Avatar billede humlebien Novice
10. maj 2001 - 10:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problem med if

Hvorfor bliver else-delen ikke udført hvis $sql er tom??

<?
    if($email != \"\") {
      $select = \"select * from nyhed_abon where abon_email = \'$email\'\";
        $sql = mysql_query($select);
      if($sql) {
        print \"<form name=afmeld action=afmeld_commit.php method=post>\";
        print \"<tr><td>Du er tilmeldt følgende nyhedsbreve:</td></tr>\";
        while($rs = mysql_fetch_array($sql)){
          $select = \"select * from nyhed_kat where kat_id = $rs[abon_kat_id]\";
          $sql2 = mysql_query($select);
          $rs2 = mysql_fetch_array($sql2);
          print \"<tr><td><input type=checkbox name=fjern[] value=$rs[abon_kat_id]> $rs2[kat_titel]</td></tr>\";
        }
        print \"<tr><td align=center><input type=submit value=\'Afmeld valgte nyhedsbreve\'></td></tr>\";
        print \"</form>\";
      }
      else {
        print \"<form name=afmeld action=afmeld.php method=post>\";
        print \"<tr><td>Der er ikke tilmeldt nogle nyhedsbreve til $email.</td></tr>\";
        print \"<tr><td>Dette kan skyldes forkert indtastet emailadresse eller at nyhedsbrevet allerede er afmeldt.</td></tr>\";
        print \"<tr><td>Hvis du har skrevet forkert, så prøv igen.</td></tr>\";
        print \"<tr><td align=center><input type=text name=email></td></tr>\";
        print \"<tr><td align=center><input type=submit value=\'Vis mine abonnementer\'></td></tr>\";
        print \"</form>\";
      }
    else {
      print \"<form name=afmeld action=afmeld.php method=post>\";
      print \"<tr><td>Indtast venligst den emailadresse, du modtager nyhedsbreve på.</td></tr>\";
      print \"<tr><td align=center><input type=text name=email></td></tr>\";
      print \"<tr><td align=center><input type=submit value=\'Vis mine abonnementer\'></td></tr>\";
      print \"</form>\";
    }
  ?>
Avatar billede pointer Nybegynder
10. maj 2001 - 10:34 #1
Fordi den er out of scope.

<?
    if($email != \"\") { /// IF #1
      $select = \"select * from nyhed_abon where abon_email = \'$email\'\";
        $sql = mysql_query($select);
      if($sql) { /// IF #2
        print \"<form name=afmeld action=afmeld_commit.php method=post>\";
        print \"<tr><td>Du er tilmeldt følgende nyhedsbreve:</td></tr>\";
        while($rs = mysql_fetch_array($sql)){
          $select = \"select * from nyhed_kat where kat_id = $rs[abon_kat_id]\";
          $sql2 = mysql_query($select);
          $rs2 = mysql_fetch_array($sql2);
          print \"<tr><td><input type=checkbox name=fjern[] value=$rs[abon_kat_id]> $rs2[kat_titel]</td></tr>\";
        }  // END SCOPE #2
        print \"<tr><td align=center><input type=submit value=\'Afmeld valgte nyhedsbreve\'></td></tr>\";
        print \"</form>\";
      }
      else { /// ELSE FOR IF #1
        print \"<form name=afmeld action=afmeld.php method=post>\";
        print \"<tr><td>Der er ikke tilmeldt nogle nyhedsbreve til $email.</td></tr>\";
        print \"<tr><td>Dette kan skyldes forkert indtastet emailadresse eller at nyhedsbrevet allerede er afmeldt.</td></tr>\";
        print \"<tr><td>Hvis du har skrevet forkert, så prøv igen.</td></tr>\";
        print \"<tr><td align=center><input type=text name=email></td></tr>\";
        print \"<tr><td align=center><input type=submit value=\'Vis mine abonnementer\'></td></tr>\";
        print \"</form>\";
      }
    else {
      print \"<form name=afmeld action=afmeld.php method=post>\";
      print \"<tr><td>Indtast venligst den emailadresse, du modtager nyhedsbreve på.</td></tr>\";
      print \"<tr><td align=center><input type=text name=email></td></tr>\";
      print \"<tr><td align=center><input type=submit value=\'Vis mine abonnementer\'></td></tr>\";
      print \"</form>\";
    }
  ?>
Avatar billede humlebien Novice
10. maj 2001 - 10:40 #2
Øhh... det går ingen forskel
Avatar billede humlebien Novice
10. maj 2001 - 10:40 #3
går = gør
Avatar billede pointer Nybegynder
10. maj 2001 - 10:43 #4
Jeg har ikke ændret i din kode, kun kommenteret dine scopes med ///.

Dit problem ligger her:

        }  // END SCOPE #2
        print \"<tr><td align=center><input type=submit value=\'Afmeld valgte nyhedsbreve\'></td></tr>\";
        print \"</form>\";
      }

Fjern de to print linjer og dit else vil høre til din IF #2.
      else { /// ELSE FOR IF #1
Avatar billede humlebien Novice
10. maj 2001 - 10:47 #5
Den du kalder \'}  // END SCOPE #2\' hører da til while, der starter fem linier længere oppe!?
Avatar billede pointer Nybegynder
10. maj 2001 - 10:56 #6
Ahh sorry, lidt kodeblindhed her fra morgenstunden...

Problemet ligger her:
$sql = mysql_query($select);

mysql_query returnerer true eller false afhængigt af om din forespørgsel lykkedes. En forespørgsel der returnerer 0 rækker vil returnere true. Så du vil altid få true.

Skriv om til noget i stil med:

$result = mysql_query($select);
$sql= mysql_num_rows($result);
if ($sql) ....

Avatar billede humlebien Novice
10. maj 2001 - 11:00 #7
Tak - nu kan jeg endelig komme videre.....