Avatar billede simoom Nybegynder
12. juni 2006 - 13:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

mysql -versus- pgsql

Jeg har for år tilbage lejet lidt med mysql. Nu har jeg fået lidt hjemmeside plads med et par databaser tilknyttet.

Mit behov er ikke stort. En "stor" database med ca 5000-1000 entries. Dertil et par andre tabeller som er knyttet til, hvoraf den ene er ret smald men meget lang.

Primært kun læsning, men det er muligt at betroede bruger kan få skrive adgang via forms.

JEg er lidt rusten på mysql front, men satser på det hurtigt kommer igen, men hvad er pgsql for noget og hvad er dets styrker/svagheder. Enkelte steder har jeg set performance nævnt som en svaghed hos pgsql, men er det kun når tabellerne bliver meget store?

Ved godt jeg spørger i pgsql, men eftersom selv jeg kender mysql, så må I vide hvorfor I har valgt pgsql fremfor mysql...
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2006 - 14:01 #1
PostgreSQL er en anden open source database.

Ikke nær så kendt som MySQL men ganske udmærket. Jeg plejer at sammenligne
MySQL med Linux og PostgreSQL med FreeBSD. :-)

Med så lille en database er performance uden betydning. Men ellers ligner
PostgreSQL performance MySQL med InnoDB tabeller.

Mens MySQL til en vis grad følger MS SQLServer med hensyn til SQL dialekt, så følger
PostgreSQL mere Oracle.

PostgreSQL har en særdeles veludviklet SQL dialekt (og har altid haft i modsætning
til MySQL hvor der var nogle gevaldige huller indtil 4.1).

PostgreSQL har flere muligheder for PL.

Jeg har ikke selv brugt PostgreSQL så meget, så det er vist hvad jeg kan
bidrage med.
Avatar billede mfalck Praktikant
12. juni 2006 - 14:15 #2
Jeg har ikke selv kørt med de seneste versioner af mysql så det kan være at det har ændret sig - men en forskel var i al fald at Postgres konstant bruger ressourcer (primært cpu) på at opdatere og indekserer sine tabeller hvor Mysql godt nok kører konstant men kun bruger cpu-tid hvis der er aktive forespørgsler.
Avatar billede simoom Nybegynder
12. juni 2006 - 20:44 #3
Tak for kommentarerne det giver lidt at tænke over.

Jeg kan godt lide at mysql er udbredt, det betyder at jeg kan finde en del om emnet på google når noget driller, har allerede udskrevet en del. Men jeg kan faktisk lidt pl_sql (oracle), men jeg kan vel ikke bare bruge oracles manualer, vel pl_sql kan lidt mere, eller?

Det med at pgsql bruger serverens CPu, kunne det ikke blive et problem, godt nok har surftown selv tilbudt at man kan bruge pgsql, men de kunne måske gå hen og blive lidt misfornøjede. Laver jeg siden på dansk er det nok kun få forespørgsler der vil blive lavet dagligt, men laver jeg side på engelsk så er potentialet meget større.

Tror jeg må lege lidt med begge dele før jeg helt bliver klog på mulighderne. Hvilken vej er det lettest at konverete fra mysql->pgsql eller omvendt?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2006 - 20:59 #4
Du kan ikke bruge Oracls docs. Den er ikke kompatibel paa det niveau. Det er
kun rent konceptuelt.

http://www.postgresql.org/docs/8.1/interactive/plpgsql.html
http://www.postgresql.org/docs/8.1/interactive/sql-createsequence.html

versus

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/stored-procedures.html
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/example-auto-increment.html

Umiddelbart vil jeg tro at PostgreSQL->MySQL og MySQL->PostgreSQL er
ca. lige besvaerlige. Fourudsat at det er en nyere MySQL. Med en MySQL pre 4.1
kunne det blive traels at konvertere til MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2006 - 03:26 #5
OK ?
Avatar billede simoom Nybegynder
15. august 2006 - 00:11 #6
ja ok, jeg valgt godt nok at bruge mysql, men egentlig oracle bruger til daglig, så måske det var lidt af et selvmål... men det var det sprog som mit lokale bibiliotek kunne skaffe bøger hjem om... men pgsql er stadigvæk noget jeg skal lege lidt med...

Mange tak for svarene.