Avatar billede dingemann Novice
25. juni 2006 - 13:03 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

.NET 1.1 > C#-klasse i VB.NET-klasse

okay... jeg troede faktisk at det var forholdsvist simpelt at implementere en C#-klasse i et VB.NET-projekt og modsat... men jeg kan tilsyneladende ikke bare gøre det som hvis det fx havde været to VB.NET-klasser som chit-chatter lidt med hinanden og så til sidst aflevere et resultat til en form.

Helt grundlæggende er mit problem at jeg har et VB.NET-projekt med en vb-klasse og en C#-klasse. C#-klassen returnere en værdi som smides over i VB.NET-klassen og den bearbejder resultatet og smider det videre tilbage til nogle form-objekter (labels etc). Problemet er så bare at binde C#-klassen med VB.NET-klassen.

Havde det været to VB.NET-klasser havde jeg tilføjet referencen og brugt en

Dim objClassA = New class_a.Class1

... i ClassB

Men det er tilsyneladende ikke sådan man gør hvis ClassA er et C#-project -

Har jeg fået noget galt i halsen eller?

// peter
Avatar billede nielle Nybegynder
25. juni 2006 - 15:15 #1
Visual Studio 2003 har tre forskellige niveauer:

Solution
    Project
        Class(es)

Inden for hvert _projekt_ kan du ikke sammenblande kode skrevet i C# og i VB.Net. Imidlertid kan du sagtens oprette et projekt, som er skrevet i C#, og et projekt som er skrevet i VB.NET, og så bruge den inden for sammen _solution_.

For at gøre dette højreklikker du på "Solution" i Solution Exploeren ude i venstre side af dit vindue. Dermed kommer der en kontekstmenu frem, og i denne vælger du "Add" og derefter "Net Project".

Da C# kodenen skal bruges af VB.Net-koden er det bedst at vælge C#-projektet som et "Class Library" projekte (en DLL).
Avatar billede dingemann Novice
25. juni 2006 - 15:31 #2
det er præcis også det jeg har gjort... jeg har en solution med tre projects i:

* en visual form - VB.NET
* en class i VB.NET
* en class i C#

VB.NET-klassen skal rive i C#-klassen, og sende det til den visuelle form.
Det er imidlertid ikke relevant hvordan jeg får spyttet dataen til den visuelle form - nærmere hvordan jeg får adgang til C#-klassen fra VB.NET-klassen
Avatar billede nielle Nybegynder
25. juni 2006 - 15:41 #3
Da du oprettede C#-projketet skete dette i et namespace.

I dit VB.Net projekt skal du importere dette. Dette gøres ved at du i toppen skriver:

Imports NamespacetFraCSharpProjektet
Avatar billede dingemann Novice
25. juni 2006 - 15:49 #4
okay... jeg troede jeg skulle gøre det som jeg ville gøre det med et VB.NET - lave reference og så lave en

Dim Tis = New Tis.Class1

...jeg prøver lige
Avatar billede nielle Nybegynder
25. juni 2006 - 16:27 #5
Hvis dit navmespace er "Tis" så kan du også gøre det sådan her:

Dim dinKlasseVariabel As Tis.Class = New Tis.Class1()
Avatar billede nielle Nybegynder
25. juni 2006 - 16:28 #6
Pointen med at have:

Imports Tis

- i toppen af din kode er at du kan skrive dette lidt simplere

Dim dinKlasseVariabel As Class1 = New Class1()
Avatar billede dingemann Novice
25. juni 2006 - 16:56 #7
nu har jeg prøvet lidt og jeg kan ikke få stille namespacet til rådighed i VB-klassen selvom jeg har tilføjet referencen... udover at tilføje referencen så er der da ikke mere jeg skal gøre?
Avatar billede dingemann Novice
25. juni 2006 - 17:02 #8
aaah well... nu tror jeg at jeg har den... jeg er bare dårlig til C# :) - jeg vender lige tilbage så
Avatar billede dingemann Novice
25. juni 2006 - 17:03 #9
okay... det virker faktisk nu... vil du ha point?
Avatar billede nielle Nybegynder
25. juni 2006 - 17:06 #10
Svar :^)
Avatar billede dingemann Novice
25. juni 2006 - 17:07 #11
okay... off the record - kender du den baglænse vej? altså i VB bruger man import for at importere namespacet i C# - hvordan gør man for at importere VB i C#?
Avatar billede nielle Nybegynder
25. juni 2006 - 17:07 #12
Hvis negge projekter er under samme solution, er der faktisk ikke behov for at du selv gør noget under references.
Avatar billede dingemann Novice
25. juni 2006 - 17:07 #13
okay til det med reference... jeg mente heller ikke at jeg plejede at gøre det :)
Avatar billede nielle Nybegynder
25. juni 2006 - 17:16 #14
25/06-2006 17:07:28> Den bliver jeg lige nødt til at vende tilbage med i morgen.
Avatar billede dingemann Novice
25. juni 2006 - 17:30 #15
okay... men du skal nok få point for den... :)
Avatar billede dingemann Novice
25. juni 2006 - 20:22 #16
problemet er løst med den baglænse version :) men tak for hjælpen generelt...
Avatar billede nielle Nybegynder
25. juni 2006 - 20:28 #17
Ok, men hvad var svaret så?

Jeg er sikker på at det er simpelt, men jeg kunne ikke lige få det til at virke. Og derfor var min plan at kigge i et projekt som jeg havde liggende på arbejdet.