Avatar billede liferocks Nybegynder
24. juni 2006 - 10:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Link uden handling

Hej alle sammen,

Hvordan laver jeg et link som kun udfører et javascript ?

Uden at gøre andet ?

Håber i kan hjælpe mig :)

P.S
Når man sætter musen hen over skal det makøren ligne det samme som når man sætter musen hen over en link ;)
Avatar billede liferocks Nybegynder
24. juni 2006 - 10:51 #1
Håber da det er muligt :)
Avatar billede liferocks Nybegynder
24. juni 2006 - 10:51 #2
og den skal ikke stige til tops eller bund ;)
Avatar billede cwboy Nybegynder
24. juni 2006 - 10:54 #3
Jeg plejer at gøre således:

<a href="java script:void(0);" onclick="javascriptFunktion();">Link her</a>

Du kan også bare gøre sådan her:

<a href="java script:javascriptFunktion();">Link her</a>

Det første er mest for at "skjule" javascript-koden, hvis man laver flere ting / har egentlig kode stående i "onclick".
Avatar billede liferocks Nybegynder
24. juni 2006 - 10:57 #4
okay cwboy, tak for hjælpen :) Pointene går til dig :D
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2006 - 15:14 #5
Du kan nu også bare:
<a href="#" onClick="dinFunktion();">Link her</a>
Avatar billede coderdk Praktikant
24. juni 2006 - 19:54 #6
java script: links er ikke god kotume, man bør bruge noget i stil med:

<a href="#" onclick="dinfunction(); return false">
Avatar billede cwboy Nybegynder
24. juni 2006 - 23:29 #7
coderdk, coldgate

Hvis man bruger <a href="#" ... springer dokumentet til toppen, hvis linket står i bunden af siden, hvilket er frygtelig irriterende for brugeren. Derfor href="java script:void(0);" - som er en væsentlig bedre løsning end "#"
Avatar billede coderdk Praktikant
26. juni 2006 - 09:54 #8
cwboy, Nej, java script:void(0) er ikke så godt for søgemaskiner osv, derfor bør man bruge <a href="#" onclick="return funktion()" hvor funktion returnerer false, eller gøre det sådan: <a href="#" onclick="funktion(); return false" - så vil linket ikke aktiveres (altså ikke gå til toppen), da onclick returnerer false ;)
Avatar billede cwboy Nybegynder
26. juni 2006 - 10:01 #9
Hvor skulle forskellen i "java script:void(0);" og "#" ligge i forhold til søgemaskiner? Hvis du derimod sætter et rigtigt link ind og stadig bruger return false, vil søgemaskinen højst sandsynligt følge linket i href - men der vil da ingen forskel være på "java script:void(0);" og "#" - den vil ikke følge nogen af dem.
Avatar billede coderdk Praktikant
26. juni 2006 - 13:33 #10
Ja, ok, det er lidt kompliceret. java script: er den gamle måde at gøre det på - Den generelle konsensus er at det er bedre at bruge en onclick-handler, da det er det den er lavet for. Så kan du lave ting som: <a href="side.php?expand=4" onclick="expand(4); return false">
  • </a> - Altså bevare funktionalitet selvom folk har javascript slået fra. Du kan også bruge den til at sige til folk at de skal have javascript slået til: <a href="duskalhavejavascript.php" onclick="visMenu(); return false">Menu</a>...

Der er vist også andre, mindre problemer, såsom animerede GIF's osv stopper når man klikker på et java script: link, generelt stopper siden med at loade når man klikker på sådan et link. Dette er vist ikke tilfældet med en onclick-handler.

Der er sikkert også andre ting, som jeg ikke lige kan komme på nu ;)