Avatar billede mydream Nybegynder
01. juli 2006 - 10:01 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Sessions på søgemaskiner

Jeg har et internt bannersystem, hvor jeg er begyndt at sælge visningsannoncer, og det er jo derfor uhyre vigtigt for mig, at visninger bliver talt korrekt.

Det ser ud til at når søgemaskinerne kigger forbi om natten, så kommer der flere visninger end planlagt. Jeg har nemlig et system hvor der bliver lagt en session hos brugeren, sådan at det givne banner kun bliver vist f.eks. en gang pr. bruger. Derefter bliver der vist noget andet.

Men hvis man ikke kan lægge en session når der kommer søgemaskiner forbi (og det er mit første spørgsmål) kan man så eventuelt starte alt med at lægge en session og umiddelbart efter checke om den er lagt, og hvis den ikke er, ja så er det en søgemaskine? Er der nogen problemer i at løse det på den måde?

Kan man fravælge sessions som almindelig bruger?
Avatar billede madx Nybegynder
01. juli 2006 - 11:16 #1
Jeg ville holde det simpelt og anvende en cookie-baseret session... så er du 100 % sikker på at den pågældende session er en user fordi søgemaskiner ikke tage imod cookies.

Brugere kan godt fravælge cookies, men ingen almindelige brugere gør det fordi det så er nærmest umuligt at færdes på Nettet
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2006 - 16:24 #2
Læg dine bannere i en iframe og brug javascript til at kalde iframen - så er du ude over crawler problemerne: Det er stadig de færreste crawlere som parser javascripts.
Avatar billede madx Nybegynder
02. juli 2006 - 17:34 #3
mydream, du skal forvente at søgemaskinerne crawler dine scripts, men at de selvfølgelig ikke kan afvikle dem, "kun" læse dem som en simple txt-filer.

Det betyder, at de også kan læse URL'er - og hermed er du ikke nødvendigvis sikker på at dokumenterne som læses op i iframe'en ikke læses/trackes.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2006 - 21:04 #4
En ting mere - ved bannervisninger kan du også tjekke på om browser-agenten er valid...
Avatar billede mydream Nybegynder
02. juli 2006 - 23:06 #5
Tak for jeres svar. Det ser interessant ud.

Regin, kan du prøve at uddybe det med browser agenten?
Avatar billede madx Nybegynder
03. juli 2006 - 08:05 #6
browser agenten... alle browsere identificerer sig, ligesom søgemaskinernes robotter har et navn...

Man kan ikke være 100 % sikker på "browser agenten" f.eks. fordi Opera,,som jeg lige husker det, identificerer sig som en anden browser - det jeg blot vil sige er, at du ikke kan tage browser agenten for værende 100 % valid.

Udfra mit kendskab, ville jeg gå efter at identificere, at der er en "client side", dvs. så er der en fysisk PC
Avatar billede mydream Nybegynder
03. juli 2006 - 08:59 #7
Madx gør jeg ikke det ved at lægge den session?
Avatar billede madx Nybegynder
04. juli 2006 - 11:46 #8
nope, der starter en session på serveren ved hver ny aktivitet - også søgemaskineaktivitet.

Så du skal have en logik, der sikrer at du ikke får dem med - det får du bl.a. ved at detektere på cookie-session, fordi du ikke kan lægge en cookie på søgemaskinen....
Avatar billede mydream Nybegynder
04. juli 2006 - 17:01 #9
Ja så kommer problet jeg ikke kan gennemskue.

Hvis jeg sætter cookien på samme side, som jeg checker den, virker systemet ikke. Jeg har sat følgende kode på en side:

Response.Cookies("test")("robot") = "Nej"
Hercheckes = request.Cookies("test")("robot")
if Hercheckes  = "Nej" then
Robotten = "Nej"
else
Robotten = "Ja"
end if

Når jeg i browseren fravælger cookies, kan cookien (der jo ikke skrives) godt læses. Hvis jeg udkommenterer der hvor jeg sætter cookien, kan den ikke ses.

Hvad gør jeg for at løse det?
Avatar billede madx Nybegynder
05. juli 2006 - 20:27 #10
Jeg tror du skal spørge til dette under et andet emne, noget med kodning - jeg er ikke koder som sådan
Avatar billede mydream Nybegynder
09. juli 2006 - 21:57 #11
Tak for hjælpen.

Jeg løste det ved først at checke på useragent og hvis det ikke var en almindelig bruger ( if instr(useragent,mozilla) <> 0 then....) kørte jeg lige et javascript for at være på den sikre side.