Avatar billede phovring Nybegynder
07. juni 2006 - 07:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bestem størrelsen på browservinduet

Jeg har brug for et script i en html-fil, der gør følgende, når filen åbnes i en browser:

1. resizer vinduet til 800 x 600
2. fjerner så mange værktøjslinier som muligt, helst alle
3. centrerer sig på skærmen

Det skal virke både i IE og firefox

mvh
Peter Høvring
Avatar billede mclemens Nybegynder
07. juni 2006 - 08:26 #1
- Du er nødt til at klikke på et link da popup vinduer normalt vil blive blokeret...

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title></head>

<body>

<a href="#" onclick="window.open('test.html','mitvindue','width=800,height=600,left='+(screen.availWidth-800)/2+',top='+(screen.availHeight-600)/2);">Åben vinduet</a>

</body></html>

her er den med automatisk popup vinduet
- men med popup blocker sker der ikke så meget...

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title></head>

<script type="text/javascript">
window.onload=function(){
window.open('test.html','mitvindue','width=800,height=600,left='+(screen.availWidth-800)/2+',top='+(screen.availHeight-600)/2);
}
</script>
<body></body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
07. juni 2006 - 08:35 #2
... punkt 1 og 3 kan selvfølgelig løses med dette script i head

<script type="text/javascript">
window.onload=function(){window.resizeTo(800,600);
window.moveTo((screen.Width-800)/2,(screen.Height-600)/2);}
</script>

- men for at fjerne værktøjslinjer skal
du åbne et nyt vindue på websitet...
Avatar billede phovring Nybegynder
07. juni 2006 - 10:04 #3
Nu er vi ret tæt på. Dit sidste svar løser to tredjedele af opgaven.
jeg er netop ikke til pop-ups af hensyn til de mange popupblockere. Jeg forestiller mig, at man tilgår denne bestemte side udefra med et normalt link.
Når siden åbner, resizer og centrerer den sig. Det er løst nu.
Kan man på tilsvarende måde med et script få siden til at præsentere sig uden værktøjslinier?
Og så rent praktisk: Du skal 'svare' frem for at 'kommentere' for at få dine points, tror jeg ;-)
Avatar billede mclemens Nybegynder
07. juni 2006 - 10:36 #4
07/06-2006 08:35:26 ->
[ - men for at fjerne værktøjslinjer skal
du åbne et nyt vindue på websitet... ]

[ Kan man på tilsvarende måde med et script få siden til at præsentere sig uden værktøjslinier? ]
... Nej, det kan du ikke - medmindre du åbner et nyt vindue f.eks. via. den første udgave i 07/06-2006 08:26:20 ... den anden udgave i det indlæg duer ikke, da den vil blive blokeret af en popup blocker :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
07. juni 2006 - 12:11 #5
- og tak for point :)