Avatar billede scarface335 Nybegynder
07. juni 2006 - 10:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Logon med VBScript

Jeg skal hente filer fra en shared mappe på en remote computer.
For at tilgå den shared folder skal de logges på med brugernavn og password.

Hvordan gør jeg det med et VBScript ??
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. juni 2006 - 11:15 #1
Forslag (du skal tilpasse næstsidste linie, så den passer til det domæne, der skal logges på):

-----------------------------------
get_usr_pass

Public Function get_usr_pass

dim wshnetwork
set wshnetwork=wscript.createobject("wscript.network")
on error resume next

Bruger = InputBox ("Indtast brugernavn:", "Brugernavn")
If Bruger="" Then
  Msgbox "Ingen indtastning - logon afbrydes"
  Exit Function
End if
Pass = InputBox ("Indtast password:", "Password")
If Pass="" Then
  Msgbox "Ingen indtastning - logon afbrydes"
  Exit Function
End if

wshnetwork.removenetworkdrive "z:"
wshnetwork.mapnetworkdrive "z:","\\domaine\folder",False, Bruger, Pass
End Function
---------------------------------
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. juni 2006 - 12:08 #2
Lidt mere afpudset version. Her er det tildelingen af remdomain som du skal tilrette til dit aktuelle behov:

get_usr_pass

Public Function get_usr_pass

dim wshnetwork, remdomain, locdomain, bruger, pass
set wshnetwork=wscript.createobject("wscript.network")
on error resume next

remdomain = "\\xxxxxxxx\yyyyyyy"
locdomain = "z:"
Bruger = InputBox ("Indtast brugernavn:", "Brugernavn")
If Bruger="" Then
  Msgbox "Ingen indtastning - logon afbrydes"
  Exit Function
End if
Pass = InputBox ("Indtast password:", "Password")
If Pass="" Then
  Msgbox "Ingen indtastning - logon afbrydes"
  Exit Function
End if

wshnetwork.removenetworkdrive locdomain
wshnetwork.mapnetworkdrive locdomain, remdomain, False, Bruger, Pass
End Function
Avatar billede scarface335 Nybegynder
07. juni 2006 - 13:49 #3
Jeg har prøvet dit script men af en eller anden grund bliver drevet ikke mappet, jeg kan ikke finde det under netværksdrev bagefter :-)
Avatar billede scarface335 Nybegynder
07. juni 2006 - 13:53 #4
Det jeg gerne vil er at kunne kopiere og omdøbe filer på en remote computer.
Under remdomain har jeg brugt følgende "\\ip adresse\shared\

Det virker hvis jeg bruger denne sti under kør men ikke med dit script
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. juni 2006 - 13:55 #5
Mit script opretter et almindeligt drev "z:", som kan findes på niveau med harddisken, cdrom o.lign.
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. juni 2006 - 14:16 #6
Men hvis du foretrækker det andet, så prøv følgende:

get_usr_pass

Public Function get_usr_pass

dim Wshshell, wshnetwork, remdomain, bruger, pass

Set WshShell = Wscript.CreateObject("Wscript.Shell")
set wshnetwork=wscript.createobject("wscript.network")
on error resume next

remdomain = "\\xxxxxxx\yyyyyyyyyyy"
Bruger = InputBox ("Indtast brugernavn:", "Brugernavn")
If Bruger="" Then
  Msgbox "Ingen indtastning - logon afbrydes"
  Exit Function
End if
Pass = InputBox ("Indtast password:", "Password")
If Pass="" Then
  Msgbox "Ingen indtastning - logon afbrydes"
  Exit Function
End if

ret = WshShell.run("net use " & remdomain & " " & Pass & " /user:" & Bruger, 0, TRUE)

End Function
Avatar billede scarface335 Nybegynder
07. juni 2006 - 15:00 #7
Jeg har lige et spørgsmål til anden sidste linie

ret = WshShell.run("net use " & remdomain & " " & Pass & " /user:" & Bruger, 0, TRUE)

hvor kommer "ret" fra det er ikke en variabel der er erklæret ??
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. juni 2006 - 15:18 #8
Nej, det har du egentlig ret i. Det ville være lidt mere korrekt, hvis den blev tilføjet til dim-linien. Det gik lidt hurtigt der :-)
Avatar billede scarface335 Nybegynder
07. juni 2006 - 15:24 #9
Jeg har prøvet de 2.andet script igen, jeg ved ikke hvorfor men jeg får altså ikke det drev
der hvor du har skrevet domain\folder har jeg brugt IPADRESSE\folder men det burde da virke forstår det ikke
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. juni 2006 - 15:29 #10
Ja, jeg må indrømme, at jeg heller ikke helt forstår det. Men har du prøvet 3.version så? Hvis den heller ikke virker, så prøv at skrive præcist hvad du plejer at skrive i "KØR"-boxen. Så kan vi da i hvert fald efterligne dette, og få det til at virke ad denne vej :-)
Avatar billede scarface335 Nybegynder
07. juni 2006 - 15:40 #11
Kender du programmet ActiveXperts Network Monitor Manager,
Jeg skal lave et wbscript dertil der omdøber en fil der ligger på en remote computer
\\xxx.xxx.xxx.xxx\shared\test.txt

Mappen shared er delt men kræver Brugernavn og Adgangskode. Jeg har lavet et script der kan oprette omdøbe og kopiere filer lokalt og det virker, men ligeså snart det er remote går det galt. jeg kan ikke engang lave et simpelt script der opretter en tom tekstfil remote. Ved ikke om det er til nogen hjælp for dig
Avatar billede scarface335 Nybegynder
07. juni 2006 - 15:42 #12
Det med have noget med det brugernavn og password at gøre, for hvis jeg logger ind på den remote destination unden om programmet og så kører scriptet fra min computer mens den remote session stadig er aktiv er der ingen problemer
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. juni 2006 - 16:24 #13
Jeg må indrømme, at jeg ikke sidder inde med et klart billede af, hvad problemet skyldes -- måske pga manglende erfaring med netværksdeling mapper i lokale netværk). Nogle ideer har jeg dog:

(1) På en "uskyldig" computer (hvor ingen scripts endnu har været kørt) kan du da "finde" den delte computer vha stifinderen-"My network places" (uden dog at kunne se indholdet)?

(2) Hvis ja, hvad står der så oppe i adressefeltet, hvis du stiller dig ovenpå den fremmede computer? (hvis du ikke vil have det præcise navn offentliggjort, kan du bare angive det i en kode, som du senere selv kan tilbageoversætte)

(3) ...og hvis du stiller dig ovenpå den fremmede mappe?

(4) Jeg tænker på, om IP-adressen betegner selve den fremmede computer (som helhed) eller om den kun betegner den delte mappe...?

(5) Når du siger at du logger på manuelt, mener du så, at du gennem stifinderen vælger Tools-Map network drive?
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. juni 2006 - 08:59 #14
Takker for point. Fik du det til at virke?