Avatar billede agffan Nybegynder
10. juni 2006 - 04:55 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

Må en webhotel det?

Jeg købte en "starter" plads på surftown til en hjemmeside d. 31-10-2005 udfra at jeg kunne installer mambo på serveren.
Glad var jeg for den meget gode guide som surftown stillede til rådighed for brugeren og dertil har jeg ingen klage... faktisk syntes jeg så godt om det at jeg d. 08-06-2006 besluttede at købe en plads mere.

Men da jeg ville installer mambo på den nye plads og søgte efter guiden fandt jeg ud af at denne ikke mere fandtes.

Jeg kontaktede surftown, som oplyste mig om, at mambo ikke fantes i starter løsningen mere, men kunne hverves med et par enkelte klik på en advange løsning. Hmmm... okay måske ikke helt fair men noget jeg sagtens kunne leve med. Jeg opgraderede til en advange løsning og installerede mambo rigtig nok med et par enkelte klik med musen... og her starter så problemerne.

Jeg vil ikke her sætte mit lys under en skæppe, da jeg synes jeg har rigtig godt fat på mambo.

Da jeg ville installer komponenter i mambo på den nye side jeg lige havde købt plads til på surftown, fik jeg en fejlmeddelse om at der manglede en xml-fil i den uploade komponent.zip-fil og samme fejlmeddelelse fik jeg for samtlige komponenter jeg forsøgte at installer... jeg forsøgte så på den hjemmeside, jeg købte plads til d. 31-10-2005 for da viste jeg at at par af komponenterne virkede for det havde jeg gjort før. Men her fik jeg nu samme fejlmeddelse. Jeg søge i forum'et på mamboforge hvor jeg fandt ud af at det skyldtes et safe_mode problem... Jeg kendte godt til dette problem og fandt samt installerede den safe_mode path, der skulle løse problemet. Det hjalp ikke en hylende fis så jeg kontaktede surftown, der fortalte mig at når jeg får en sådan fejlmeddelse så skyldtes det at der manglede en xml-fil... dette benægtede jeg, for jeg kunne jo se at de var der og de var der i samtlige komponenter hvorefter jeg fik at vide, at de ikke ydede support på brugernes egne installationer(punktum).

Det var dråben for mig... jeg fandt frem til surftowns telefonnummer og fik kontakt med en christian. Jeg forlage ham problemet men han var sådan set ligeglad... jeg ville så gerne konverter "pladspakken" tilbage til "starter løsningen" for hvis mambo aligevel ikke kunne bruges havde jeg jo ingen interesse i "advange løsningen" og fortalte ham at jeg ville gøre brug af min 14 dages fortrydelsesret. Det nægtede christian og sagde... citat: "jeg kunne bare skrive en skriftlig klage den ville aligevel lande på hans bord."... (her lagde jeg røret på)...

På den fungerende hjemmeside skrev jeg på forside at "ADVARSEL - ADVARSEL - denne side er hostet hos surftown ... tænker du på det samme så lad være!"

NU HAR DE LUKKET BEGGE SIDER - MÅ ET WEBHOTEL DET ???

Hvor går jeg hen og får hjælp ?

venlig hilsen agffan
Avatar billede pehory Nybegynder
10. juni 2006 - 12:00 #1
Grotesk. Men sådan er den branche jo - og især blandt discount hotellerne. Det retfærdiggører dog på ingen det du er ude for. Jeg har selv været i klemme hos surftown, men fik heldigvis reddet et nogenlunde kompromis i land. Men jeg kan forsikre dig om at alle discount hotellerne (surftown, b-one, web10 osv (alle dem som folk roser til skyerne fordi det er total hjernevaskede)) gør præcis det samme.
Du kan jo prøve at skrive en klage til dem og 'true' med DR kontant eller en advokat. Hvis ikke det hjælper må du jo have fat i kontakt - der plejer at ske underværker når først et firma ringes op af pressen :-)
Avatar billede pehory Nybegynder
10. juni 2006 - 12:00 #2
Kontant*
Avatar billede uffesteenberg Novice
10. juni 2006 - 12:16 #3
...og så kan du jo gøre dem opmærksom på at jo ringere de behandler dig, jo mere lort bliver der skrevet om dem her på siden!!!
Avatar billede strych9 Praktikant
10. juni 2006 - 12:51 #4
"at skrive en klage til dem og 'true' med DR kontant eller en advokat"

Jeg har siddet i kundeservice forskellige steder de sidste par år. Den der har ikke virket noget sted jeg har været må jeg sige, selv om den var mindst ugentligt tilbagevendende. Faktisk har den givet grusomt bagslag for alle de kunder som har forsøgt at benytte den, idet enhver vilje til at gøre noget godt for kunden forsvinder og der så bare sættes hårdt mod hårdt.

"Hvor går jeg hen og får hjælp ?"

Spørgsmålet er hvad du egentlig forventer for 10kr/måned eller hvad det nu har kostet det webhotel der. Samtidig er der ikke nogen forbrugerlov som automatisk giver dig 14 dages fortrydelsesret på hosting service. Basalt set vil jeg bare råde dig til at skifte webhotel til et mindre firma.
Avatar billede uffesteenberg Novice
10. juni 2006 - 14:25 #5
Det er jo sådan set flintrende ligegyldigt om det koster 10 eller 200 kr. Vælger man at køre et firma og sælge varer eller ydelser, så må man altså følge reglerne... At de ligefrem lukker hans sider er sgu' lige at stramme den!!
Avatar billede keysersoze Guru
10. juni 2006 - 14:50 #6
mht fortrydelsesret så kender jeg ikke de specifikke regler - i deres betingelser skriver de at der ingen fortrydelsesret er og de er accepteret ved indgåelse af aftale. Normalt kan man ikke stilles ringere end hvad lovens ord siger, så selvom man i betingelser skriver, at der ingen fortrydelsesret er vil loven vægte højere - men ligesom man heller ikke kan fortryde et besøg hos en massør, hvor servicen jo er foretaget, vil man ved køb af web-plads måske være underlagt samme slags regler (altså ingen fortrydelsesret som betingelserne foreskriver).

mht lukningen af siden, så er det vel også helt ok i henhold til deres betingelser punkt 7.

jeg er helt enig i at man som regel får hvad man betaler for - men jeg har i denne sag svært ved at se præcis hvor problematikken opstår i de fleste nævnte tilfælde. Dog står der i deres betingelser at man til enhver en tid kan både op- og nedgradere - så ja, ingen fortrydelsesret - men til gengæld vil du jf deres betingelser frit kunne opgradere og nedgradere så måske har du bare hidset dig unødigt op over ingenting og bare glemt dine (og deres) rettigheder.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
10. juni 2006 - 15:04 #7
Der er ingenfortrydelsesret på .dk domæner, så kan ikkeforstille mig at der er på webhoteller heller.

Mht. lukning: Du har pisset dem op og ned af ryggen med den bemærkning på dine sider - jeg ville også have fjernet siden fra min server i samme situation.

At mambo ikke virker med safe_mode kan du ikke bebrejde surftown for, da systemet blot er kodet ringe.
Avatar billede pehory Nybegynder
10. juni 2006 - 15:52 #8
keysersoze -> Hvad er det agffan har gjort, som ikke er tilladet jvf punkt 7 i surftowns betingelser?
hmortensen -> Pisset dem op og ned ad ryggen? Hvad har surftown gjort ved ham? De påstår at de kan levere en tjeneste, men tjenesten virker ikke, og de vil ikke yde support. Når surftown lover en tjeneste, skal den også virker - om den er dårligt kodet eller ej.
Avatar billede keysersoze Guru
10. juni 2006 - 15:59 #9
pehory >> "Kunden må under ingen omstændigheder anvende sit Abonnement med henblik på... eller via sin adfærd genere andre internetbrugere på væsentlig måde."

det må da siges, at surftown bliver generet på en væsentlig måde ved, at man sender advarsler ud omkring surftown.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
10. juni 2006 - 16:02 #10
"9. Ophævelse
Surftown er berettiget til øjeblikkeligt at ophæve Kundens Abonnement ved Kundens væsentlige misligholdelse af sine forpligtelser i henhold til Forretningsbetingelserne, herunder især punkt 6, 7, 8 og 14."
Avatar billede agffan Nybegynder
10. juni 2006 - 17:08 #11
tusind tak til jer alle sammen for den moralske støtte...

Den ene side har jeg hostet for 5 år og der er omkring 4 år tilbage på den og det er samtidig familienavnet...

De har klart og tydligt fortalt at jeg IKKE får pengene tilbage så jeg har jo betalt for 4 år som jeg ikke får noget for. Jeg er ikke interesseret i at domænet skal "gå tilbage" bare at jeg får dem igen... et andet sted samt den " hotelleje betaling" jeg IKKE har forbrugt. Men det ser svært ud.

agffan
Avatar billede agffan Nybegynder
10. juni 2006 - 17:14 #12
hmortensen>> det er absolut IKKE "væsentlige misligholdelse" at ytre sine holdninger heller ikke selv om det er på deres egen server...

/agffan
Avatar billede keysersoze Guru
10. juni 2006 - 18:06 #13
jo - det er misligholdelse er deres punkt 7.

Jeg ville utrolig gerne give moralsk støtte, men i det du har fortalt mener jeg faktisk at surftown er i deres gode ret til at gøre som de har gjort. Jeg synes i stedet at du enten skulle tage kontakt til dem igen, evt undskylde, og spørge om dine muligheder for at fortsætte aftalen og så, helt som deres betingelser foreskriver, nedgradere til det du har behov for/kan bruge i forbindelse med mambo eller også bare bide i det sure æble og flytte til en anden udbyder hvor du husker at læse betingelserne.

Selve domænenavnet (domænenavnene) er vel stadig dit eje, så dem kan du vel bare flytte over hos en anden udbyder hvis ikke du sammen med surftown kan finde en løsning.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
10. juni 2006 - 18:44 #14
agffan, tror også Netto ville blive lidt harm, hvis jeg smækkede et opslag op på deres vinduer, med teksten: "I skal ikke handle her!".
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2006 - 19:04 #15
Der er næppe noget at gøre rent juridisk.

"eller via sin adfærd genere andre internetbrugere på væsentlig måde" er vist så bredt
formuleret at de lige så godt kunne stå "vi lukker siden hvis det passer os".

Billige web hoteller er tilsyneladende en ret betændt branche. Der er rigtigt
mange som har problemer med dem.

Jeg har fin forståelse for at et web hotel ikke kan levere support og
tilretninger for 9 kr. om måneden. Det er logik. Ligesådan at den kendte
"fri trafik" ikke eksisterer.

Men at man lukker en side fordi den kritiserer en selv synes jeg er dybt
uprofessionelt.

Hoster man web sider så hoster man web sider. Man laver ikke en indholdsmæssig
vurdering af om man kan lide indholdet af siderne.

Og jeg mener ikke at Netto sammenligningen holder vand. Hvis mig og Netto indgår
en aftale om at jeg betaler X kroner for Y kvadrat centimeter vinduesplads, så
forventer jeg at jeg kan skrive hvad der passer mig (indenfor dansk
lovgivning). Hvis Netto yder en gratis service overfor kunder, så er det en
anden sag. Ligesom at at det ville være en anden sag, hvis den pågældende
web plads var gratis udlånt af en kammerat.

Så find et andet web hotel. Der er nok af dem. Du kan som tidligere skrevet
altid flytet dit domæne.

Og overvej at betal en anelse mere for lidt mere service.

Og prøv og led efter et med en god etik i forhold til kunder, hvor det
mere klart fremgår af betingelserne hvad man må og hvad man ikke må
(uden for mange gummi paragraffer).
Avatar billede uffesteenberg Novice
10. juni 2006 - 19:21 #16
"genere andre internet-brugere" - det skal fortolkes ret fantasifuldt for at gælde web-hotellet... det generer jo ikke andre internet-brugere!

Og nej.. Netto-sammenligningen holder selvfølgelig ikke! Har jeg f.eks. valgt at køre rundt i en Toyota må jeg jo gerne sætte et skilt i vinduet, hvor der står "Lortebil - køb den ikke!"
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2006 - 20:03 #17
Hvis man søger her vil man finde beretninger fra utallige utilfredse kunder.

Et par fra CW:

http://www.computerworld.dk/debat/307
http://www.computerworld.dk/debat/293
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 11:52 #18
Nu har jeg aldrig selv brugt Mambo eller den nye opsplittede gren Joomla!... Jeg har dog stået på et webhotel hvor de har været på (også med safe-mode off) - og mysql'en kørte gang på gang utroligt langsomt. Det var typisk fordi at en del mambo/joomla komponenter har flere opkald til databasen på kryds og tværs samt en dårlig kodning af enkelte komponenter...

- At webhotellet har skiftet til safe-mode on vil normalt være en positiv udvikling set fra et overordnet synspunkt ... dog negativt da du ikke kan bruge din side som ønsket ... Nu er problemet ved det hele så bare at den var safe-mode on da du bestilte webhotellet ... og de har leveret det de lovede et webhotel (dog med safe-mode off). Med din advarsel på siden forstår jeg godt at de har lukket for dine sider - du udgør en skadelig virksomhed for deres erhverv...

Alt i alt forstår jeg din irritation over dem... Men, når man bestiller webhotel ydelser (og mange andre ting) er det vigtigt at man checker at de lever op til ens krav - og hvis der ændres noget væsentligt efter man har bestilt eller kører sit website så opsigelse med omgående virkning fra datoen hvor den væsentlige ændring foretages med baggrund på ændrede vilkår (hvis det er nødvendigt) ... (når det er specifikke fejl i en programmering der gør at man bruger safe-mode off's huller er det ikke webhotellets fejl)...

- Men, hvis du er træt af webhotel så
overvej egen server eller stort webhotel:
http://www.hexonet.de ... nedenstående har jeg:
http://www.hexonet.net/page/products/dserverentry.php
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 11:53 #19
Lidt om mysql problematikken: http://forum.joomla.org/index.php/topic,57668.0.html
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 12:05 #20
[ Med din advarsel på siden forstår jeg godt at de har lukket for dine sider
- du udgør en skadelig virksomhed for deres erhverv... ]
Uddyber den lige en gang da den kan være et emne til en evt. misforståelse:
Da de udfra deres synspunkt aldrig har lovet dig en safe-mode off reagerer
de med lukning af dine webhoteller da du ikke har belæg for din kritik da
de rent faktisk har leveret det de lovede - nemlig et  webhotel...

Men enig med det som arne_v siger ... der er lidt for
meget gummi i vilkårene på de fleste webhoteller...
Avatar billede suppenudel Nybegynder
11. juni 2006 - 12:11 #21
Nu emnet er oppe, er der nogen der kan anbefale et par "middelklasse"-webhoteller, altså som er over surftown, cliche, b-one, web10's standard? Synes det er en jungle at finde rundt i for tiden - skal man gå udenlands?
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 12:30 #22
[ er der nogen der kan anbefale et par "middelklasse"-webhoteller, altså som er over surftown, cliche, b-one, web10's standard? ] - Jeg tror sommetider det afhænger lidt af hvem der belaster serverne og med hvilken kodning ... den der belaster meget uden at ville betale for det søger typisk over til de billigste løsninger (måske for billige nogle gange)

[ Synes det er en jungle at finde rundt i for tiden - skal man gå udenlands? ]
- Jeg har været tilfreds med at stå hos worldonline øhm tiscali øh? uni2??? - Nåh, det blev lidt for dyrt så røg jeg over på en billig webhotel udbyder til 25 kr.... der var problemer med mysql og jeg søgte udenlandsk ... dog har jeg lidt problemer med google grundet deres måling og serverens ip adresse hvorpå min side er placeret ( http://www.eksperten.dk/spm/714752#rid6299858 )

- Hvis jeg skulle vælge ville jeg "tro" at tdc's webhotel
kørte ordentligt ... men jeg ville gerne vide om det gjorde :D
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 12:31 #23
[ ... den der belaster meget uden at ville betale for det søger typisk over til de billigste løsninger ...] - dermed ikke sagt at dyrere nødvendigvis er bedre :/
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2006 - 22:06 #24
og når jeg nu er igang med at linke til CW:
  http://www.computerworld.dk/art/34060
  og læs trådene under debat

den hårde konkurrence på web hotel markedet gør tilsyneladende at de fleste
web hoteller i discount markedet slynger om sig med meget store løfter
"fri trafik", "1 GB plads" etc. og så er der nogle gummi paragraffer i
betingelserne som den ikke-erfarne web hotel bruger ikke ligger mærke til

og det synes jeg er forkert - hvis man udbyder en ydelse til ikke-kyndige
brugere, så må det være et krav til god markedsføring at den giver
køberne et korrekt billede - også uden at de skal have en rådgiver
til at fortolke det der står med småt
Avatar billede agffan Nybegynder
16. juni 2006 - 18:35 #25
Jeg vil gerne takke alle for at ytre jeres meninger. specielt vil jeg takke dig arne, for din aktive indsats med liks til forums med delvis samme problematikker.

Det har været en go' diskusion hvor der er fremkommet meninger både for og imod...

Dog synes jeg stadig at tolerancen på surftown har samme højde som karse...

startpakken er 9.- mrd. men den pakke jeg endte på var advange til 39.- og den synes jeg godt jeg kan forvente noget opstart support til.

men okay...!!

Skal vi ikke lukke her? ... smid et svar og jeg vil give nogle points

venlig hilsen agffan...
Avatar billede agffan Nybegynder
16. juni 2006 - 18:40 #26
sorry mclemens ... jeg fik mig stirret lidt blind på at det var arnes link indlæg dem allesammen det vil jeg gerne rette her...

Tak til dig.

agffan
Avatar billede keysersoze Guru
16. juni 2006 - 20:07 #27
svar (hvis jeg fortjener point)
Avatar billede mclemens Nybegynder
16. juni 2006 - 21:05 #28
Her er også lige et svar,
hvis det var det du mente...
Håber du finder en god host :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2006 - 02:04 #29
og et svar fra mig også
Avatar billede mclemens Nybegynder
19. juni 2006 - 14:19 #30
Tak for point :)