Avatar billede themepark Nybegynder
16. juni 2006 - 22:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skærm flimren i Q-Basic

Jeg har lavet et analogt ur i Q-Basic, som jeg tegner i et loop. Problemet er at der derved opstår en del skærm flimren, og det vil jeg gerne have fjernet.

Jeg har læst om at man kan bruge pages med f.eks. SCREEN 7, men jeg foretrækker at bruge SCREEN 12 pga. 640x480, så den løsning vil jeg helst undgå. Jeg har også læst om at man kan bruge WAIT, men jeg har ikke kunnet finde ud af hvor jeg skulle implementere det i min kode.

Jeg har lavet programmet på den måde at jeg sætter variablerne, starter et loop, tildeler tidspunktet netop nu til 3 variabler, sætter farven til COLOR 15, tegner cirklen, og så resten af uret, skifter farve 3 gange og tegner viserne, og derefter starter forfra i loopet.

Yderligere vil jeg også gerne indføre en pause på præcis 1 sekund, inden jeg starter forfra i mit loop, men det har jeg heller ikke kunnet finde ud af hvordan man gør.

Jeg håber der er nogle der vil være mig behjælpelige.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. juni 2006 - 22:43 #1
SLEEP 1 får programmet til at "sove" i et sekund.

Din flimren burde blive reduceret ved at bruge dette (da du ikke gentegner konstant), men ellers kunne du evt. nøjes med at gentegne det område der ændrer sig.
Avatar billede themepark Nybegynder
16. juni 2006 - 22:50 #2
Fantastisk, nu flimrer det da i det mindste kun hvert sekund. Er der nogen nemmere måde at gentegne det ændrede område på end at farve det gamle område sort, og så tegne ændringerne derpå? Det er jo blot viserne jeg skal gentegne.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. juni 2006 - 22:53 #3
Ikke hvad jeg ved af. Det eneste du kan gøre er bare at gentegne så lidt som muligt.

I dit tilfælde kunne det være at tegne en sort streg på præcist samme sted som din viser var på. Gør du dette, vil jeg mene den flimren du oplever er minimal, hvis den da overhovedet er synlig.
Avatar billede themepark Nybegynder
30. juli 2006 - 00:12 #4
Dine forslag fungerede jo ganske fint :) Jeg ville ønske, det kunne gøres nemmere, men hvad, det er jo ikke Java.