Avatar billede desi-mus Nybegynder
15. juni 2006 - 20:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Split tekst efter ca. 100 tegn ved et mellemrum.

Hej Eksperten
Mit problem er at jeg skal splitte en tekst-string op så den ikke er mere end 100 tegn lang, men den skal splittes ved et mellemrum, og ikke bare midt i et ord.
Det er til et nyhedssystem, hvor der efter 100 tegn skal stå ”læs mere her”.

Hvordan løses dette?
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. juni 2006 - 20:50 #1
Eks:

str = "en lang teskt fra databassen... bla. bla"
i = len(str)
if i > 100 then
  i = inStrRev(str, " ", i)
  if i = 0 then i = 100
  str = left(str, i) & "..." & "<a href=""xxxx.asp?id=yyy"">læs mere her</a>"
end if

response.write str
Avatar billede desi-mus Nybegynder
15. juni 2006 - 21:06 #2
Eagleeye: Det virker ikke. Når jeg skriver en tekst på 300 tegn kommer der 284 tegn ud på skærmen, og ikke kun de 100...
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. juni 2006 - 21:18 #3
Arh prøv lige at rette :

  i = inStrRev(str, " ", i)

Til denne så den starter søgningen ved karakter nr. 100 og ikke ved sidste karakter:

  i = inStrRev(str, " ", 100)
Avatar billede desi-mus Nybegynder
15. juni 2006 - 21:21 #4
Takker :-) Nu virker det og jeg har lært en ny ASP-funktion.
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. juni 2006 - 21:22 #5
Tak for point :)

det kan evt. rettes til dette så max længden ligger i en variable så man let kan ændre den på et tidspunkt uden at skulle rette det 3 - 4 steder i koden

str = "en lang teskt fra databassen... bla. bla"

MaxKarakter = 100
i = len(str)
if i > MaxKarakter then
  i = inStrRev(str, " ", MaxKarakter)
  if i = 0 then i = MaxKarakter
  str = left(str, i) & "..." & "<a href=""xxxx.asp?id=yyy"">læs mere her</a>"
end if

response.write str