Avatar billede ismar Nybegynder
07. juni 2006 - 12:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Distinct og accent

Jeg vil gerne trække Distinct data fra en tabel, men har problemer med de ord, der er stavet med accent. Feks.:
Der er tabel 'tbl' med kolonne 'brandname' med værdierne Fresh og Frésh. Når jeg skriver query: select distinct brandname from tbl , så vise der kun Frésh, men jeg vil have både Fresh og Frésh frem.
Avatar billede loevgaard Praktikant
07. juni 2006 - 13:32 #1
Skal ikke kunne sige om encodingen af databasen skulle kunne sige noget, men om ikke andet, så kan du køre en htmlspecialchars på dit input, inden det ryger i db'en, så vil de to strenge i hvert fald ikke være ens mere..
Avatar billede ismar Nybegynder
07. juni 2006 - 14:01 #2
Det er MyIsam databasen.
Jeg kan godt se at det er en løsning, som du beskriver. Men kan man løse problemet på MySql niveau?
Avatar billede loevgaard Praktikant
07. juni 2006 - 18:24 #3
Skal jeg ikke kunne sige, tror du må søge hjælp andetsteds :(
Avatar billede ismar Nybegynder
08. juni 2006 - 09:21 #4
Ok. Lukker
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2006 - 04:31 #5
select distinct brandname collate latin1_bin from tbl

bør virke !
Avatar billede ismar Nybegynder
09. juni 2006 - 14:07 #6
Jeg har prøvet med :
select distinct brandname collate latin1_bin from brands
Men får denne fejl:
#1064 - You have an error in your SQL syntax.  Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'latin1_bin from brands LIMIT 0, 30' at line 1
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2006 - 14:22 #7
hvilken MySQL version ?
Avatar billede ismar Nybegynder
09. juni 2006 - 14:37 #8
Version: MySQL 4.0.24
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2006 - 15:18 #9
det kan vaere at den ikke understoetter den brug af collate - jeg testede paa en 4.1

hvad med:

select distinct cast(brandname as binary) from brands
Avatar billede ismar Nybegynder
12. juni 2006 - 09:30 #10
Hej arne_v. Det virkede fint. Tak.
Avatar billede ismar Nybegynder
12. juni 2006 - 09:31 #11
arne_v - Sender du svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2006 - 12:49 #12
svar