Avatar billede jytte Nybegynder
14. juni 2006 - 15:49 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

ms sql 2005 og danske tegn

Jeg skal flytte databaser fra ms sql 2000 til ms sql 2005.
Men når jeg exportere(eller importere) en tabel ødelægges de danske tegn.

Er der nogen der kender en løsning på det problem ?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
15. juni 2006 - 11:30 #1
Det handler om at benytte den rigtige collation, helst den samme for begge databaser.

Flytter du tingene med DTS? (dvs. højreklik > Export Data eller Import Data)
Avatar billede jytte Nybegynder
15. juni 2006 - 12:03 #2
Collation er den samme for begge databaser, men den hedder noget med "Latin" og ikke noget med "Danish Norwegian".

Og ja det er vha. export/import data jeg flytter data.

Hvor ændre man databasernes collation ? og kan det have en utilsigtet sideeffekt ?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
15. juni 2006 - 13:15 #3
Du kan ikke ændre Collation for en database med mindre alle tabeller er tomme. Men den er jo også det samme ...

SQL_Scandinavian_CP850_CI_AS ville være korrekt for en dansk database. Du vil ellers opleve at æøå ikke bliver sorteret korrekt alfabetisk.

Nu har jeg ikke MSSQL 2005, men i 2000 er der en "Use collation" checkbox i forb. med Export, har du forsøge at bruge eller ikke bruge den?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2006 - 02:19 #4
850 ??
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
16. juni 2006 - 08:38 #5
øh ja? Den har jeg brugt siden MSSQL 2000 kom.

Ang. spørgsmålet har jeg selv haft problemet, men det er længe siden, og jeg kan helt ærligt ikke huske præcis hvordan jeg løste det. Det er ikke noget jeg er ude i ret tit. Måske har du et bud?
Avatar billede jytte Nybegynder
16. juni 2006 - 10:37 #6
Jeg plejer at bruger "Danish_Norwegian_CI_AS" som collation i min order by for at få sorteret korrekt, men om det er den bedste ved jeg ikke.

Jeg får ikke lov til at eksportere en tabel fra mssql 2000 til mssql 2005 og når jeg i mssql2005 opretter en database med "Danish_Norwegian_CI_AS" collation og så forsøger at importere en tabel fra mssql 2000 (som har en udenlandsk collation) bliver æ,ø og å ødelagt.

Jeg har et selvlavet program der kan lave et databasedump. Når jeg bruger dette tager det ca. 1 dag at lave dumpet og næsten lige så lang tid at udføre insert-sætningerne. Hvis jeg kan få løst æ,ø og å problemet vil databaseoverførelsen kunne kunne tælles i få timer. Da jeg har en del databaser er de altså virkelig noget tid at spare.

Så hvis arne v har nogle bud er jeg meget interesseret.
Avatar billede jytte Nybegynder
16. juni 2006 - 11:16 #7
Jeg har lige prøvet at kopiere min mssql 2000 database (med udenlandsk collation) til en mssql 2000 (med collation Danish_Norwegian_CI_AS). Det ødelægger ikke æ, ø å.
Men så importerede jeg til en mssql 2005 (med collation Danish_Norwegian_CI_AS) og så blev æ,ø å ødelagt. Så det er altså ikke nok at mssql 2000 databasen og mssql 2005 databasen har samme collation !
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
16. juni 2006 - 11:32 #8
Når du opretter en tabel via DTS, så gå bagefter ind i Design på den og se hvilken collation varchar felterne har, der skulle gerne stå <database default>
Avatar billede jytte Nybegynder
16. juni 2006 - 14:56 #9
Du har nok fat i noget der, for der står ikke <default database> i nogen af dem.
Jeg kan dog ikke ændre en tabels collation til default database, men tilsyneladende kun ændre dem alle til den samme collation til som databasen har.
Jeg eksperimenter lige lidt.
Avatar billede jytte Nybegynder
16. juni 2006 - 15:30 #10
mærkeligt nok er det ikke alle varchar og text-felter jeg kan få lov til at ændre collation på.
Hvis jeg husker ret er de felter jeg ikke kan få lov til at ændre nogen som i sin tid blev overført fra en access-database.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
19. juni 2006 - 12:22 #11
Du kan ikke skrive <database default> i feltet. Tøm det og klik gem, så vil der derefter stå <database default>
Avatar billede jytte Nybegynder
02. juli 2006 - 00:40 #12
>ldanielsen
Tak for de gode råd -- jeg må se hvor langt jeg kommer efter ferien.
Avatar billede jytte Nybegynder
02. juli 2006 - 00:40 #13
Og du må gerne lægge et svar
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
04. juli 2006 - 09:27 #14
Svar