Avatar billede thevigilante Nybegynder
08. juni 2006 - 15:17 Der er 10 kommentarer

Auto udfyldning af celler

Hej
Jeg håber der er en eller anden der kan hjælpe mig med et lille problem.

Jeg har 2 regneark (2 faner):
På det første ark har jeg oplysninger om alle dem jeg kender. Fordelt over tre kolonner; Navn, Adresse, Telefonnummer.

På det andet ark vil jeg gerne gruppere dem efter hvor jeg kender dem fra. Her er ligesom på det andet tre kolonner.
Det jeg så gerne ville var at når jeg i navne kolonnen skriver eks. Ole Olsen, at så fyldes Ole's telefonnummer og adresse automatisk ind i de dertilhørende celler.

Jeg ved ikke om det er forklaret godt nok!?!
Håber i kan hjælpe.

PFH tak
Hans Ole
Avatar billede tobler Nybegynder
08. juni 2006 - 15:25 #1
prøv med: =lopslag(c1;ark1!a1:c10;2;falsk) for adresse og =lopslag(c1;ark1!a1:c10;3;falsk) for telefon-nummer
Avatar billede tobler Nybegynder
08. juni 2006 - 15:27 #2
jeg gik fra at ole olsen stod i celle c1, og at adresse arket hed ark1, samt at området der var fra a1 til c10.
Avatar billede thevigilante Nybegynder
09. juni 2006 - 09:46 #3
Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan ikke få det til at virke. Jeg får bare #I/T og beskeden "værdien er ikke tilgængelig".
Det er muligt at jeg gør det forkert. Jeg kopierede bare "=lopslag(c1;ark1!a1:c10;3;falsk)" ind i den celle hvor jeg gerne ville have at telefonnummeret blev vist på ark2!?! og sørgede for at listen var på ark1 inden for a1 til c10, eller noget af den i hvert fald.

Men som sagt giver det ikke rigtig resultat.

Mvh
Hans Ole
Avatar billede tobler Nybegynder
09. juni 2006 - 10:44 #4
står ole olsen i c1 i ark2?
Avatar billede thevigilante Nybegynder
09. juni 2006 - 11:18 #5
Jep. Navnet står i a1 på ark1 og i c1 på ark2
Avatar billede tobler Nybegynder
09. juni 2006 - 11:44 #6
prøv at kopiere navnet i ark1 a1 til c1 i ark2
Avatar billede thevigilante Nybegynder
18. juni 2006 - 21:41 #7
Jeg har fundet ud af hvorfor jeg ikke kunne få det til at virke.
Opslaget virker i princippet fint, men kun hvis det man vil slå op og der hvor man vil have det er tilsvarende celler. Altså hvis jeg vil slå noget op der står i c1 i det ene ark skal jeg slå det op i c1 på det andet ark. Jeg kan altså ikke slå ole op i c3 f.eks, da han står i c1 på ark1. Idéen var at jeg skulle være i stand til, i en hvilken som helst celle i c-kolonnen i ark2, at slå en tilfældigt navn op fra a-kolonnen i ark1.
Kan man det?

mvh
Hans Ole
Avatar billede tobler Nybegynder
18. juni 2006 - 23:36 #8
Prøv at rette området for ark1 til at indeholde alle de celler du har, f.eks. hvis du har 53 rækker, så rettes: =lopslag(c1;ark1!a1:c10;2;falsk) til =lopslag(c1;ark1!$a$1:$c$53;2;falsk), jeg har tilføjet "$" foran a1 og c10/53 for, at når du kopierer formlen i ark2 så referer den stadigvæk til de aktive celler i ark1.
Avatar billede thevigilante Nybegynder
20. juni 2006 - 23:40 #9
Hep, nu virker det. Den eneste lille detalje er at jeg gerne ville omdøbe arkene til noget andet end ark1 og ark2, men gør jeg det fungere det ikke. heller ikke selv om jeg i opslaget ændrer navnet. Skal det skrives på en speciel måde?

Mvh
Hans Ole
Avatar billede tobler Nybegynder
21. juni 2006 - 00:10 #10
Årsagen kan være at du har et mellemrum i dit navn, så skal det gøres sådan:

=lopslag(C1;'Ark 1'!$A$1:'Ark 1'!$C$10;2;FALSE)