Avatar billede engberg Juniormester
11. juni 2006 - 19:40 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Krydsreference i 2 tabeller

Hvordan checker jeg om der i tabel2 er et BrugerId der matcher Id i tabel1 ?

Tabel1
Id, Brugernavn

Tabel2
Id, BrugerId, Nyhed
Avatar billede nielle Nybegynder
11. juni 2006 - 20:19 #1
Rt det noget i denne stil du ønsker at kunne gøre?

$sql1 = "SELECT id, brugernavn FROM tabel1 ORDER BY brugernavn ASC";
$result1 = mysql_query($sql) or die(mysql_error());

while ($row1 = mysql_fetch_assoc($result1))
{
    echo "Brugeren " . $row1["brugernavn"] . " har skrevet ";

    $sql2 = "SELECT count(*) AS antal FROM tabel2 WHERE brugerid = " . $row1["id"];
    $result2 = mysql_query($sql2) or die(mysql_error());
    $antal = $row2["antal"];

    if ($antal == 1)
        echo "artikel";
    else
        echo "artikler";

    eche "<br>";
}
Avatar billede zynzz Praktikant
11. juni 2006 - 20:24 #2
$res1 = mysql_query("SELECT * FROM tabel1 WHERE brugerid = 'brugernavnet'");
$data = mysql_fetch_array($res1);
$res2 = mysql_query("SELECT * FROM tabel2 WHERE brugerid = '$data[brugernavn]'");
$number = mysql_num_rows($res2);
if($number == 1) { echo"Der i tabel2 er et BrugerId der matcher Id i tabel1"; }

Sådan vil jeg mene
Avatar billede nielle Nybegynder
11. juni 2006 - 20:56 #3
Det er temmeligt uøkonomisk at bruge mysql_num_rows() hvis man ikke alligevel skal bruge de data man trækker ud bagefter. Desuden bør man være meget påpasselig med at bruge SELECT * - i stedet bør man kun select'e på de felter man skal bruge.
Avatar billede wetdog Nybegynder
11. juni 2006 - 21:03 #4
man kunne vel også:

SELECT * FROM tabel2 INNER JOIN tabel1 ON tabel2.id = tabel1.id

og se om der kommer et resultat ud af det - eller ?
Avatar billede engberg Juniormester
11. juni 2006 - 22:38 #5
Det wetdog skriver lyder interessant... Hvordan fungerer det?

Jeg skal checke ca. 30 id's så det SKAL være "økonomisk"...
Avatar billede engberg Juniormester
11. juni 2006 - 23:37 #6
Hmm.. jeg overvandt problemet på en helt anden måde... så jeg har reelt set ikke brug for svaret, men mon ikke I alle 3 fortjener lidt - så smid svar og tak for hjælpen...
Avatar billede wetdog Nybegynder
12. juni 2006 - 13:03 #7
$sql1 = "SELECT * FROM tabel2 INNER JOIN tabel1 ON tabel2.brugerid = tabel1.id";
$result1 = mysql_query($sql) or die(mysql_error());

if(mysql_num_rows($result1)>0) {
  echo 'Resultat findes';
} else {
  echo 'Resultat findes ikke';
}

Jeg vil tro dette vil virke
Avatar billede nielle Nybegynder
12. juni 2006 - 18:43 #8
Jeg ved ikke om denne syntaks virker i MySQL, men i MS SQL giver den det rigtige resultat:

SELECT id, Brugernavn, (SELECT count(*) FROM tabel2 WHERE brugerid = tabel1.id)
FROM tabel1