Avatar billede sjat Nybegynder
16. juni 2006 - 11:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kommentarer til NYT design!

Jeg er selv meget glad for min nye design, men når man sidder og designer selv i lang tid, kan det tit være en god ting at få andre øjne til at kigge på det også.

Hvad synes i om designet? ...hvad kunne evt. gøres bedre, mere brugervenligt?

Hilsen Anders
Avatar billede sjat Nybegynder
16. juni 2006 - 11:32 #1
...og her er så linket!

http://www.sjat.com
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2006 - 12:28 #2
Hej Anders

Det er meget enkelt og stilrent, men også en smule kedeligt måske, kunne man ikke peppe det lidt op med lidt farverige billeder eller lign.

Samtidig synes jeg du skulle style dine links, for den der standard blå og lilla (når man har besøgt det) er ikke særlig fedt og passer ikke rigtig ind i dit design.

Men ellers er den da mægtig fin siden, den loader hurtigt og er nem at finde rundt på.
Avatar billede AnyFellow Mester
16. juni 2006 - 12:58 #3
Personligt er jeg ikke vild med dine menuknapper. Hvorfor bruge billeder (som ikke er specielt skarpe), nu når du bruger en relativ almindelig font?

Må også indrømme at din liste over kontraktlængder for FCK-spillere ikke falder i min smag.
Hvorfor lave en effekt når man fører musen over navnet, når man ikke kan klikke?
Avatar billede mclemens Nybegynder
17. juni 2006 - 23:11 #4
Ser fint ud :o)

- Måske ville jeg sætte lidt margin på toppen så den
ikke "hænger der" men det er som med alt andet en smagssag...
... eller måske baggrunden (left og right kolonner) skiftet til sort ...

- Låsning af tekststørrelsen med billeder istedet for text er også god da man i FF kan øge skrift størrelsen uden at det ødelægger menuen eller designet ... dog har du låst tekststørrelsen i IE så man ikke kan ændre den her... Istedet for font-size:etantalpx; kan man brug font-size:xx-small; ... x-small; ... small; medium; large; x-large; eller xx-large; så kan det stadig udvides eller minimeres...

- Må dog indrømme at jeg selv låser med font-size:et antal px; da min menu er css stylet tekst som ødelægger menu strukturen/designet ved udvidelse af tekststørrelsen...

M.h.t. menuknapperne kan som sagt (måske) give problemer når man øger tekst størrelsen i FF hvis menuknapper er style som tekst ... men jeg synes at du måske burde konvertere alle "billeder af tekst" som f.eks. siders overskrifter til en <h1> tag med css margin og padding indstillet samt en color definering :o)

- I firefox har du et stort mellemrum under siden ... Hvad er problemet så når 90%+ af ens besøgende bruger IE ... Joh, hvis sitet virker ens i både IE og FF så når ms kommer med en ny browser er der større chance for at siden ser normal ud hvis IE pludselig begynder at overholde alt css og ikke går i quirks mode grundet dårlig markup. ( IE ser dog fint ud :o) )

- Dårlig markup: Du har nok nærmere glemt noget markup :)

... hint: <html> skal komme efter doctype ...

- Hintx2: Du kører i backcompatible mode d.v.s. quirks mode - det betyder at du skal tage hensyn til om hvorvidt ie bliver ved med at tage hensyn til dårlig kodning ... hvis ms ændrer det ser dine sider sikkert anderledes ud (måske) ... for at se om man kører i quirks mode kan du kaste denne op i din adresselinje i IE og return:

java script:alert(document.compatMode);

- for at rette det skal du nok bruge denne doctype istedet:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

^ - bemærk der må ikke stå noget før doctypen så går IE i quirks mode.

... Det er meget vigtigt ikke at køre i quirks mode medmindre man løbende checker med og uden quirks og ved hvad ens koder gør ... markup korrektheden er en meget stor del af design - en korrekt doctype gør livet lettere som designer/koder.
- tjek evt. dine kunders sites også - der med den javascript alert ... jeg ved dog ikke om du kun laver grafik eller kodning også ...
- efter doctype vil en validering på hver af siderne nok hjælpe hvis designet rykker sig ... http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.sjat.com%2F (lav kald til hver enkelt url på siden)

... dine metaer er selfclosed xhtml tags der ikke
er gyldige med html 4.01 transitional doctypen ...

- Overvej at lægge inline css style blocks over i dit stylesheet samt javascriptet ud i et eksternt javascript så fylder det ikke på hver side...

Summerer lige op synes designet er fint ville
bare give dig lidt mere feedback på sitet :o)

Jeg er også enig med spacemaninc om at en styling af links som man har været inde på vil være god. Og sitet kan måske også godt bruge lidt mere "farve" ...

kfisker henviser til linket på logoet der ikke virker (havde ikke helt set det... tror måske det map i bunden der giver problemer i FF) for at få linket til at virke skal href måske (bruger ikke selv maps) bare rettes til href="/" ... det hjælper dog ikke på mellemrummet...
Avatar billede mclemens Nybegynder
17. juni 2006 - 23:11 #5
Hov, troede ikke jeg havde skrevet
så meget ... nåh, undskyld spam :D
Avatar billede sjat Nybegynder
18. juni 2006 - 09:42 #6
mclemens:

Tak for din meget grundige gennemgang af sitet.

Du har fat i en masse ting jeg helt sikkert bør kigge på.
Min interesse er at lave grafik, og at smide det ind i Dreamweaver kan jeg også lige overkomme. Så snart Dreamweaver laver koder der ikke er optimale står jeg mere eller mindre af. :-)

Men jeg er da sikker på at jeg skal kigge nærmere på det, eller have en der er mere "kode-minded" til at kigge den igennem.
Avatar billede AnyFellow Mester
18. juni 2006 - 10:00 #7
Det var så lidt....
Avatar billede mclemens Nybegynder
18. juni 2006 - 10:10 #8
Tak for point :o)
Fordeler dem lige lidt herinde: http://www.eksperten.dk/spm/716110
De andre har jo også brugt et lille stykke tid på at vurdere om indtrykket
sitet giver falder i god jord ... så jeg skal jo ikke snuppe dem alle ;o)
Avatar billede sjat Nybegynder
18. juni 2006 - 10:32 #9
spacemaninc & kfisker:

Ville ikke træde nogen over tæerne, men kiksede det med at dele pointene mellem Jer. Beklager.