Avatar billede pnr Nybegynder
15. juni 2006 - 13:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med doctype i RSS

Jeg har lavet noget RSS som fejler i min RSS Reader når jeg indsætter en doctype eks:

  <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
<rss version="2.0">
<channel>
  <title>navn</title>
  <link>http://www.test.dk/nyheder.aspx</link>
  <description>Nyheder fra ...</description>
  <language>da</language>
- <image>
  <title>navn</title>
  <url>http://www.test.dk/images/logo.gif</url>
  <link>http://www.test.dk/</link>
  </image>
- <item>
  <title>Lorem ipsum dolor sit amet</title>
  <description>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut.</description>
  <link>http://www.test.dk/nyheder.inet#246</link>
  <author>navn email</author>
  <pubDate>Thu, 13 Apr 2006 00:00:00 GMT</pubDate>
  <guid>http://www.test.dk/nyheder.inet#246</guid>
  </item>
</channel>
</rss>

Hvis jeg laver ovenstående rss uden doc type virker det fint, hvad kan der være galt
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2006 - 10:09 #1
Lad være med at sætte en doctype, RSS er så løst defineret og ikke mindste brugt på et hav af forskellige måder (ved godt der er en formel definition men i praksis), hvilket gør at RSS Readers typisk "føler" sig frem til at læse det.

Der er også den mulighed at din RSS ikke passer til den DTD to kobler til den (ser umiddelbart ikke sådan ud dog) eller også virker din RSS Reader ikke helt (sådan en kan være vanskelig hvis den skal kunne læse alt det RSS der findes derude ;)

Slutteligt hvilket DOCTYPE sætter du ?
Avatar billede pnr Nybegynder
24. juni 2006 - 10:38 #2
Hej kryptos, og tak for din kommentar!

Det kan godt være at jeg har fået rodet rundt i noget her. Når jeg skriver DOCTYPE mente jeg faktisk linien:  <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>

Men så er det måske det der er problemt? Min rss er kun det ovenstånede, så er mit problem måske at jeg mangler en DOCTYPE?
Avatar billede cwboy Nybegynder
24. juni 2006 - 10:52 #3
Måske gemmer du dokumentet i en anden encoding end ISO-8859-1 -- det kan være, din editor gemmer i fx. UTF-8
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2006 - 12:04 #4
Ok <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>  skal der jo faktisk stå hvis det skal være XML, det lyder meget sandsynligt som cwboy siger at dit feed ikke er i ISO-8859-1, prøv at skrive <?xml version="1.0" encoding="UFT-8" ?>
Avatar billede pnr Nybegynder
04. juli 2006 - 09:13 #5
Det virker heller ikke med <?xml version="1.0" encoding="UFT-8" ?>
Avatar billede cwboy Nybegynder
04. juli 2006 - 09:16 #6
Prøv med <?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
der var vist en trykfejl i kryptos' indlæg.
Avatar billede pnr Nybegynder
07. juli 2006 - 11:22 #7
Virker heller ikke
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2006 - 11:24 #8
Vildt skud men <pubDate>Thu, 13 Apr 2006 00:00:00 GMT</pubDate>  prøv lige at fjerne GMT from den dato tid.
Avatar billede pnr Nybegynder
22. november 2006 - 06:06 #9
Fandt aldrig en løsning, men smid nogle svar så får i point som tak for jeres ihærdige hjælp.
Avatar billede cwboy Nybegynder
22. november 2006 - 08:49 #10
svar