Avatar billede skildpadden Nybegynder
19. juni 2006 - 12:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad er forskellen på VBscript og ASP?

Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på VBscript og ASP?
Avatar billede Slater Ekspert
19. juni 2006 - 12:08 #1
Forskellen er primært hvor det bliver udført.
ASP bliver kørt på serveren, og klienten (brugeren) ser aldrig koden, eller hvad der sker. Det der bliver sendt til brugeren, er ren HTML.
VBScript bliver sendt med til klienten, og først udført MENS siden vises. Derfor kan det bruges til at lave indhold der er konstant dynamisk, mens siden bliver vist, og ikke kun mellem sideskift.
Avatar billede softspot Forsker
19. juni 2006 - 12:09 #2
ASP er et framework der stiller nogle objekter til rådighed, så man kan styre dataflow på websites og VBScript er et programmeringssprog der bla. kan bruges til at påvirke objekter i ASP (men også meget andet).
Avatar billede skildpadden Nybegynder
19. juni 2006 - 12:14 #3
Jeg stiller spørgsmålet fordi jeg har nedenstående kode på en ASP-side. Den fungerer ikke efter SP1 er blevet installeret på Win2003 Server.

Jeg har skrevet med ham som har udviklet asp-siden. Han siger at jeg skal prøve at køre det som VBscript i stedet, men det giver da ikke så meget mening hvis det skal køres på klienten - eller gør det?

<%
Set objUsers = server.CreateObject("FTPServerX.User")
response.write "Number of Users=" & objUsers.Count
%>
Avatar billede Slater Ekspert
19. juni 2006 - 12:24 #4
VBScript er jo sådan set bare sproget, som også er det mest almindelige sprog at bruge i ASP. Normalt når man snakker om VBScript, snakker man bare om client-side sproget.

Men i det tilfælde du viser der, ER det allerede ASP med VBScript, så det giver stadig ikke meget mening. Med mindre han mener at du specifikt skal erklære det som VBScript i <%-tagget.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2006 - 12:35 #5
hvilken fejl får du ?

(man bruger næsten altid VBS med ASP, ASP med JS er en meget sjælden fugl)
Avatar billede skildpadden Nybegynder
19. juni 2006 - 12:44 #6
Problemet er at jeg ingen fejl får.

Siden time out'er bare uden fejlmeddelelse.

Jeg har prøvet afinstallere SP1 (service pack) og så fungerer siden perfekt.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2006 - 02:19 #7
noget windows firewall et eller andet ?
Avatar billede skildpadden Nybegynder
20. juni 2006 - 14:07 #8
Ja, Windows firewall er aktiveret, men det er den også selvom sp1 ikke er installeret, så jeg tror ikke det er her problemet ligger.

Hvad tænkte du på?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2006 - 02:11 #9
om SP1 opdaterede firewallen så den bremsede udgående FTP
Avatar billede skildpadden Nybegynder
21. juni 2006 - 19:25 #10
Nej, det er tjekket.
Avatar billede skildpadden Nybegynder
28. marts 2007 - 14:33 #11
Svar...