Avatar billede simoom Nybegynder
19. juni 2006 - 00:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

indtast af % i form felt og så ind i mysql query

jeg henter følgende felt fra en form genus1. Hvorefter jeg bruger det i mit select. Problemet er bare at hvis jeg selv tildeler genus1 en værdi direkte i koden så kan jeg godt brug % til at undlade dele af det felt jeg søger på, men jeg vil jo helst lave koden så brugeren kan vælge hvad han vil se.

$genus1="'".$_POST['genus1']."'";

$result=mysql_query("select * from foto where genus =".$genus1) or die(mysql_error());

Når jeg henter genus ind har jeg været nødttil at bruge
Avatar billede showsource Seniormester
19. juni 2006 - 00:44 #1
af hvad?

Men lyder som du kan bruge (bør bruge) mysql_real_escape_string()
Avatar billede simoom Nybegynder
19. juni 2006 - 10:16 #2
Jeg har en tabel som heder foto, som indeholder navn på billed filer + søge nøgler, et af felter heder genus. Folk skal så kunne nøjes med at indtast bare de første par felter...

jeg vil prøve at lege med mysql_real_escape_string som jeg så vil gætte på at jeg skal bruge inden i mysql_query.

Men jeg tror faktisk at jeg har lavet en fejl.

Brugeren skal bare indtaste en del af navnet, og så skulle jeg selvfølige bruge en like i min mysql_query kald... tsk

$genus1="'".$_POST['genus1']."%'";
$result=mysql_query("select * from foto where genus like ".$genus1) or die(mysql_error());

Lidt pinligt....
Avatar billede simoom Nybegynder
19. juni 2006 - 10:23 #3
Læg et svar, det var mig som var dum og havde glemt at bruge like.... men det kan da være at jeg får brug for mysql_real_escape_string for mange i mine variable kommer til at indeholde lange tekstrenge men alle mulige tegn, bl.a. ' mv. Så det skal jeg nok få brug for.
Avatar billede showsource Seniormester
24. juni 2006 - 06:00 #4
Lav et svar selv
Avatar billede simoom Nybegynder
24. juni 2006 - 08:20 #5
lukker