Avatar billede manzini Nybegynder
20. juni 2006 - 16:53 Der er 16 kommentarer

Usædvanligt langsom pc.

Hej alle, ved godt der allerede er mange der har spurgt til langsom opstart, men min computer er HELE tiden langsom. Den tager rundt regnet 10 minutter om opstart og den hakker i alt indtil jeg slukker igen
Min harddisk er ikke fyldt (ikke engang halvt). defragmenterer en gang om måneden ca. bruger Ccleaner, Zonealarm og AVG free edition.
Har 512mb ddr ram, 1800hz processor og 80 gb harddisk. OS XP home..

Alt hjælp til at gøre min comp hurtigere kan bruges.

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2006 - 17:12 #1
Jeg ville starte med at køre en "chkdsk /r"
Avatar billede manzini Nybegynder
20. juni 2006 - 17:20 #2
Må indrømme jeg ikke aner hvad det er?
Avatar billede larsenj Nybegynder
20. juni 2006 - 17:38 #3
hvad for en antivirus kører du med ?
Avatar billede xerofyt Nybegynder
20. juni 2006 - 17:51 #4
ctrl + alt + delete

tjek under "processer" hvor meget cpu din explore.exe tager

synes nemlig at det virker bekendt det du skriver :(
Avatar billede hottadpole Nybegynder
20. juni 2006 - 19:31 #5
Det tyder på, at der skal startes en masse op. F. eks. adware. Hent Adaware, der kan findes gennem http://www.google.dk og lad den scanne igennem.
Avatar billede aqfi Nybegynder
20. juni 2006 - 19:34 #6
Hej :)

Langsomt pc kan skyldes, at din harddisk tilstand er sat til PIO, du kan ændre den til DMA tilstand i Enhedshåndtering - IDE ATA/ATAPI-controllere - Kom ind til egenskaberne i Primær og sekundær - Avancerede indstillinger, der ved "Overførselstilstand" vælg på "DMA, hvis den er tilgængeligt". Hvis det er allerede på den tilstand har jeg ikke noget andre forslage...
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2006 - 21:44 #7
"Må indrømme jeg ikke aner hvad det er?" >>> Start -> skriv cmd -> klik enter -> i konsollen skriver du -> chkdsk /r /f  -> klik enter -> bekræft -> klik enter -> genstart -> lad programmet køre (meget tidskrævende - ca. 1 time)
Avatar billede manzini Nybegynder
22. juni 2006 - 13:45 #8
Kører som sagt med AVG free edition som antivirus.

Når jeg trykker ctrl alt delete er alle de programmer der optager mest cpu de "kritiske systemprocesser" eller lignende, og kan derfor ikke afsluttes...

agfi - det med min harddisk, både primær og sekundær er indstillet på dma hvis tilgængeligt, MEN den primærer kører nuværende med PIO.....

Helgec, det tog 4 timer at nå til 80%, men så gik den i stå!..
Avatar billede manzini Nybegynder
22. juni 2006 - 13:49 #9
har foresten også downloadet ad-aware, men den finder ikke rigtigt noget kritisk.
22. juni 2006 - 13:56 #10
... kunne man forestille sig diverse former for 'snavs'/virus på putter ? "Zonealarm og AVG free edition." eller ej ...

I første omgang: http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 13:58 #11
"
Helgec, det tog 4 timer at nå til 80%, men så gik den i stå!.." Jamen det tyder jo på¨at der har været noget om snakken, 4 timer er ikke usædvanlig, men den må ikke gå i stå, jeg ville prøve at køre en "chkdsk /f og derefter en chkdsk /r
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 14:02 #12
Du kunne jo også se om der var noget du kunne bruge på http://www.norman.com/Virus/Virus_removal_tools/en-us
Avatar billede manzini Nybegynder
22. juni 2006 - 14:25 #13
Når jeg kører chkdsk /f skriver den følgende:

Filsystemtypen er NTFS.
Det aktuelle drev kan ikke låses.

chkdsk kan ikke køres fordi diskenheden er i brug af en anden proces.
Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang systemet genstartes? J/N

.. Så jeg er lidt i tvivl om jeg skal kører den ved genstart ligesom sidst, hvor den jo gik i stå..
Avatar billede aqfi Nybegynder
22. juni 2006 - 20:34 #14
Hvis harddisken kører på PIO-tilstand, så vil den være langsommere end normal.. Havde den samme nogenlunde problem engang.. Løste problemmet ved at sætte den til DMA, hvis den er tilgængeligt. Meen, den ville ikke, så jeg fjernede enheden fra Enhedshåndteringen og windows fandt enheden og så var den sattet til DMA.. Men det var sekundæren jeg snakker om.. Ved ikke om den vil virke på Primæren.. Håber du får løst "problemmet" med din harddisk eller hvad den nu end er, der er galt med..

aqfi
Avatar billede larsenj Nybegynder
22. juni 2006 - 23:53 #15
bare lad den køre den chkdsk næste gang den starter, det betyder bare opstart er en smule langsommmere, men burde ikke være meget, da den jo så er ude i en mere ren dos.
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2006 - 09:05 #16
Stadig problemer ??