Avatar billede arkanoid Nybegynder
10. juni 2006 - 11:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

preg_replace og xhtml-validering

For at xhtml skal validere, skal alle instanser af & konverteres til &. Men da jeg hiver indholdet ud af en database er nogle dele allerede html-formateret, det vil f.eks. sige at æ er æ og deslige. Summa summarum er at jeg kun vil erstatte ampersands i a-tagget href-attribut.
Derfor her jeg forsøgt mig med følgende kode:

$input = preg_replace("{\[url\](.*?)\[/url\]}", "<a href='\\1'>\\1</a>",$input);
$input = preg_replace("{\[url=(.*?)\](.*?)\[/url\]}", "<a href='\\1' title='\\1'>\\2</a>",$input);
$input = preg_replace("{(<a href='.*)&(.*>)}", "\\1&amp;\\2", $input);

Problemet er bare at den ikke virker efter hensigten, & bliver ikke konverteret.

Formålet med den sidste linje er altså at "&"-tegn i href-attributten bliver konverteret til &amp;, men også kun dem.
Avatar billede razor Nybegynder
10. juni 2006 - 16:42 #1
<?php
$tekst = 'heste &amp; ponyer: <a href="http://heste.dk/?foo=bar&baz=quuz">foobar</a>'."\n";
print preg_replace('/&(?!amp;)/', '&amp;', $tekst);
?>

Kan du ikke bare erstatte alle forkomster af & der ikke efterfoelges af 'amp;'?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
10. juni 2006 - 16:44 #2
Jeg kunne ikke helt få det til at virke som jeg havde planlagt (er ingen ørn til reg.exp. :-): men her er en lidt alternativ måde, der dog burde virke ok:

function replace($regs)
{
  return $regs[1] . preg_replace("/&/", "&amp;", $regs[2]) . $regs[3];
}

$str = "Bjørn && okay: <a href=\"?this=that&that=this&something=1\" title=\"somesing\">Greaaat</a>";

$str = preg_replace_callback("/(<a[^<>]*href=[\"|\'])([^\"\']*)([\"|\'][^<>]*>)/i", "replace", $str);

echo $str;
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
10. juni 2006 - 16:45 #3
Great, razor ;)  Men hvad så hvis der er & i teksten og andre steder som gerne må være der? altså ikke kun i url'en
Avatar billede coderdk Praktikant
10. juni 2006 - 16:45 #4
Prøv:

$input = preg_replace("{<a href=[\"'](.*?)[\"']>}e", 'preg_replace("{&(?!amp;)}","&amp;","\\1")', $input);
Avatar billede coderdk Praktikant
10. juni 2006 - 16:46 #5
Hmm skal alle & ikke være &amp; egentlig?
Avatar billede razor Nybegynder
10. juni 2006 - 16:46 #6
gizmo-gizmo, de skal vel erstattes alligevel?
Avatar billede razor Nybegynder
10. juni 2006 - 16:46 #7
My point exactly :)
Avatar billede coderdk Praktikant
10. juni 2006 - 16:47 #8
Jeg tror bare du skal bruge razor's løsning
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
10. juni 2006 - 16:47 #9
Ahh, okay, så bliver det selvfølgelig lidt lettere :-)
Glem min slamløsning ;)