Avatar billede freelife Nybegynder
08. juni 2006 - 20:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Url rewrite for seo

Hej
Jeg kan ikke få url rewrite til at virke..har prøvet forskelligt tutorials..

Jeg skal have følgene :
www.mitdomain.dk/?emne=lars36
lavet google venligt til :
www.mitdomain.dk/emne/lars36

mvh freelife
Avatar billede webt Nybegynder
09. juni 2006 - 11:15 #1
Hejsa,

Hvis du altid ved at det er emne der skal omskrives så er det nemmeste nok:

RewriteEngine On
RewriteRule ^emne/([^/]+)/?$ /index.php?emne=$2

Her vil den matche hvis den starter med emne og derefter kommer et eller andet som bare ikke er / dette bliver sendt videre til index.php?emne="Et eller andet"
/? sikre at man både kan skrive emne/lars36/ og emne/lars36

Men sender du derimod forskellige afsted fx emne eller side eller noget helt 3. kunne en mere dynamisk løsning være:

RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -f [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -l [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -d
RewriteRule ^.* - [L]
RewriteRule ^([^/]+)/([^/]+)?/?$ /index.php?$1=$2

Her tjekkes der i de første linie om der er tale om en rigtig fil eller mappe på serveren, hvis der er det bliver der ikke omdirigeret (nødvendigt idet billeder osv som fx ligger i en GFX mappe ellers også vil blive sendt videre

Ellers sker der ikke meget anderledes end i den første bort set fra at der nu er to sæt at matche på som igen bare ikke må indholde / dette bliver så sendt videre til index.php?match1=match2
altså samme resultat:
emne/lars36 bliver til index.php?emne=lars36 og fx /side/eksperten bliver til index.php?side=eksperten

Håber det kan bruges, hvis du ikke kan få det til at virke skriver du bare

Ps. det skal ligge i en .htaccess fil i roden af dit domæne

Mvh
Martin
Avatar billede freelife Nybegynder
10. juni 2006 - 00:51 #2
Hej Martin, det virker ikke for mig, kan det være pga. jeg uploade .htaccess til root på eksternt webhotel b-one ?
Avatar billede webt Nybegynder
10. juni 2006 - 14:19 #3
Root er måske forkert sagt, den mappe som du kan tilgå via en browser som regel public_html eller WWW, så burde den virker, med mindre b-one ikke understøtter mod_rewrite

Mvh
Martin
Avatar billede freelife Nybegynder
17. juni 2006 - 12:55 #4
Hej Martin

Jeg har prøvet og prøvet, det virker ikke.. det sker simpelthen intet.. er der nogen måde jeg kan "break down" og fejl finde?
Avatar billede webt Nybegynder
18. juni 2006 - 11:52 #5
Meget mystisk, har lige afprøvet den dynamiske løsning på eget domæne se fx:

http://playground.martin-nielsen.com/emne/test
eller
http://playground.martin-nielsen.com/mod_rewrite/virker

De bliver omskrevet til
index.php med første argument som variabel navn og andet som værdi

min index.php er der ikke noget specielt ved, den henter bare værdierne
<?
foreach($_GET as $key=>$value) {
    echo $key." er sat til:".$value;
}
?>

Så det burde virke, med mindre altså b-one har et eller andet sat op så det ikke kan lade sig gøre?
Avatar billede freelife Nybegynder
19. juni 2006 - 20:53 #6
Hej martin, tak for din tålmodighed..
Jeg tester nu på min wamp localhost.. Virker ikke og dog jeg kan se jeg får den rigtige rewrite, men jeg bruger det sammen med flash og et eller andet går galt, da flash siden ikke loader når jeg bruger ex. www.mitdomain.dk/emne/lars36 , kan det have noget med .swf path at gøre?
Avatar billede webt Nybegynder
19. juni 2006 - 21:04 #7
Ahh det kan være fordi stien bliver forkert til flashen

hvis flashen ligger i mitdomain.dk/flash/flash.swf

skriver du /flash/flash.swf i stedet for flash/flash.swf

således går den helt ud i roden først og derefter ind i mappen flash, samme hvis det bare er filnavnet, altid / foran når der bruges mod_rewrite
fordi ellers tror den filen ligger inde i emne/lars36 som en mappe

håber det er det
:)
Avatar billede freelife Nybegynder
19. juni 2006 - 21:33 #8
jeps super, det var det der skulle til, jeg skal faktisk osse rette til absolute path, i min flash side som loader andre movies..
En sidste ting, er det normalt at man "beskytter" sin .htaccess fil ?
Avatar billede webt Nybegynder
19. juni 2006 - 21:38 #9
cool :)

Den skulle gerne være beskyttet af apache som standard så brugeren får:
Forbidden
You don't have permission to access /.htaccess on this server.

hvis han/hun prøver på noget

Mvh
Martin
Avatar billede freelife Nybegynder
19. juni 2006 - 21:39 #10
Mange t
Avatar billede webt Nybegynder
19. juni 2006 - 21:41 #11
Så lidt, og tak for points, du skriver bare hvis det driller :)

Fortsat god aften
Martin