><tr><td></td><th>N.kr</th><th>Kin.Yuan</th><th>Euro</th><th>USD</th></tr></b>
<?php
$maal =  array("NOK","CNY","EUR","USD");

#Bevarer xxx i staden for navne-defineringa over!
foreach ($maal as $to) { if ($names[$to] == "") $names[$to] = $to; #Bevarer xxx i staden for navne-defineringa over!
        print ("<tr><td>$amount $names[$to] tilsvarer </td>");
foreach  (array("NOK","CNY","EUR","USD") as $from) {
    $convertsto = sprintf("%.2f",$amount * $exchrate[$from] / $exchrate[$to]);

    if (($to == "CNY")&&($from == "NOK"))
        { $dagens=$convertsto;
          $convertsto = str_replace('.',',',$convertsto); #erstatt med komma
          print ("<td align=right><b>$convertsto</b></td>");
          }

    else{  $convertsto = str_replace('.',',',$convertsto); #erstatt med komma

        #neste 7 setningane har eg laga for å erstatte 100,00 med ------:
switch ($convertsto) {
case 0:
    break;
case 100:
  $convertsto = "--------";
  break;}

print ("<td align=right>$convertsto</td>");
    } #slutt på 'else'
                }
        print ("<tr>"); }
        print ("</tr></TBODY></TABLE></CENTER><P align=left><br><br>");
$dagensAvrunda = str_replace('.',',',$dagens); #erstatt med komma kun for utskrift i neste bolk -bevarer $dagens for vidare kalkul. lenger nede
?>
....pprinnelig kurs fastsatt i avtalen, prosentvis endring som har skjedd sidan då og
eventuelle endringer som er avtalt og iverksatt. <br><br>Eks: <br>Dersom kursen på 100 kinesiske Yuan ved
inngåelse av avtale var på kr 80,00 <br>ville kursen <?php print ("$samme "); ?>på kr <?php print ("$dagensAvrunda "); ?> ha tilsvara
<?php
if ($dagens > 80) {
    echo "ein kursoppgang ";
} else {
    echo "ein kursnedgang ";
}
$endring = (($dagens - 80)*100 /$dagens);
$avrunda=round($endring,1);
$avrunda = str_replace('.',',',$avrunda); #erstatt med komma
print ("på $avrunda %.");
?> <br>Altso
<?php
if ($dagens > 80) {
    echo "ei <b>verdiauke</b> ";
} else {
    echo "ein <b>nedgang</b> i verdi ";}

$cache2 = "erates2.xml";
$stuff = file($cache2);
$trace = "Cached information reused aged $interval seconds";
$fh = fopen($cache2,"w");
fputs($fh,$dato); #skriver inn (frå venstre kant):    6.  juni  2006

#So dagens dato inn på tampen av 1. kobling nedanfor - som ikkje var nødv.  Dropp dei siste tre ledda i denne kobl:
#kopi av kobl: http://fx.sauder.ubc.ca/cgi/fxplot?b=NOK&c=CNY&rd=%2A&fd=17&fm=4&fy=2006&y=daily&q=volume&f=png&a=lin&m=0&x=indx&ld=08&lm=06&ly=2006
#$ld=date("\&\l\d\= j\&\l\m\=n\&\l\y\=Y")
?>
på yuan i forhold til norske kroner.
<br><br>Det er denne endringa som løpande vil bli lagt til grunn for eventuell priskorrigering.</P>
<a href="#" onClick="Graf=window.open('http://fx.sauder.ubc.ca/cgi/fxplot?b=NOK&c=CNY&rd=%2A&fd=17&fm=4&fy=2006&y=daily&q=volume&f=png&a=lin&m=0&x=indx','Graf','toolbar=yes,location=yes,directories=yes,status=yes,menubar=yes,scrollbars=yes,resizable=yes,width=680,height=620,left=100,top=50'); return false;"> University of British Columbia</a>
&nbsp;i Canada har ein informativ graf som viser relativ endring frå dato for inngåelse av avtale.
Om det f.eks. hadde vore mandag 17. april 2006 so ville sluttkursen den dagen på kr 80,00 ha vore utgangspunktet med ein indeks på 100.
Verdier på over 105 eller under 95 tilsvarer at kinesisk Yuan har hatt ei endring på meir enn 5%.
Tilsvarande kan ein sjå langs tidsaksen (x) om ei so stor endring av verdi har vart i meir enn 21 dagar.<br><br>
Dei har og&nbsp;<a href="#" onClick="Graf2=window.open('http://fx.sauder.ubc.ca/cgi/fxplot?b=CNY&c=NOK&rd=91&fd=1&fm=1&fy=2005&ld=31&lm=12&ly=2006&y=daily&q=volume&f=png&a=lin&m=0&x=','Graf2','toolbar=yes,location=yes,directories=yes,status=yes,menubar=yes,scrollbars=yes,resizable=yes,width=680,height=620,left=180,top=70'); return false;">ein annan graf</a>
&nbsp;med utviklinga i ordinær kurs dei tre siste månadane.<br><br>
<br><br>
</body>
</HTML>
****************************
Og her er filen erates.xml:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!--eller utelate heile encoding-delen=>behandla som UTF-8 , windows-1252 el. alternativet ISO-8859-1  -->
<gesmes:Envelope xmlns:gesmes="http://www.gesmes.org/xml/2002-08-01" xmlns="http://www.ecb.int/vocabulary/2002-08-01/eurofxref">
    <gesmes:subject>Reference rates</gesmes:subject>
    <gesmes:Sender>
        <gesmes:name>European Central Bank</gesmes:name>
    </gesmes:Sender>
    <Cube>
        <Cube time='2006-05-25'>
            <Cube currency='USD' rate='1.2755'/>
            <Cube currency='JPY' rate='143.08'/>
            <Cube currency='CYP' rate='0.5750'/>
            <Cube currency='CZK' rate='28.228'/>
            <Cube currency='DKK' rate='7.4578'/>
            <Cube currency='EEK' rate='15.6466'/>
            <Cube currency='GBP' rate='0.68315'/>
            <Cube currency='HUF' rate='262.45'/>
            <Cube currency='LTL' rate='3.4528'/>
            <Cube currency='LVL' rate='0.6960'/>
            <Cube currency='MTL' rate='0.4293'/>
            <Cube currency='PLN' rate='3.9523'/>
            <Cube currency='SEK' rate='9.3156'/>
            <Cube currency='SIT' rate='239.63'/>
            <Cube currency='SKK' rate='37.900'/>
            <Cube currency='CHF' rate='1.5558'/>
            <Cube currency='ISK' rate='93.07'/>
            <Cube currency='NOK' rate='7.8160'/>
            <Cube currency='BGN' rate='1.9558'/>
            <Cube currency='HRK' rate='7.2670'/>
            <Cube currency='RON' rate='3.5408'/>
            <Cube currency='RUB' rate='34.5140'/>
            <Cube currency='TRY' rate='1.9770'/>
            <Cube currency='AUD' rate='1.6862'/>
            <Cube currency='CAD' rate='1.4235'/>
            <Cube currency='CNY' rate='10.2382'/>
            <Cube currency='HKD' rate='9.8926'/>
            <Cube currency='IDR' rate='11957.81'/>
            <Cube currency='KRW' rate='1210.64'/>
            <Cube currency='MYR' rate='4.6522'/>
            <Cube currency='NZD' rate='1.9929'/>
            <Cube currency='PHP' rate='67.570'/>
            <Cube currency='SGD' rate='2.0177'/>
            <Cube currency='THB' rate='48.907'/>
            <Cube currency='ZAR' rate='8.4224'/>
        </Cube>
</gesmes:Envelope>
*********************************'
lykke til!
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
01. juli 2006 - 23:06 #2
Det virker dit script..

Hvordan laver jeg så den kun udskriver kursen på EUR og SEK i forhold til DKK på 1kr.?
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
01. juli 2006 - 23:15 #3
Er det lovlig at tage de dataer fra European Central Bank?
Avatar billede larsroan Nybegynder
02. juli 2006 - 11:55 #4
Om det er lovlig kan du spørre ECB om direkte.  marcello.di_pietro@ecb.int hjalp meg til og med å få det hele til å fungere.  Han sa at det var offentlig tillatt å bruke ECB's talldata som referanse.
Her er et annet eksempel på tredjeparter som benytter ECB:
http://ireland.wellho.net/solutions/php-using-current-exchange-rates-on-a-web-page.html?setfontgroup=3
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
02. juli 2006 - 12:14 #5
oki..

Hvordan laver jeg så den kun udskriver kursen på EUR og SEK i forhold til DKK på 1kr.?
Avatar billede larsroan Nybegynder
02. juli 2006 - 12:59 #6
Her får du tilsvarende tabell med EUR og SEK i forhold til DKK på 1 kr:

<html>
<head>
<title>The European Central Bank - Current Exchange Rate </title>
</head>
<body>
<h2><CENTER>Siste valutakurser på Dkr, Skr og Euro</CENTER></h2>
Her er en tabell med de kursene du er ute efter (Euro med 3 decimaler):<br><br>
<?php
$now = time();
$cache = "erates.xml";
$exchrate[EUR] = 1.00;
$amount = 1;
if (($interval = $now - filemtime($cache)) > 3600 * 2) {
$stuff = file("http://www.ecb.int/stats/eurofxref/eurofxref-daily.xml");
$trace = "Cache REFRESHED after $interval seconds";
$fh = fopen($cache,"w");
foreach ($stuff as $line) {
fputs($fh,$line);
}
} else {
$stuff = file($cache);
$trace = "Cached information reused aged $interval seconds";
}
$names = array (DKK => "Danske Kroner", SEK => "Svenske Kroner",  EUR => "Euro");
$mnd = array ("01" => " januar ", "02" => " februar ", "03" => " mars ", "04" => " april ", "05" => " mai ",
"06" => " juni ", "07" => " juli", "08" => " august ", "09" => " september ", "10" => " oktober ",
"11" => " november ", "12" => " desember");
$kortdato = array ("00" => 0,
"01" => 1, "02" => 2, "03" => 3, "04" => 4, "05" => 5, "06" => 6, "07" => 7, "08" => 8, "09" => 9);
$dag = array ("0" => " søndag ", "1" => " mandag ", "2" => " tirsdag ", "3" => " onsdag ",
"4" => " torsdag ",  "5" => " fredag ", "6" => " lørdag ");
# Extract data from page - conversion rates between each currency and the Euro
foreach ($stuff as $line) {
ereg("currency='([[:alpha:]]+)'",$line,$gota);
if (ereg("rate='([[:graph:]]+)'",$line,$gotb)) { $exchrate[$gota[1]] = $gotb[1]; } }

$today = date("j");
$day = date("w"); #søndag er dag nr null;0
foreach ($stuff as $line) {
ereg("time='([0-9]{4})-([0-9]{1,2})-([0-9]{1,2})'", $line,$regs);

#løkke for å fjerne null for dato 1.-9.
if ($regs[3] < 10) { $dato = "{$kortdato[$regs[3]]}. {$mnd[$regs[2]]} $regs[1]"; }
else {$dato = "$regs[3]. {$mnd[$regs[2]]} $regs[1]"; }

if ($today==$regs[3]) { $samme = "for i dag  "; $ukedag=($dag[$day]); }
    # med 1 dags diff:
elseif (($today==($regs[3]+1)) && $day > 0) {  $samme= "frå i går"; $ukedag=($dag[$day-1]);}
elseif (($today==($regs[3]+1)) && $day== 0) {  $samme= "frå i går"; $ukedag=($dag[6]);}  # kun sødager
    # med 2 dagers diff:
elseif (($today==($regs[3]+2)) && $day== 0) {  $samme= "frå i forgårs"; $ukedag=($dag[5]);} # kun sødager
elseif (($today==($regs[3]+2)) && $day== 1) {  $samme= "frå før helga"; $ukedag=($dag[6]);} # gjeld kun mandager - kurser frå laurdag
elseif (($today==($regs[3]+2)) && $day > 1) {  $samme= "frå i forgårs"; $ukedag=($dag[$day-2]);} # tirsdag til laurdag
    # med 3 dagers diff:
elseif (($today==($regs[3]+3)) && $day== 1) {  $samme= "frå før helga"; $ukedag=($dag[5]);} # gjeld kun mandager - kurser frå fredag
    # ellers dropper eg teksten "idag, igår i forgårs..."
else {$samme="for "; $ukedag=($dag[$day]); } }
print ("<center><b>Verdi på Danske kr, Svenske kr og Euro<br>Kurser $samme, $ukedag $dato:<br><br></b></center>");
?>
<center><table cellpadding=5 BORDERCOLOR="#2323B6" ALIGN="CENTER" BGCOLOR="#B6B6F1"><tr><td></td><th>D.kr</th><th>S.kr</th><th>Euro</th></tr></b>
<?php
$maal =  array("DKK","SEK","EUR");
#Bevarer xxx i staden for navne-defineringa over!
foreach ($maal as $to) { if ($names[$to] == "") $names[$to] = $to; #Bevarer xxx i staden for navne-defineringa over!
        print ("<tr><td>$amount $names[$to] tilsvarer </td>");
foreach  (array("DKK","SEK","EUR") as $from) {
    $convertsto = sprintf("%.2f",$amount * $exchrate[$from] / $exchrate[$to]);
    $convertsto = str_replace('.',',',$convertsto); #erstatt med komma
        #neste 7 setningane har eg laga for å erstatte 1,00 med ------:
switch ($from) {
case "EUR":
    $convertsto = sprintf("%.3f",$amount * $exchrate[$from] / $exchrate[$to]);
break;}
print ("<td align=right>$convertsto</td>");
                }
        print ("<tr>"); }
        print ("</tr></TBODY></TABLE></CENTER><P align=left><br><br>");?>
<br><br>
</body>
</HTML>
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
02. juli 2006 - 13:12 #7
Det virker..

Men igår lage jeg erates.xml ind på serveren og sætte den til 777, men idag er den helt tom..

http://www.hot-cars.dk/test.php
http://www.hot-cars.dk/erates.xml
Avatar billede larsroan Nybegynder
02. juli 2006 - 13:15 #8
Dersom du vil bruke kursen på for eksemple SEK utenfor tabellen kan du benytte en løkke tilsvarende den jeg benyttet i opprinnelig kode (her justert over til SEK/DKK);

    if (($to == "SEK")&&($from == "DKK"))
        { $svensk=$convertsto;
          $svensk = str_replace('.',',',$convertsto); #erstatt med komma
          }
Lykke til!
Avatar billede larsroan Nybegynder
02. juli 2006 - 13:31 #9
Denne feilmeldingen skjønner jeg ikke.  I stedet for å benytte ressurser og tid en fin søndag foreslå jeg heller at du lager en ny kopi av erates.xml med koden ovenfor, og forsøker igjen.  Kanskje hele problemet da vil løse seg av seg selv. (Kan nå også se at koden for idag, i går i forgårs ikke fungerer, men det har jeg ikke tid til. Nå må jeg avgårde - på søndagstur i solskin opp på et fjell på 600 meters højde.  Velkommen efter!
Avatar billede larsroan Nybegynder
02. juli 2006 - 13:34 #10
Og så må du sette inn linjen for å endre fra punktum til komma i switch-løkken for Euro:
case "EUR":
    $convertsto = sprintf("%.3f",$amount * $exchrate[$from] / $exchrate[$to]);
    $convertsto = str_replace('.',',',$convertsto);
break;}
Avatar billede larsroan Nybegynder
02. juli 2006 - 13:57 #11
Koden for idag, i går i forgårs fungerer ikke fordi det i dag er den 2. (juli) mens det fredag var den 30.  Regnestykket 2 - 30 blir ikke 2, som jeg har forutsat i mine elseif-alternativer, når det er overgang til ny måned.  Her må det en lille endring til. Erstatt til denne if-løkken (justering av komma) sammen med print-setningen efter:

if ($regs[3] < 10) { $dato = "{$kortdato[$regs[3]]}. {$mnd[$regs[2]]} $regs[1]"; }
else {$dato = "$regs[3]. {$mnd[$regs[2]]} $regs[1]"; }

if ($today==$regs[3]) { $samme = "for i dag,"; $ukedag=($dag[$day]); }
    # med 1 dags diff:
elseif (($today==($regs[3]+1)) && $day > 0) {  $samme= "frå i går,"; $ukedag=($dag[$day-1]);}
elseif (($today==($regs[3]+1)) && $day== 0) {  $samme= "frå i går,"; $ukedag=($dag[6]);}  # kun sødager
    # med 2 dagers diff:
elseif (($today==($regs[3]+2)) && $day== 0) {  $samme= "frå i forgårs,"; $ukedag=($dag[5]);} # kun sødager
elseif (($today==($regs[3]+2)) && $day== 1) {  $samme= "frå før helga,"; $ukedag=($dag[6]);} # gjeld kun mandager - kurser frå laurdag
elseif (($today==($regs[3]+2)) && $day > 1) {  $samme= "frå i forgårs,"; $ukedag=($dag[$day-2]);} # tirsdag til laurdag
    # med 3 dagers diff:
elseif (($today==($regs[3]+3)) && $day== 1) {  $samme= "frå før helga,"; $ukedag=($dag[5]);} # gjeld kun mandager - kurser frå fredag
    # ellers dropper eg teksten "idag, igår i forgårs..."
else {$samme="for"; $ukedag=($dag[$day]); } }
print ("<center><b>Verdi på Danske kr, Svenske kr og Euro<br>Kurser $samme $ukedag $dato:<br><br></b></center>");
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
02. juli 2006 - 14:02 #12
http://www.hot-cars.dk/test.php

Den skriver: Kurser for søndag 25. mai 2006
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
02. juli 2006 - 14:03 #13
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
02. juli 2006 - 18:45 #14
Avatar billede larsroan Nybegynder
02. juli 2006 - 20:27 #15
Jeg forstår  overhode ikke hvordan du får feilmeldingen:
"Klarte ikkje å tolke XML: fann ikkje noko element (Linje: 1, Teikn: 0)"
Teksten er nynorsk ("ikkje"), og er en kommentar som JEG tidligere har lagt inn i scriptet som en kommentar. Sannsynligvis er det en linje i erates.xml som forsøker å TOLKE det som er en kommentar.  Men denne kommentaren er ikke på denne siden hos "Experten".  Kan ikke du forsøke å kopiere php-scriptet + erates.xml på nytt og legge inn ferske filer?

Årsaken til at du får søndag 25. mai er at vi har hoppet over til ny måned denne weekenden.  Og som jeg skrev; ... fordi det i dag er den 2. (juli) mens det fredag var den 30.  Regnestykket 2 - 30 blir ikke 2, som jeg har forutsat i mine elseif-alternativer, når det er overgang til ny måned.  Her må det ytterligere en endring til.  Og det har jeg ikke tid til de neste par dagene.  Skal reise til Shanghai torsdag morgen.
Avatar billede larsroan Nybegynder
02. juli 2006 - 21:01 #16
Nå skjønner jeg teksten:  "Klarte ikkje å tolke XML: fann ikkje noko element (Linje: 1, Teikn: 0)".  Dette er en feilmelding som sikkert ikke du får.  Dette er en feilmelding fordi jeg forsøker å åpne http://www.hot-cars.dk/erates.xml i min nettleser, Opera.  Ditt problem er at erates.xml er tom.  Er den fullstendig bland dersom du åpner den i f.eks. Notepad eller annen tekstbehandlings-program?  Det skjønner jeg ikke.  Jeg har minimalt med kunnskap om xml-filer.  Men det har etter all sannsynlighet noe med at du ikke har skrive-rettigheter til filen.  Kanskje det kan være et forsøk å sette ikke bare xml-filen men hele mappen til 777?  Første gangen hadde jeg også store problemer med akkurat dette -å åpne xml for skriving.  Jeg husket at det var det samme som skjedde for meg - når jeg la inn en fersk kopi av erates.xml so fungerte det hele kun 1. gang.  Neste gang var erates.xml tom.  Helt til jeg fikk åpnet erates.xml for skriving.  Jeg er helt sikker på at dette er problemet.  Tips; spør i den korrekte del av "Eksperten" etter hjelp til å få definert erates.xml for alle skrive-rettigheter.  Kan det være at også mappe/folder må være åpnet på tilsvarende måte som filen?
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
02. juli 2006 - 21:29 #17
Det med datoen behøver jeg ikke at få lavet, da jeg ikke skal bruge det, du må gerne slette det fra kode, så den bliver mere overskulig..

Nu har jeg slettet de 2 andre filer og lagt dem ind i en ny mappe: http://www.hot-cars.dk/valuta/

Mappen valuta står til 777 og filen erates.xml står også til 777.

Nu må vi se om det virker..
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
02. juli 2006 - 23:45 #18
Nu er filen erates.xml tom igen..
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
04. juli 2006 - 09:34 #19
Smid bare et svar..

Det problem med .xml fil spørger jeg bare om her på siden..
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
06. juli 2006 - 17:48 #20
larsroan: Smid et svar..
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
29. juli 2006 - 23:25 #21
larsroan: Smid et svar..
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
05. august 2006 - 21:54 #22
larsroan: Smid et svar..
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
06. august 2006 - 21:35 #23
Gider ikke vente mere.!