Avatar billede zarina Nybegynder
23. juni 2006 - 21:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ændrer jeg sikkerheden på trådløst netværk?

Jeg har installeret og krypteret min nye trådløse med 128 mb, men jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt jeg nu fik ændret kode - og om det er WEP eller WPA, jeg har valgt. Men jeg kan skutte finde tingene på maskinen igen; hvor er de? Hvordan får jeg det billede frem, hvori jeg ex skal angi' en nøgle, mv?
Avatar billede inglenook Praktikant
23. juni 2006 - 22:05 #1
Men jeg kan skutte finde tingene på maskinen igen; => PC'en eller den traadloese ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. juni 2006 - 22:50 #2
Koble dig til routeren med et kabel, og gå i Start > Kør > skriv cmd og tryk enter > skriv ipconfig og tryk enter. Ny vil den skrive standart gateway og IP adressen ud for den, vil være din routers IP adresse.

Du åbner nu internet Explorer, og i adresselinien skriver du denne IP adresse, og trykker enter.
Nu er du inde i routerens opsætning, og under trådløs opsætning finder du sikkerhed/kryptering. Muligvis er det under avanceret trådløs opsætning, men kik begge steder.

Det lyder som om du anvender WEP. Der angiver man et passphrases, og rykker på generate, og den genererer en hex kode, som du skal anvende i dit netkort for att få forbindelse. Husk på, at nøgleindex er vigtig. Det nøgleindex du har markeret i routeren, er også det nøgleindex du skal markerer i dit netkort.
I visse routere kan du også selv skrive en hex kode.

Når du nu er inde i sikkerhed/kryptering, så de om ikke der i routeren er mulighed for at vælge WPA-PSK, for det er bedre end WEP, dog kræver det også at netkortet ogsåå understøtter WPA-PSK.

Når du har sat sikkerhed/kryptering op, kan du koble kablet fra, og anvender du WEP, indtaster du WEP koden i netkortet, og du skulle kunne komme på trådløst. Ved WPA-PSK logger du bllot på netværket, og den vil spørge dig om passphrase til netværket.
Avatar billede zarina Nybegynder
24. juni 2006 - 09:15 #3
Kanon, dragon, du er vitterligt en ven i nøden ;) Prøver det lige senere, så kan du jo bare smide et svar...
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juni 2006 - 12:47 #4
Lad os nu se om det leder frem til det som det skal.
Avatar billede zarina Nybegynder
24. juni 2006 - 13:01 #5
Hej dragon, så er den sgisme i vinkel! Det funker bare, og jeg tror, jeg nu har den bedst mulige sikring af min trådløse netværk med din hjælp til ops af router. Dertil kommer internet security og firewall, så bliver det nok ikke bedre for en privatperson med almindeligt brug af maskine og net... ;)

TAK! Points på vej til dig!
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juni 2006 - 13:10 #6
Det var da dejligt att høre    ;-)
Avatar billede zarina Nybegynder
24. juni 2006 - 13:20 #7
Hm. Kylede ellers en ordentlig pose karma efter dig og troede gladeligt, man automatisk kunne se, hvem det kom fra. Det kan man så ikke... synes bare, du lige skulle vide det :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juni 2006 - 13:23 #8
Jeg har set det, og takker mange gange.