Avatar billede shrek2 Nybegynder
19. juni 2006 - 11:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Feedback på databaseopbygning?

Hej,

Jeg er ved at lave en prissammenlignings-database og har lavet en foreløbig skitse med følgende tabeller:

Producent:
ProducentId
Producent
ProducentURL

Kategori:
KategoriId
Hovedkategori
Underkategori

Produkt:
ProduktId
ProducentId
KategoriId
Model
Specifikationer
ImageURL

Forhandler:
ForhandlerId
Firmanavn
Adresse
Postnr
By
Telefon
Telefax
E-mail
Web-site
SE
Kontaktperson
KP-mail
KP-telefon
Brugernavn
Password

Prisliste:
PrisId
ProduktId
ForhandlerId
Lager
Leveringstid
Fragt
Pris
Ialt
Vis

Der mangler sikkert en hel masse og derfor vil jeg meget gerne have respons eller forslag til ændringer da jeg er ved at gå lidt sukkerkold.
Især i forhold til relationer.
Spørgsmålet er også om jeg kan gøre det mere simpelt uden at det går ud over funktionaliteten.
Jeg vil for alt i verden undgå at lave en forkert opbygning, da jeg går udfra, at det kan komme til at koste mange timer.

Hvordan sikrer jeg mig (jeg mener i opbygningen) at databasen evt. kan flyttes til en anden platform i fremtiden?

Krav:
1. Forhandler skal kunne tilmelde sig via formular, der efterfølgende skal godkendes. Derefter tildeles forhandleren et brugernavn og password.
2. Det skal være så smertefrit så muligt for forhandleren at opdatere pris/produkter.
3. Besøgende på siden skal kunne søge på specifikt produkt (laveste pris), producent, underkategori eller produkttype og meget meget mere.
4. Jeg tænker på at lave endnu en tabel (produktspecifikationer i en mere detaljeret udgave).
5. Søgninger skal gerne kunne vises i en tabel i browser. Meningen er at disse data skal skrives ind i CSS tabeller.

Skal jeg vælge MSSQL eller er MYSQL nok i første omgang.

Mvh. Shrek2
Avatar billede beef12 Nybegynder
19. juni 2006 - 23:09 #1
Mht. databasevalg:
Det bliver helt klart rarest for dig selv at vælge en database og så holde dig til den database. Det bliver irriterende for dig at starte med MySQL og derefter migrere til MSSQL. Der skal konverteres data og lukkes for systemet så der ikke skrives til databasen imens osv... Om det er MySQL eller MSSQL skal jeg ikke gøre mig klog på - personligt vil jeg pege på MSSQL, men det kommer an på hvor mange samtidig brugere (og penge) du har :-)

Mht. databasemodellen:
1) Kategori - hvad består hoved og underkategori af? Er de boolske/bit værdier. Var det ikke nemmest at indsætte en parentID, som peger på overkategorien (sæt til 0 hvis hovedkategori).

2) Kan et produkt fremgå i flere kategorier - det er man tit og ofte interesseret i. I så fald skal der laves en intersection tabel imellem produkt og kategori. Hvis ikke - så bare set bort fra dette punkt.

3) Husk at tilføje en bolsk/bit værdi i forhandler som f.eks. hedder godkendt, som default er 0 og sættes til 1 når det er godkendt.

4) Husk forhandlerID i produkt-entiteten, således man ved hvilken forhandler "ejer" hvilke produkter.

5) Kan et produkt ikke have flere producenter... i så fald så skal du lave om på fremmednøglen imellem de to entiteter. Hvis ikke, så bare se bort fra dette pkt.

Håber der er noget her der kan hjælpe dig videre.
Avatar billede shrek2 Nybegynder
20. juni 2006 - 12:40 #2
beef12: Mange tak for dine forslag :)

1. mht. Kategori kan det f.eks. være Computere -> Bærbare eller Netværk -> Netkort.
  mht. parentID, som peger på hovedkat. Kan du vise mig et eksempel?
2. Nej et produkt kan ikke indgå i flere kategorier.
3. Er hermed gjort se forslag 1 og 2.
4. Er gjort.
5. Jo et produkt kan godt have flere producenter. Jeg er i tvivl om hvad jeg præcis skal ændre?

Jeg har lavet 2 forslag nu:

Forslag 1:

Producent:
ProducentId
Producent
ProducentURL

Kategori:
KategoriId
Hovedkategori
Underkategori

Produkt:
ProduktId
ProducentId
KategoriId
ForhandlerId
Model
Specifikationer
ImageURL

Forhandler:
ForhandlerId
Firmanavn
Adresse
Postnr
By
Telefon
Telefax
E-mail
Web-site
SE
Kontaktperson
KP-mail
KP-telefon
Brugernavn
Password
Godkendt: 0

Prisliste:
PrisId
ProduktId
ForhandlerId
Lager
Leveringstid
Fragt
Pris
Ialt
Vis

Forslag 2:

Producent:
Navn
URL

Kategori:
Hoved
Under

Produkt:
ID
ProducentNavn
KategoriHoved
KategoriUnder
ForhandlerNavn
Navn
Beskrivelse
Specifikationer
ImageURL

Forhandler:
Navn
Adresse
Postnr
By
Telefon
Telefax
E-mail
Web-site
SE
Kontaktperson
KP-mail
KP-telefon
Brugernavn
Password
Godkendt

Pris:
Id
ProduktNavn  eller ProduktId???
ForhandlerNavn ???
Lager
Leveringstid
Fragt
Pris
Ialt
Vis

Jeg er i tvivl om jeg skal lave 2 tabeller mere til M:M relationer:
Pris/produkt relation?
Pris/forhandler relation?

Jeg er også i tvivl om hvor der skal være FK?
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 10:20 #3
ad 1:
Du tilføjer en attribut ved navn ParentID - du laver en reference til kategoriID. Det er faktisk ikke værre end det :-)

ad 2:
Ok

ad 3:
ser fint ud.

ad 4:
ok

ad 5:

Et produkt kan have flere producenter og en producent kan producere flere produkter. Derfor er der tale om en mange-til-mange relation, derfor skal du indsætte en intersection tabel, som udelukkende indeholde referencer til produkt og producent:

produkt_producent:
produktID
poducentID
Avatar billede shrek2 Nybegynder
21. juni 2006 - 11:58 #4
Hej igen,
2 nye forslag følger:

Forslag 1:

Producent:
ProducentId        (PK)
Producent
ProducentURL

Kategori:
KategoriId        (PK)
ParentID
Hovedkategori
Underkategori

Produkt:
ProduktId            (PK)
ProducentId         (FK)
KategoriId        (FK)
ForhandlerId        (FK)
Model
Specifikationer
ImageURL

Forhandler:
ForhandlerId         (PK)
Firmanavn
Adresse
Postnr
By
Telefon
Telefax
E-mail
Web-site
SE
Kontaktperson
KP-mail
KP-telefon
Brugernavn
Password
Godkendt: 0

Prisliste:
PrisId            (PK)
ProduktId            (FK)
ForhandlerId        (FK)
Lager
Leveringstid
Fragt
Pris
Ialt
Vis

ProduktProducent:
produktId
producentId

Jeg har kigget lidt på 1:M og M:M relationer og lavet dette forslag 2 som alternativ til forslag 1

Forslag 2

Producent:
Navn
URL

Kategori:
ParentId
Hoved
Under

Produkt:
ID            (PK)
KategoriHoved        (FK)
KategoriUnder        (FK)
Navn
Model
Specifikationer
ImageURL

Forhandler:
ID
Navn
Adresse
Postnr
By
Telefon
Telefax
E-mail
Web-site
SE
Kontaktperson
KP-mail
KP-telefon
Brugernavn
Password
Godkendt

Pris:
Id            (PK)
Pris
Fragt
I alt
Lager
Leveringstid
Vis

M.M relationer:
ProducentKategori
ProducentNavn        (delt PK,  FK)
KategoriHoved        (delt PK,  FK)

ProduktProducent
ProduktID         (delt PK,  FK)
ProducentNavn        (delt PK,  FK)

ProduktForhandler
ProduktID            (delt PK,  FK)
ForhandlerNavn        (delt PK,  FK)

ForhandlerProducent
ForhandlerID        (delt PK,  FK)
ProducentNavn        (delt PK,  FK)

ForhandlerKategori
ForhandlerID        (delt PK,  FK)
KategoriUnder        (delt PK,  FK)

PrisProdukt
PrisID            (delt PK,  FK)
ProduktNavn        (delt PK,  FK)

PrisForhandler
PrisID            (delt PK,  FK)
ForhandlerNavn        (delt PK,  FK)
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 12:28 #5
Fornemt.
Men hvorfor har den en N:M mellem pris og produkt. Der er selvfølgelig et hensyn at tage hvis du gerne vil se på prisudvikling over tid, i så fald skal din pris tabel indeholde gyldigfra og gyldigtil.
Avatar billede shrek2 Nybegynder
21. juni 2006 - 13:06 #6
beef12: Hvilket forslag synes du bedst om? 1 eller 2?
M:M mellem pris og produkt fordi en pris kan henvise til flere produkter(med samme pris) og fordi samme produkt kan have flere priser.
Men ellers er prisudvikling over tid en god feature :)
Jeg har prøvet at finde alle M:M relationer i første omgang. Derefter kan jeg så begynde at sortere. Men lige nu skal jeg finde ud af de søgninger, der normalt vil blive foretaget for så at sætte index de mest hensigtsmæssige steder.

Mvh. Shrek2
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 14:23 #7
Der misforstår du lidt det smarte ved N:M-relationer. Ganske rigigt kan flere produkter have samme pris, men så er det således at du i princpiet skal fylde din pris tabel med samtlige priser der er mulige... og det er ret mange !

Jeg synes bedst om løsning2, dog uden en mange-til-mange mellem og produkt. Desuden synes jeg at du burde bruge den fremgang at du får historisk data i pristabellen - altså ved at indsætte gyldigfra og gyldigtil. gyldigtil skal bare være NULL hvis det er den nuværende pris.
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 14:24 #8
Hov - jeg synes også at du skal implementere parentID i karegori fra løsning1 :-)
Avatar billede shrek2 Nybegynder
21. juni 2006 - 16:34 #9
Jeg synes også selv bedst om forslag 2. Jeg har fjernet M:M relation mellem pris og produkt.Mht. parentID har jeg forsøgt men er ikke sikker på det er OK.

Forslag 2

Producent:
Navn
URL

Kategori:
ID            (PK)
ParentID
Hoved
Under

Produkt:
ID            (PK)
KategoriHoved        (FK)
KategoriUnder        (FK)
Navn
Model
Specifikationer
ImageURL

Forhandler:
ID            (PK)
Navn
Adresse
Postnr
By
Telefon
Telefax
E-mail
Web-site
SE
Kontaktperson
KP-mail
KP-telefon
Brugernavn
Password
Godkendt: 0

Pris:
Id            (PK)
Pris
Fragt
I alt
Lager
Leveringstid
Vis
Gyldigfra
Gyldigtil 0

ProducentKategori
ProducentNavn        (delt PK,  FK)
KategoriHoved        (delt PK,  FK)

ProduktProducent
ProduktID         (delt PK,  FK)
ProducentNavn        (delt PK,  FK)

ProduktForhandler
ProduktID        (delt PK,  FK)
ForhandlerNavn        (delt PK,  FK)

ForhandlerProducent
ForhandlerID        (delt PK,  FK)
ProducentNavn        (delt PK,  FK)

ForhandlerKategori
ForhandlerID        (delt PK,  FK)
KategoriUnder        (delt PK,  FK)

PrisForhandler
PrisID            (delt PK,  FK)
ForhandlerNavn        (delt PK,  FK)
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 18:53 #10
Du har ikke brug for "hoved" eller "under" i kategori. Her er et create-script (MSSQL-syntaks):

CREATE TABLE Kategori (
    ID INTEGER IDENTITY(1,1) NOT NULL,
    navn VARCHAR(80) NOT NULL,
    parentID INTEGER,
    PRIMARY KEY (ID)
)
GO

ALTER TABLE Kategori
    ADD FOREIGN KEY (parentID) REFERENCES Kategori (ID)
GO
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 18:55 #11
her er et eksempel på data i den fysiske tabel:

ID  Navn          ParentID
1    kategori1      0
2    kategori2      0
3    underkat1      1
4    underkat2      2
5    underunderkat  4
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 18:56 #12
ParentID peger så på ID, så ved man altid hvilken kategori er underkategori til hvad. Så er der lige en undtagelse... Hvis ParentID = 0, så er det så en hovedkategori.

Make sense?
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 19:00 #13
Hov hov - lige en sidste ting.
Forhandlere kan oprette egne kategorier ikke? For hvis det er rigtigt, så skal der eno ikke være en intersection tabel imellem forhandler og kategori - til gengæld skal der være en fremmednøgle til forhandler i kategori-tabellen.
Avatar billede shrek2 Nybegynder
21. juni 2006 - 19:40 #14
Mht. At forhandlere kan oprette egne kategorier er sikkert en god ide, men jeg er ikke helt sikker på at det jeg ønsker.
Mht. til ParenrId mener jeg at have forstået det nu. F.eks, vil en UnderUnderUnderkat vil have parentID 8, ikke?
Tak for eksemplet og MSSQL syntaksen.

Her er et rev. forslag 2:

Producent:
Navn
URL

Kategori:
ID            (PK)
Navn
ParentId        (FK til KategoriID)
ForhandlerID        (FK)

Produkt:
ID            (PK)
KategoriNavn        (FK)
Navn
Model
Specifikationer
ImageURL

Forhandler:
ID            (PK)
Navn
Adresse
Postnr
By
Telefon
Telefax
E-mail
Web-site
SE
Kontaktperson
KP-mail
KP-telefon
Brugernavn
Password
Godkendt: 0

Pris:
Id            (PK)
Pris
Fragt
I alt
Lager
Leveringstid
Vis
Gyldigfra
Gyldigtil 0

ProducentKategori
ProducentNavn        (delt PK,  FK)
KategoriNavn        (delt PK,  FK)

ProduktProducent
ProduktID         (delt PK,  FK)
ProducentNavn        (delt PK,  FK)

ProduktForhandler
ProduktID        (delt PK,  FK)
ForhandlerNavn        (delt PK,  FK)

ForhandlerProducent
ForhandlerID        (delt PK,  FK)
ProducentNavn        (delt PK,  FK)

PrisForhandler
PrisID            (delt PK,  FK)
ForhandlerNavn        (delt PK,  FK)

Smid et svar hvis du kan godkende opbygningen nu og jeg giver dig dine velfortjente point.

Mvh. Shrek2
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 20:00 #15
ID  Navn          ParentID
1    kategori1      0
2    kategori2      0
3    underkat1      1
4    underkat2      2
5    underunderkat  4

Nej ikke rigtigt. En underunderunderkat vil have parentID = 5, idet pager på underunderkat som har kategoriID = 5.

Modellen ser fin ud. Dog bør du nok slette ialt-feltet fra pris-tabellen. Beregn du hellere den on-the-fly. Ellers skal du beregne den hver gang brugeren ændrer pris, fragt osv...

Husk at slette PrisForhandler.

Og et svar :-)
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 20:02 #16
Rettelse: Nej ikke rigtigt. En underunderunderkat vil have parentID = 5, idet den peger på underunderkat som har kategoriID = 5 eller en hvilken som helst underunderkat - nu bruger jeg den som eksempel da det er den eneste der lige eksisterer i dette datasæt.
Avatar billede shrek2 Nybegynder
21. juni 2006 - 22:12 #17
Ok, så har jeg forstået princippet med Id - parentID.
Jeg siger tusind tak for hjælpen :)
Jeg har slettet PrisProdukt og nu også PrisForhandler samt I alt.
Avatar billede beef12 Nybegynder
21. juni 2006 - 22:22 #18
super - held og lykke med projektet