Avatar billede simon_gs_13 Nybegynder
24. juni 2006 - 12:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

fjerne kode fra tekst i gæstebog

Jeg har lavet en gæstebog hvor jeg gerne vil fjerne skadelig kode og link i de indlæg som besøgende skriver. Men jeg ved ikke hvordan det skal gøres. Jeg vil gerne gøre vise tegn forbudte, eks. < >. Ved ikke om det er lettere at skrive hvilke tegn som må bruges??

-----gbog.php------

<?php

echo("<a href='gbform.php'><font size='1' color='#000000'>Skriv i gæstebogen</font></a>");
echo("<br><br>");
mysql_select_db('gbog')
  or die('Kunne ikke vælge databasen');
// Indsæt hilsen
if (isset($_POST['author'])) {
  mysql_query("insert into guestbook (author, email, entry, created) values ('$_POST[author]','$_POST[email]','$_POST[entry]',NOW())");
}
// Find alle hilsner
$result = mysql_query('SELECT entry,author,email,created FROM guestbook ORDER BY created DESC');
while ($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
  echo("<font size='1'>");
  print("<b>Navn:&nbsp;</b>".$row['author']."&nbsp;-&nbsp; <b>Dato:&nbsp;</b>".$row['created']."<br>");
  print("<b>Email:&nbsp;</b>".$row['email']."<br>");
  print("<b>Besked:&nbsp;</b>".$row['entry']."<br>");
  echo("</font>");
  echo("<hr>");
}
?>

Et tillægsspørgsmål:

Jeg vil gerne fjerne al den kode jeg tit bruger, og ligge det som en funktion i en anden fil og derfra kalde det jeg skal bruge. jeg ved jeg skal bruge include men hvordan er det jeg kalder funktionen frem?
Avatar billede zynzz Praktikant
24. juni 2006 - 13:54 #1
1:
echo htmlentities($tekst);

2:
fx.:
print funktionnavn('parameter1', 'parameter2');
eller
print funktionnavn('parameter1');
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. juni 2006 - 14:48 #2
Du kan også kigge på strip_tags()
Avatar billede simon_gs_13 Nybegynder
29. juni 2006 - 10:17 #3
For en god ordens skyld er her den string om jeg fik lavet:

  print htmlentities($row['entry'], ENT_QUOTES);

Hvad angår mit tillægsspørgsmål har jeg lavet en fil der hedder funktioner.php og den indeholder

function connect(){
mysql_connect("??????","???????","????????");
mysql_select_db("??????");
}

Men hvordan skal jeg kalde den på mine sider, skal jeg først bruge include () og derefter print eller echo?
Avatar billede zynzz Praktikant
29. juni 2006 - 17:46 #4
Ja først skal du include ellers kan den jo ikke finde din funktion...
Avatar billede simon_gs_13 Nybegynder
27. august 2006 - 13:53 #5
lukker