Avatar billede rasmusc Nybegynder
18. juni 2006 - 22:17 Der er 3 kommentarer

Hvordan henter jeg sidens titel fra et array og bruger den?

Hejsa,

Jeg har efterhånden rodet mig ud i et par tråde, som jeg ikke længe kan overskue. Jeg prøver lige igen og forfra:

Jeg har et array:

<?php

$validPages = array(
'index',
'dokumenter',
'jura',
);
?>

det henter jeg med:

<?php
if (isset($_GET['p']) && in_array($_GET['p'], $validPages))
{
if(file_exists("includes/" . $_GET['p'] . ".txt"))
{
include("includes/" . $_GET['p'] . ".txt");
}
elseif(file_exists("includes/nyheder/" . $_GET['p'] . ".txt"))
{
include("includes/nyheder/" . $_GET['p'] . ".txt");
}
else
{
include("includes/default.txt");
}
else
{
include("includes/default.txt");
}
?>

Fint nok - det virker.

Menuen burde jeg jo generer automatisk, men af forskellige grunde bliver den lavet manuelt således:

<li> <a href="index.php?p=forsiden">Forsiden</a></li><br />
<li> <a href="index.php?p=dokumenter">Diverse dokumenter</a></li><br />
<li> <a href="index.php?p=jura">juridisk rådgivning</a></li><br />

Fint nok - det virker.

Men ... findes der mon ikke en fiks måde, hvorpå jeg i mit array kan angive hver sides titel, som vil kunne hentes med noget $title i f.eks. index-skabelonens <title<</title> og måske også i de enkelte siders <h1></h1>?

Det kunne jo også bruges i forbindelse med noget dynamisk highligt af det valgte menupunkt (så jeg slipper for det her i hvert menupunkt:

<li<?php if ($thisPage=="jurabummelum")
echo " id=\"currentpage\""; ?>>
<a href="index.php?p=juridisk rådgivning">Page One</a></li><br />

med <?php $thisPage="jurabummelum"; ?> i starten af jura-siden)

Det er vel noget med sådan noget her:

<?php

$validPages = array(
'index' => 'Forsiden',
'dokumenter' => 'diverse dokumenter',
'jura' => 'juridisk rådgivning',
);

?>

Men hvordan får det det stykket sammen, så skidtet stadig kigger efter filen jura.txt i den pågældende mappe men henter Juridisk Rådgivning de steder, hvor jeg ønsker det?

Jeg sender naturligvis venlige tanker og en h
Avatar billede ellebaek Nybegynder
18. juni 2006 - 23:04 #1
du kan jo lave et 2-dimensionelt array...

altså:
$validPages[0][0] = "index";
$validPages[0][1] = "Forsiden";

$validPages[1][0] = "dokumenter";
$validPages[1][1] = "Diverse Dokumenter";

$validPages[2][0] = "jura";
$validPages[2][1] = "Juridisk rådgivning";

Så kan du rette det her fra:
<?php
if (isset($_GET['p']) && in_array($_GET['p'], $validPages))
{
if(file_exists("includes/" . $_GET['p'] . ".txt"))
{
include("includes/" . $_GET['p'] . ".txt");
}
elseif(file_exists("includes/nyheder/" . $_GET['p'] . ".txt"))
{
include("includes/nyheder/" . $_GET['p'] . ".txt");
}
else
{
include("includes/default.txt");
}
else
{
include("includes/default.txt");
}
?>

til:
<?php
if (isnumeric($_GET['p']) && in_array($_GET['p'], $validPages))
{
if(file_exists("includes/" . $validPages[$_GET['p']][0] . ".txt"))
{
include("includes/" . $validPages[$_GET['p']][0] . ".txt");
}
elseif(file_exists("includes/nyheder/" . $validPages[$_GET['p']][0] . ".txt"))
{
include("includes/nyheder/" . $validPages[$_GET['p']][0] . ".txt");
}
else
{
include("includes/default.txt");
}
else
{
include("includes/default.txt");
}
?>

så ville jeg i stedet for i dine links bruge indexet i arrayet i stedet for sidenavnet..

det vil give dig følgende til menuen...

for $i = 0 to count($validPages) {
echo "<a href=\"index.php?p=$i\"";
if ($i = $_GET['p']) {
  echo " id=\"currentPage\"";
}
echo ">$validPages[$i][1]</a><br />";
}

sådan ca. har ikke testet, men efter rettelse af et par syntax fejl er det vidst ok...

}
Avatar billede showsource Seniormester
18. juni 2006 - 23:08 #2
Du kan vel noget i stil med:

<?php

$validPages = array("index" => "Forsiden", "dokumenter" => "Diverse dokumenter", "jura" => "Juridisk rådgivning");

foreach($validPages as $key => $text) {
    echo"<a href=\"". $_SERVER["PHP_SELF"] ."?p=". $key ."\">". htmlentities($text) ."</a><br />\r\n";
}

if(isset($_GET["p"], $validPages[$_GET["p"]])) {
echo"<p>". $validPages[$_GET["p"]];
}

?>

Og så bruge is_file() da den tjekker om det er en fil
Avatar billede rasmusc Nybegynder
19. juni 2006 - 08:05 #3
jeg prciserer lige ...

Menuen laves manuelt (jeg skal bruge omnkring 6 forskellige lokale menuer til lige så mange fanmeblade), så det eneste jeg skal vide er hvordan jeg henter det navn, jeg har knyttet til filens navn.

ras