Avatar billede lassel Nybegynder
27. juni 2006 - 00:56 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

CSS blok top midt og justeret i BUND

Hej experter,

Har et css-problem jeg altid ender med at lave lappeløsning til, men nu vil jeg vide om det ikke kan lade sig gøre.

Tænk jer en side med top, midt og bund:
  -top med en div blok clear: both og ex. height 100px
  -midt med tre relative div blokke, henholdsvis float: left, float: left, og float: right
  -bund med en div blok clear: both og ex. height 100px

Indholdet af midt er så det der bestemmer "højden" på den sammenlagte side.

Hvis der nu kun er indhold nok til f.eks. 100px i højde, så vil siden være klappet sammen mod toppen.

Er det ikke muligt at få bunden til at "floate" mod bunden af browseren, og hvis der så er mere indhold stadig flytte sig nedenfor ovenstående boks?

Hvis bund f.eks. sættes vha. absolute bottom: 0px, så vil indholdet fra midten jo skrive henover...

Synes der burde være en både float: top og float: bottom...

Men det er der bare ikke ifølge w3c's guider :(

Nogen der har en idé?

Table-fidusen må ikke benyttes...!
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 01:20 #1
Sådan her?
http://www.eksperten.dk/spm/712486#rid6300689
- I den nye body skal spalterne så lige deles op
... men er det sådan noget du tænkte på ?
(med height defineringer på top, bund og margin og spacer
div i bunden af den nye body rettet til selvfølgelig :P
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 02:17 #2
Hmmm, brugte et css hack istedet...

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;padding:0px;}

html{height:100%;width:100%;}

#tops{position:absolute;top:0px;left:0px;background:#aaa;height:100px;width:100%;}

#nybodyydre{position:absolute;top:0px;height:100%;}
#nybodyindre{position:relative;height:100%;}
#nybodyydre>#nybodyindre{min-height:100%;height:auto;}

#nybody{position:relative;padding-top:100px;width:100%;}

#footer,#spacerdiv{height:100px;}
#footer{position:absolute;bottom:0px;left:0px;background:#aaa;width:100%;}
#spacerdiv{clear:both;width:100%;}

#bil{float:left;width:200px;background:#555;}
#bim{background:#666;}
#bir{float:right;width:200px;background:#777;}
</style>
</head>
<body>

<div id="tops">Test</div>

<div id="nybodyydre"><div id="nybodyindre">
<div id="nybody">
<div id="bil">test<br>test<br>test<br>test<br>test<br><br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test<br>test slut<br></div>
<div id="bir">test</div>
<div id="bim">test</div>
<div id="spacerdiv">&nbsp;</div>
</div>

<div id="footer">Test</div>

</div></div>

</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 02:19 #3
IE understøtter desværre ikke min-height og min-width
... men det kommer nok på et tidspunkt ... en anden ting
der er trals er at man ikke kan køre width defineringer
i % og så trække px fra ( http://www.eksperten.dk/spm/717496 )
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 02:21 #4
html,body{height:100%;margin:0px;padding:0px;}

html{height:100%;width:100%;}

hmm... rettes til ...

html,body{height:100%;margin:0px;padding:0px;}
Avatar billede lassel Nybegynder
27. juni 2006 - 14:07 #5
Hejsa og tak for det hurtige "natte-svar" ;)

Jeg har siddet og leget med dine idéer en i en god rum tid nu, og har faktisk fået det til at fungere ret godt...

Men mht. til at IE ikke understøtter elementer dertil (min-height og min-width), hvordan vil det så påvirke siden i "praksis"?

Er det "kun" relevant iht. til en w3 css-vertificering, eller er der egentlige versioner af IE der ikke kan håndtere det fornuftigt?

For jeg sidder med en IE 6.0 og den viser siden perfekt magen til mit FF...

Desuden må du gerne lægge svar, det er vist fortjent nu :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 16:21 #6
IE 6 kører height:100% som 100% af højden ... mens FF kører height:100% som 100% af det indre vindues højde ... om IE 7 kommer til at understøtte min-height og min-width har jeg ikke lige læst om.

... Om der er versioner der ikke håndterer det fornuftigt tør jeg ikke helt sige ... men man bør køre med IE 6.0 idag - ellers "bør" man opgradere...

[ Desuden må du gerne lægge svar, det er vist fortjent nu :) ]
Ok, her er lige et svar :o)
Avatar billede lassel Nybegynder
27. juni 2006 - 16:27 #7
Bukker og takker
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 17:19 #8
Velbekom, og tak for point :o)
Avatar billede kongknabe Nybegynder
29. juni 2006 - 04:34 #9
Har du et link... Skal ærligt indrømme at jeg hverken forstår hvad du vil og om du har fået dit problem løst... Men vil da under alle omstændighedder gerne lige se hvad du er kommet frem til :-)
Avatar billede lassel Nybegynder
29. juni 2006 - 11:21 #10
Hvis du lægger en alternativ kontakt-mulighed vil jeg gerne sende dig link. Kan ikke poste link i offentlig forum da sidens "nye" design er fortrolig før det er færdigt.
Avatar billede lassel Nybegynder
29. juni 2006 - 11:31 #11
Ellers synes jeg faktisk jeg har formuleret hvad jeg ville eminent præcist i min første post:

"
Tænk jer en side med top, midt og bund:
  -top med en div blok clear: both og ex. height 100px
  -midt med tre relative div blokke, henholdsvis float: left, float: left, og float: right
  -bund med en div blok clear: both og ex. height 100px

Indholdet af midt er så det der bestemmer "højden" på den sammenlagte side.

Hvis der nu kun er indhold nok til f.eks. 100px i højde, så vil siden være klappet sammen mod toppen.

Er det ikke muligt at få bunden til at "floate" mod bunden af browseren, og hvis der så er mere indhold stadig flytte sig nedenfor ovenstående boks?
"

Og til trods for at løsningen ikke er 100% lovlig, så er det godt nok med mig. Siden benyttes som teknologisk platform for et eu-projekt jeg arbejder for. Og det vigtigste er såmænd at siden er simpelt, præsentabel og let overskueligt. Og i sådanne tilfælde har jeg det bedst med 100% designs med så lidt tekst og grafik som muligt. Desuden har jeg ingen hjemmeside-relateret uddannelsesbaggrund for at lave det "helt" vilde, men det er der heller ikke brug for i dette tilfælde, hvilket er årsagen til at jeg pådrog mig ansvaret for at håndtere platformen ;)
Avatar billede kongknabe Nybegynder
29. juni 2006 - 14:23 #12
He he.. Et billede siger mere end tusind ord.. :-D - Nej, min erfaring siger mig bare at man kan snakke nok så tekniks og stadig tale forbi hinanden.. Når man ser det er det som regel lige til at forstå... :-)

Du kan sende et link til: kongknabe snabela hotmail punktum com
Avatar billede lassel Nybegynder
29. juni 2006 - 19:52 #13
så sandt, og mail på vej