Avatar billede tejoha Nybegynder
26. juni 2006 - 15:03 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

sort skærm ved installering af XP

Hejsa
Er der mon nogen der kan hjælpe mig.
Jeg skulle formatere en maskine med ME til XP. Jeg bootede fra cd, men den læste bare nogle filer ind, og gik så i sort skærm.
Så læste jeg lidt herinde, og prøvede så at boote fra en win98 startdiskette og formaterede så pc'en. Så prøvede jeg igen med at boote fra xp-cd'en, men den bliver ved med at stoppe samme sted i installationen.
Dvs jeg når aldrig at komme ind og bede den om enten at reparere eller formatere.

Nogen ideer til hvad jeg kan gøre??

Hilsen tejoha
Avatar billede nva Praktikant
26. juni 2006 - 15:17 #1
Giv den en gang med Killdisk-programmet og prøv så igen.
Avatar billede nva Praktikant
26. juni 2006 - 15:18 #2
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm - husk at hele harddisken så får slette/overskrevet alt.
Avatar billede nva Praktikant
26. juni 2006 - 15:20 #3
XP installation siges at være meget følsom overfor ram-fejl, så måske kan det være derfor.
Avatar billede tejoha Nybegynder
26. juni 2006 - 15:57 #4
Tak for hjælpen. Hvordan får jeg givet dig point??? Går det automatisk??
26. juni 2006 - 17:10 #5
... har du så nu fået gang i XP instalationen ?

(Husk ServicePack2 + WindowsUpdate NU NU NU ...)
Avatar billede tejoha Nybegynder
26. juni 2006 - 20:36 #6
Nej jeg har ikke fået den til at køre endnu. Jeg hentede killdisk, men det var en zip-fil og for at kunne åbne den, måtte jeg jo indlæse win98. Så hentede jeg et zip-program på min usb-nøgle, men glemte at win98 ikke automatisk har en driver til den. Så nu er jeg ligevidt.
Der sidder 2 ens ram a 256 i maskinen, så jeg går ud fra at rammene er okay.
26. juni 2006 - 22:25 #7
Generelt:

Husk at få M$ ServicePack2 på putter FØR FØR FØR nogen som helst internetforbindelse - STIKKET UD!

Du kan hente ServicePack2 (SP2) her som 'løs' fil (~280Mb):
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Download/copy til din USB Stick.

Afbryd fra det 'farlige' internet (stikket fysisk UD).
Install XP fra CD'en.
http://www.helgec.dk/xp-install.html
og/eller
http://www.it-knowlegde.dk/windows_xp_install.html

Instaler SP2 pakken.
Når det er så gået godt og efter en genstart eller to - først DA tilslut internettet og gå i start ->programmer ->Windowsupdate og lade din maskine scanne for nyeste opdateringer. Installer dem du får anbefalet. Der skal nok være >40 'pakker' ...

Derefter dit "yngnings" antivirus program + opdateringer.
http://www.spywareinfo.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm ?

Derefter diverse Drivers til din hardware...

Good Luck...
Avatar billede tejoha Nybegynder
26. juni 2006 - 22:27 #8
Tak for dine gode råd, men jeg har slet ikke fået winXP lagt ind endnu. Den går stadig i sort skærm. Lige nu slås jeg med, at få killedisk til at virke. Den siger hver gang jeg vil boote fra den, at det er en invalid system disk.
Aner snart ikke hvad jeg skal gøre.
26. juni 2006 - 22:47 #9
Kildisk -> vejledning:
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm + http://www.helgec.dk/killdisk.html

Hvis du bruger KILLDISK fra en (gammeldags) floppy skal du i BIOS ændre BOOT rækkefølgen til at bruge A: (floppy) først...
Avatar billede tejoha Nybegynder
26. juni 2006 - 22:55 #10
Endelig !!!!

Nu kører killdisken!!! Nu bliver det spændende om jeg så kan få indlæst win xp
Avatar billede tejoha Nybegynder
27. juni 2006 - 11:11 #11
øv øv øv Killdisken virkede, men der sker det samme som før. Den begynder med blå skærm og indlæse win xp, og når den så skal skifte billede, ender det med blå skærm. Aner snart ikke hvad jeg skal/kan gøre.
Jeg kan bare ikke få den win xp ind på maskinen.
Avatar billede tejoha Nybegynder
27. juni 2006 - 13:51 #12
aj aj aj hvordan får jeg givet jer point, som tak for hjælpen????. Hver gang jeg klikker på accepter, siger den bare at spørgsmålet er besvaret.

Vil jo gerne sige tak for hjælpen, selvom det ikke hjalp mig i denne omgang.
Avatar billede tejoha Nybegynder
27. juni 2006 - 13:54 #13
for pokker da også !!! Ser ud som at jeg fik mine egne point??? kan det lade sig gøre??  eller er jeg bare helt rundt på gulvet nu?
27. juni 2006 - 22:20 #14
... mulig RAM fejl ?

Hvad er spec. på din putter ?

(Jo - du fik lukket og givet dig selv point retur...)
Avatar billede tejoha Nybegynder
27. juni 2006 - 23:02 #15
Det er en gammel pc. 512 mb ram 1400 mgz. Det er når den skifter billede, at den ligesom bare "dør". Skærmen bliver sort og curseren er i venstre hjørne, og man kan intet gøre. Nogen siger at det måske er grafikkortet der er for lille.
Hvordan får jeg overført point til dig???PS. skal lige sige at det er første gang jeg har stillet et spørgsmål, og derfor kludret i det. Det er jeg ked af, da du har hjulpet mig rigtig meget. Jeg vil gerne give dig og nva point, fordi I begge har hjulpet meget.
27. juni 2006 - 23:07 #16
(Det er jo ikke klaret endnu!)
27. juni 2006 - 23:10 #17
Jeg har aldrig oplevet at "grafikkort for lille" til XP. Jooo - måske et ½Mb ISA kort fra 1985 ...

Set/læst i anden tråd:
Du har måske RAM-fejl. Test dem med www.memtest86.com (Jeg har _ikke_ prøvet det selv i nyere tid...)
Avatar billede tejoha Nybegynder
27. juni 2006 - 23:24 #18
Jeg vil prøve at lægge win98 ind igen, og så gå ind og teste rammene. Jeg kan bare ikke forstå, hvis der pludselig er opstået ramfejl. Maskinen kørte fint med ME, den skulle bare renses og opgraderes, fordi en anden skulle have maskinen, men okay, sådan er det vel med slags teknik.
27. juni 2006 - 23:31 #19
... prøv med andre/mindre antal RAM - evt. bare som prøve...

http://www.memtest86.com/ behøver vist ikke et OS (styresystem) skal lægges ind på en bootbar floppy uafhængig af OS (Styresystem)... Check det lige...
Avatar billede tejoha Nybegynder
27. juni 2006 - 23:54 #20
jeg forsøger om jeg kan finde ud af at lave en bootbar floppy. Den jeg prøvede var for stor til en floppy, så jeg har prøvet at lægge den på cd. Jeg valgte den der hedder ISO.